استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با «بازتاب»:

اتحاد ملی شکل نگیرد، سقوط افغانستان قطعی است/ طالبان برای سلطه بر افغانستان با داعش متحد می‌شود/ منتظر مهاجرت صدها هزار آواره از افغانستان به ایران باشید

    کد خبر :822567

مدتی است که کشور افغانستان دوباره با التهابات جدیدی رو به رو شده که به نظر از دوره های مشابه گذشته خطرناک تر است. دولت مرکزی ناتوان از مقابله با گروه های شورشی و تروریستی چشم به امید حمایت دولت های غربی چون آمریکا دارد و آمریکایی ها هم به نظر چندان تمایلی به درگیری در این بحران داخلی ندارند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- آغاز دور جدیدی از بحران و جنگ و خونریزی در خاک افغانستان و به دنبال آن سقوط ولسوالی هایی که یکی پس از دیگری به اشغال طالبان در می آیند، حالا سئوال های زیادی را در ذهن هر دغدغه مندی ایجاد کرده است.

اینکه در جریان جنگ داخلی کنونی افغانستان سهم هر بازیگر داخلی و خارجی چیست و روندها به چه سمتی پیش می رود، مسئله مهمی است که برای بسیاری مطرح می شود و باید برای آن پاسخ های منطقی پیدا کرد.

پاسخ به پرسش ها و شناسایی دقیق روندهای بحران در خاک افغانستان از آن جهت برای ما ایرانی ها مهم است که می دانیم با این کشور چیزی حدود 945 کیلومتر مرز مشترک داریم و هر تهدیدی در خاک این کشور می تواند یک تهدید بالقوه برای ایران نیز باشد.

دکتر کیومرث یزدان پناه، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در رابطه با ریشه های بحران اخیر افغانستان به «بازتاب»، گفت: ️خروج آمریکا و ناتو از افغانستان محاسبات ژئوپليتيكي این کشور را به هم ریخته و این اقدام ناگهانی کاملاً معنا دار بوده که این تاکتیک ضرب الاجلی منطقه حساس خاورمیانه را دچار تحولات اجباری خواهد کرد.

یزدان پناه افزود: اگر چه طبق نظریه” کوهن” افغانستان نقطه انتهایی کمربند شکننده محسوب می شود، اما حوادث این کشور مثل گدازه‌های آتشفشان، خیلی سریع کل محدوده جغرافیایی کمربند شکننده را در بر می گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره تحرکات اخیر طالبانی ها در افغانستان ادامه داد: ظهور مجدد طالبان در گستره جغرافیایی افغانستان نشان از توقف کمربند شکننده در پروسه باز احیایی امنیت منطقه ای دارد. افغانستان در شرقی ترین نقطه کمربند شکننده و اسرائيل در غربی ترین منطقه کمربند شكننده، منشاء التهابات اساسی ژئوپليتيكي در کل مناطق آسیای باختری تا قلب مدیترانه هستند.

استاد دانشگاه تهران افزود: نشانه های ژئوپليتيكي پدیدار شده در افغانستان بیانگر ظهور سازه های ناسازگار ژئوپليتيكي در افغانستان و مقدمات فروپاشی ژئوپليتيكي این کشور هستند که ممکن است منجر به معرفی نسل پنجم تروریسم در کمتر از سه دهه از ظهور این پدیده نامتعارف بشود.

او در ادامه گفت: نقش مداخله گران فرامنطقه ای در شکل گیری سناریوی جدید جنگ و احاطه جنگ سالاران خشن و متوحش با محوریت طالبان در افغانستان با توجه به غفلت بازیگران منطقه ای و شدت واگرایی حاکم در غرب آسیا و حوزه ژئوپلیتیک جهان اسلام، قطعی است‌. ️افغانستان اکنون در تنور منافع قدرت های بزرگ و بی کفایتی دولتمردان فعلی با تمام وجود می سوزد و این جنگ ویرانگر داخلی ممکن است خاکستر این کشور را به طوفان تفرقه سپرده و این کشور به فجیع ترین شکل ممکن سقوط کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم شکل گیری وحدت ملی در افغانستان تأکید کرد:  اگر اتحاد ملی با تمام قدرت در افغانستان در برابر تروریست های نوظهور، شکل نگیرد و کشورهای موثر منطقه به داد افغانستان نرسند، سقوط این کشور با وضعیت فعلی، قطعی به نظر می رسد.

یزدان پناه تصریح کرد: طالبان و جنگجویان افراطی نشان داده اند، مهارت های عجیبی در عملیات های نظامی برق آسا در بهار و تابستان دارند‌. ️در فرایند بررسی تحولات تلخ افغانستان نباید از این نکته مهم غفلت کرد، که طالبان برای سلطه کامل بر افغانستان با همه گروههای تروریستی فعال در این کشور از جمله داعش ائتلاف خواهد کرد و در صورت سلطه‌ کامل بر این کشور، جغرافیای این کشور میان گروههای تروریستی تقسیم خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اظهار نگرانی از رشد مجدد داعش این باره در شرق ایران اضافه کرد: داعش هم اینک بر چند ولایت در حوزه های شرقی وجنوبی افغانستان مثل ولایت ننگرهار سلطه دارد و به همین دلیل طالبان عملیاتهای اشغالگرانه خود را از نواحی شمالی آغاز و به سمت نواحی غربی و مرکزی این کشور توسعه داده است.

او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه طالبان بطور کامل زبان گفتگو را کنار گذاشته و گزینه جنگ تمام عیار را جایگزین کرده است، تصریح کرد: این جریان افراطی که بدون تردید در پشت صحنه حمایت می شود، زبانی جزء زبان جنگ نمی فهمد. با روند فعلی در کشور همسايه باید منتظر سرریز شدن صدها هزار آواره جدید به کشورهای همسايه از جمله ایران باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید