اثربخشی قرص واکسنی ضد کرونا تایید شد

  • سیاسی
  • شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۰۰
    کد خبر :908414

واکسن‌ های فعلی خطر ابتلا به بیماری جدی کووید-۱۹و بستری شدن در بیمارستان را کاهش می ‌دهند، اما هنوز نمی توان این واکسن ها را یک عامل دفاعی صد درصدی در برابر عفونت کرونا محسوب کرد.

به همین دلیل پژوهشگران در حال بررسی و امکان سنجی ساخت داروهای کرونا هستند و یکی از این موارد، قرص خوراکی ضد کرونا است.

استفانی لانگل، از دانشگاه دوک در دورهام سرپرستی مطالعاتی را بر عهده دارد که در آن نوعی واکسن کرونا به شکل قرص تهیه شده است.

وی در این رابطه گفت:  با توجه به اینکه بسیاری از مردم در نقاط دور افتاده جهان تحت واکسیناسیون نبوده  و مشکل فوق به ویژه در مورد کودکان صادق است، این احتمال که یک فرد واکسینه شده با یک عفونت پیشرفته بتواند کووید را به خانواده یا اعضای جامعه غیرایمن‌ شده سرایت دهد، زیاد بوده و خطری برای سلامت عمومی محسوب می شود.

لانگل در یک بیانیه خبری درباره موضوع فوق گفت: توسعه واکسن‌ هایی که در برابر بیماری از افراد محافظت کرده و در عین جال خطر انتقال به افراد واکسینه نشده را نیز کاهش  ‌دهند، مساله بسیار مهمی است.به گزارش سیناپرس، به همین دلیل ما تلاش کردیم قرصی با ویژگی های مورد ذکر برای کرونا تهیه کنیم و در آزمایش ‌هایی که روی همستر انجام شد، دریافتیم که این واکسن باعث واکنش آنتی ‌بادی قوی در خون و ریه ‌ها می شود.

در مرحله بعدی این آزمایش و هنگامی که حیوانات در سطوح بالا در معرض ویروس کرونا قرار گرفته و به عفونت‌های جدید مبتلا شدند، همسترهایی که از این قرص مصرف کرده بودند نسبت به همسترهای واکسینه نشده علائم کمتری داشتند.

 پژوهشگران همچنین دریافتند همسترهای واکسینه شده دارای مقادیر کمتری ویروس عفونی در بینی و ریه‌ های خود بودند، بنابراین این جانوران از طریق قرار گرفتن در معرض هوای معمولی ویروس را دفع نکردند.

گفتنی است این واکسن از یک آدنوویروس به عنوان ناقل برای بیان پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-2 استفاده می کند.

برخلاف واکسن‌ هایی که به عضله تزریق می ‌شوند، واکسن آزمایشی به دنبال خنثی کردن ویروس کرونا با افزایش تولید ایمونوگلوبولینA (IgA) –  یعنی اولین خط دفاعی سیستم ایمنی در برابر عوامل بیماری ‌زا  در بافت مخاطی بینی و ریه ‌ها است.

به گفته محققان، محافظت از این اندام ‌ها باعث می ‌شود که افراد واکسینه شده در هنگام عطسه یا سرفه، کمتر ویروس عفونی را منتقل کنند. دکتر لانگل در این رابطه گفت: داده‌ه ای ما نشان می ‌دهد که ایمن‌ سازی مخاطی یک استراتژی مناسب برای کاهش شیوع کووید از طریق انتقال هوا است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Science Translational Medicine منتشر شده و در اختیار متخصصان قرار دارد.

سینا پرس/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید