ادعاهای نفتالی بنت درباره ویژگی‌های توافق احتمالی با ایران

    کد خبر :889634
ادعاهای نفتالی بنت درباره ویژگی‌های توافق احتمالی با ایران

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادعایی جدید گفت ممکن است مذاکرات وین به زودی با توافقی به پایان برسد که به اندازه کافی سخت‌گیرانه نیست.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه دست و پازدن‌های این رژیم برای اخلال در روند مذاکرات وین و فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، در جلسه امروز (یکشنبه) کابینه این رژیم به اظهارنظر درباره این مذاکرات پرداخت و گفت مذاکرات جاری در وین ممکن است «به زودی با توافقی به پایان برسد که به اندازه کافی در قبال ایران سخت‌گیرانه نیست».

بنت گفت: «مذاکرات بین ایران و قدرت‌های [جهانی] برای بازگشت به توافق ایران بسیار پیشرفته است. ممکن است در مدت کوتاهی شاهد یک توافق باشیم». وی سپس مدعی شد که ظاهراً «توافق جدید کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از توافق قبلی است». بنت در توضیح این ادعا گفت برجام که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، ۱۰ ساله بود، به این معنی که بازگشت به آن به معنای توافقی است که در آن بیشتر محدودیت‌ها بر غنی‌سازی اورانیوم ایران تا ۲.۵ سال دیگر منقضی می‌شود.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، او در ادامه اظهار داشت: از زمان امضای توافق اولیه، دو اتفاق افتاد: ایرانی‌ها توانایی‌های غنی‌سازی خود را بسیار ارتقا دادند و زمان گذشته است. بنت افزود طبق توافق (جدید)، در ۲.۵ سال آینده، «ایران قادر و محق توسعه و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بدون محدودیت، استادیوم‌های پر از سانتریفیوژ، خواهد بود».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سپس با بیان این که «در مقابل، ایرانی‌ها در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار دریافت خواهند کرد و تحریم‌ها برداشته می‌شود، به لفاظی علیه ایران پرداخت و گفت: در نهایت، این پول به تررویسم در منطقه خواهد رسید. این تروریسم ما و سایر کشورهای منطقه را به خطر می‌اندازد-همانطور که اخیراً دیدیم-و همچنین نیروهای آمریکایی در منطقه را به خطر خواهد انداخت. اسرائیل آماده است تا در هر سناریویی به تنهایی از امنیت شهروندان خود محافظت کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند که ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. تهران تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد و علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

در حالی که دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران در وین جاری است، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز خوشبینی نسبت به رسیدن به یک توافق خوب در مذاکرات وین، در مصاحبه با «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت که آمریکا و غرب مسئول شکست احتمالی مذاکرات هستند.

به گزارش فارس، او همچنین در دیدار جوزپ بورل در مونیخ اظهار داشت: اکنون وقت آن رسیده که آمریکا و سه کشور اروپایی با اخذ تصمیم‌های سیاسی لازم، نشان دهند اراده واقعی برای رسیدن به توافق در کمترین زمان را دارند. اگر ابتکارات ایران نبود، تا این حد به توافق نزدیک نبودیم، ولی طرف مقابل باید بداند تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید