آمریکا بی سروصدا دو دیپلمات چینی را اخراج کرده است

    کد خبر :660967

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد، دولت آمریکا دو دیپلمات چینی را به اتهام جاسوسی از یک پایگاه نظامی در ایالت ویرجینیا، بدون سر و صدا از کشور اخراج کرده است.

آمریکا دو دیپلمات چینی را به صورت مخفیانه به دلیل آن‌چه ورود غیرقانونی به یک پایگاه نظامی نامیده است، از این کشور اخراج کرده است.

 

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، این دو مقام سفارت چین در آمریکا، پس از ورود به یک پایگاه حساس نظامی در ایالت «ویرجینیا»، بدون سروصدا اخراج شده‌اند.

 

این روزنامه نوشت، این اولین بار طی سی سال اخیر است که دیپلمات‌های چینی در آمریکا به جاسوسی متهم می‌شوند. به گفته مقامات آمریکایی، حداقل یکی از این دیپلمات‌ها که به همراه همسر خود در این کشور اقامت داشتند، مأمور اطلاعاتی بوده که تحت عنوان دیپلمات فعالیت می‌کرده است.

 

به گزارش فارس،واشنگتن و پکن، هیچ کدام حرفی از این اتفاق نزده‌اند و این نگرانی وجود دارد که با رهبری «دونالد ترامپ» بر آمریکا و افزایش تنش این کشور با چین، شمار چنین اتفاقاتی افزایش یابد. مقامات اطلاعاتی آمریکایی معتقدند چین بیش از هر کشور دیگری یک تهدید اطلاعاتی و جاسوسی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

 

مقامات آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفتند در ماه‌های اخیر شمار بیشتری از افراد چینی دارای گذرنامه دیپلماتیک، اطراف نهادهای تحقیقاتی و دولتی آمریکا مشاهده شده‌اند. اکنون اخراج این دو دیپلمات که از سال ۱۹۸۷ بی‌سابقه بوده می‌تواند نشان دهنده موضع سرسختانه‌تر آمریکا در قبال چین باشد.

 

۱۶ اکتبر امسال (۲۴ مهر) وزارت امور خارجه آمریکا اعمال محدودیت‌های شدیدی علیه فعالیت‌های دیپلمات‌های چینی در این کشور را اعلام کرد و گفت از این پس این افراد برای دیدار با مقامات محلی یا دولتی و بازدید از مراکز آموزشی و تحقیقاتی باید مراتب را به این وزارت‌خانه اطلاع‌رسانی کنند.

 

چین در واکنش به این تصمیم، آن را مغایر با کنوانسون ژنو دانست و در تاریخ ۱۵ آذر طبق اقدامی تلافی‌جویانه، اعلام کرد دیپلمات‌های آمریکایی که در چین حضور دارند، زمانی که بخواهند با مقام‌های محلی این کشور صحبت کنند، ابتدا باید وزارت خارجه چین را مطلع کرده و از آن اجازه بگیرند.

 

«کوی تیانکای» سفیر چین در آمریکا ضمن هشدار درباره تضعیف روابط دو کشور، گفته است برخی اخبار جعلی برای صدمه زدن به مناسبات واشنگتن-پکن منتشر می‌شوند.

 

در سال‌های اخیر، روابط میان چین و آمریکا در خصوص طیفی از موضوعات از جمله تعیین تعرفه ۳۰۰ میلیارد دلاری کالاهای چینی و مداخله واشنگتن در امور داخلی «ویتنام» و «هنگ‌ کنگ» رو به تیرگی رفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید