آیا پایان جنگ یمن نزدیک است؟

    کد خبر :987777
صلح در یمن

فراموش نکنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برنامه های جاه طلبانه ای در عرصه حکمرانی سعودی ها دارد و  بر آن است همگان وی را بیش از پیش با عنوان “معمار عربستانِ مدرن” بشناسند. دستورکاری که حداقل در شرایطی که حوثی های یمنی تاکنون چندین مرتبه تاسیسات حساس عربستان را با حملات موشکی و پهپادی هدف قرار داده اند، چندان قابل تحقق نیست. به بیان ساده تر، عربستانِ کنونی در شرایط فعلی بیش از هر چیز دیگری به آرامش و ثبات نیاز دارد و جنگ یمن یک مانع بزرگ در این رابطه به حساب می آید.

بازتاب پس از حصول توافق میان ایران و عربستان سعودی با میانجی گری چین جهت احیای روابط دیپلماتیک و سیاسی بین دو کشور، بسیاری از ناظران و تحلیلگران به این مساله اشاره کردند که می توان انتظار پایان یافتن برخی از مهمترین بحران های منطقه ای همچون جنگ یمن را نیز داشت. استدلال اصلی این طیف این بود که رقابت های منطقه ای ایران و عربستان پس از حصول توافق میان آن ها جهت تنش زدایی از روابط دوجانبه خود، مشمول “قاعده سرایت” خواهد شد و ثبات و صلح بیشتری را در منطقه شاهد خواهیم بود.

البته که خیلی زود نیز این پیش بینی به واقعیت پیوست و زمزمه هایی از رایزنی های گسترده ایران و عربستان جهت خاتمه دادن به جنگ یمن هم به گوش رسید. در این راستا، اخیرا یک هیات سعودی-عمانی وارد یمن شدند و با انصار الله یمن مذاکرات مبسوطی را انجام داده اند. در این شرایط، بسیاری از پایان قریب الوقوعِ جنگ یمن خبر می دهند. موضوعی که به نظر می رسد به 2 دلیل عمده و محوری، بسیار به واقعیت نزدیک است.

اولا، سعودی ها پس از بیش از 8 سال جنگ در یمن به این نتیجه رسیده اند که از طریق نظامی نمی توانند به اهداف و منافع خود در رابطه با این کشور دست یابند. جدای از این ها، عربستان چه از نظر اقتصادی و چه سیاسی، مایل به هزینه کردِ سرمایه خود بیش از این، در جنگ یمن نیست.

فراموش نکنیم که محمد بن سالمان ولیعهد عربستان سعودی برنامه های جاه طلبانه ای در عرصه حکمرانی سعودی ها دارد  و بر آن است همگان وی را بیش از پیش با عنوان “معمار عربستانِ مدرن” بشناسند. دستورکاری که حداقل در شرایطی که حوثی های یمنی تاکنون چندین مرتبه تاسیسات حساس عربستان را با حملات موشکی و پهپادی هدف قرار داده اند، چندان قابل تحقق نیست. به بیان ساده تر، عربستانِ کنونی در شرایط فعلی بیش از هر چیز دیگری به آرامش و ثبات نیاز دارد و جنگ یمن یک مانع بزرگ در این رابطه به حساب می آید.

دوما، عربستان سعودی مدت هاست که وقت طلایی خود جهت غلبه بر حوثی های یمنی را از دست داده و در همین رابطه شاهد بوده ایم که با فرسایشی شدن جنگ یمن، سیلی از انتقادات چه در بُعد منطقه ای و چه فرامنطقه ای و به ویژه از جانب متحدان مهم سعودی ها همچون دولت آمریکا و حتی دولت های اروپایی از این کشور مطرح شده است. مساله ای که نمودهای عینی خود را در قالب وضع تحریم های گسترده تسلیحاتی علیه رژیم سعودی از سوی شرکای غربی آن نشان داده است.

از این رو، عربستان سعودی عملا در موقعیتی قرار گرفته که جنگِ آن دریمن، دیگر از آن وجاهت و مشروعیتی که پیشتر برای آن قائل بود، برخوردار نیست. موضوعی که روز به روز جنگ در یمن را به امری پُرهزینه برای این کشور تبدیل کرده است. در واقع سعودی ها سعی دارند به واسطه حصول توافق با حوثی‌های یمنی، جدای از ایجاد فضای آرامش برای خود در محیط پیرامونیشان، زمینه را جهت رایزنی با حوثی های یمنی و دریافت برخی تضمین های امنیتی از آن ها در جوار مرزهای مشترک یمن با عربستان، فراهم کنند.

البته که در کلیت وقایع مذکور، ایران عاملی اثرگذار و مهم است و می تواند تا حدی روند دستیابی به توافقات مربوطه میان یمن و سعودی ها را برای هر دو طرف تسهیل کند. از این رو، این گزاره که جنگ یمن در آینده نزدیک به کل پایان یابد، بسیار محتمل است و حداقل در شرایط کنونی، سناریوی محوری و اصلی به شمار می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید