آیا سخنرانی روحانی در سازمان ملل غافلگیرکننده بود؟

  • سیاسی
  • شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ۱۷:۱۷
    کد خبر :617218

عمر الرّداد در رای الیوم نوشت: علیرغم پیش بینی های اروپایی و بویژه صحبتهای رئیس جمهور فرانسه در مورد امکان ایجاد فرصتی برای کاهش تنش بین ایران و ایالات متحده، در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، باید گفت سخنرانی روحانی تمام این پیش بینی ها را باطل کرد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: این احتمال وجود دارد که روحانی برای سخنرانی خود محدودیتهایی داشته باشد؛ چرا که مضامین صحبتهای او بارها تکرار شده و روی دو مساله متمرکز بود: پیش از رفع کامل تحریمها، هیچ مذاکره ای با ایالات متحده انجام نمی شود و طرح «ائتلاف امید»، مبتنی بر همکاری ایران و دولتهای عربی خلیج فارس در راستای تامین امنیت دریایی در خلیج و تنگه هرمز.

با این حال، سخنرانی روحانی باب مذکرات آینده با آمریکا را به کلی سدّ نکرد؛ البته به شرطی که این کشور به خواسته ایران در مورد برطرف شدن تحریمها، پاسخ مثبت دهد.

ائتلاف امید که احتمالا تفصیل آن توسط محمد جواد ظریف مطرح می شود، قطعا با همراهی مثبت دولتهای خلیج فارس و در رأس آنها، عربستان سعودی مواجه نمی شود.

با وجود این فضاسازیهای منفی که به دنبال سخنرانی حسن روحانی در نیویورک ایجاد شده است، مضمون صحبتهای رئیس جمهور ایران، به ادامه آمادگی برای مذاکره با آمریکا اشاره دارد؛ همانطور که در لابلای این سخنرانی، شاهد اشاره های متناقضی در مورد تاثیر تحریمهای آمریکا بودیم و وی یک بار از تاثیرگذاری این تحریمها بر ملت ایران گفت و بار دیگر تاکید کرد که اقتصاد ایران در تعامل با تحریم‌های آمریکا موفق بوده است.

در مجموع، سخنرانی روحانی نشان داد که تنش های رسانه ای بین مسئولان ایران و آمریکایی، در چارچوب حدود از قبل ترسیم شده بین دو طرف، همچنان ادامه خواهد داشت و عنوان آن، حساب کردن ایران روی امکان شکست ترامپ در رسیدن به دوره دوم ریاست جمهوری است؛ بویژه آنکه دموکراتها با انجام تحقیقاتی، قصد برکناری ترامپ را دارند. در مقابل، آمریکا نیز روی ناتوانی ایران برای ایستادگی در برابر تحریمهای بی سابقه حساب باز کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید