آغاز انقلاب تابستانی و خورشید گرفتگی در بلندترین روز سال

    کد خبر :724195

مهندس مسعود عتیقی، اظهار کرد: در ساعت ۲ و ۱۳ دقیقه بامداد یکشنبه اول تیرماه ۱۳۹۹، مهر تابان به نقطه انقلاب تابستانی رسیده و بیشترین جدایی زاویه‌ای را با استوای آسمان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این زمان، تابستان در نیمکره شمالی آغاز می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به انحراف ۲۳.۵ درجه‌ای کره زمین، در همین زمان زمستان در نیمکره جنوبی فرا می‌رسد.

عتیقی خاطرنشان کرد: علی‌رغم آنکه زمین به گرد خورشید در حرکت است، اما از دید ناظر زمینی، خورشید ظاهرا در میان صورت‌های فلکی منطقه‌البروج در آسمان جا به جا می‌شود. مسیر حرکت ظاهری خورشید دایره بزرگی ترسیم می‌کند که به آن دایره البروج می‌گویند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که این دایره بر کره آسمان منطبق است و دایره دیگری نیز به نام استوای آسمانی بر روی کره آسمان قرار داشته و کره آسمان را به دو نیمکره تقسیم می‌کند، دو دایره بزرگ مورد اشاره در آسمان با هم متقاطع بوده و زاویه ۲۳.۵ درجه دارد؛ به نحوی که در دو نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه طی دو بار در سال خورشید به بیشترین کشیدگی زاویه‎ای با استوای آسمان می‌رسد، خاطر نشان کرد: به این پدیده با عنوان “انقلابین” شناخته شده که شامل انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از آغاز انقلاب تابستانی در روز اول تیر ماه خبر داد و گفت: در انقلاب تابستانی از ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ایران، می‌توان نزدیک به ۱۵ ساعت از نور روز بهره برد و این مقدار به‌جز قطب شمال و مناطق نزدیک به آن، در نقاط مختلف نیمکره شمالی زمین در فصل تابستان متفاوت است.

به گفته وی، از دیدگاه نجومی زمان رسیدن خورشید به نقطه انقلاب تابستانی هر ۴ سال یک بار در آخرین روز خرداد و ۳ بار دیگر در اول تیر ماه رخ می‌دهد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری یادآور شد: خورشید در روز انقلاب تابستانی به اندازه ۲۳.۵ درجه نسبت به استوای آسمانی جدایی پیدا می‌کند و بر روی مدار راس‌السرطان در نیمکره شمالی عمود می‌تابد.

وی افزود: خورشید در روز اول تابستان از شمال شرق آسمان طلوع و در شمال غرب آسمان غروب خواهد کرد همین امر باعث می‌شود که منحنی عبور خورشید در آسمان روز اول تابستان نسبت به دیگر روزهای سال بیشترین جا به جایی را داشته و طبیعتا زمین نورگیری بیشتری داشته باشد.

عتیقی خاطر نشان کرد: ستاره شناسان در اقصی نقاط دنیا از گذشته‌های دور بناهای متعددی را بنیان می‌گذاشتند تا بتوانند نسبت به تعیین ماه و فصول با دقت بالایی اقدام کنند که از جمله این بناها در غرب، در امریکای جنوبی و همچنین “استون‌هنج” در کشور انگلستان و در شرق، در برخی کشورها از جمله ایران با ساخت “چارطاقی‌ها” در برخی نقاط و یا “کعبه زرتشت” در استان فارس متداول بوده است.

این فعال حوزه نجوم آماتوری اظهار کرد: در هنگام انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی با کوتاه‌ترین شب و بلندترین روز سال مواجه هستیم و فصل گرما آغاز می‌شود، شرایط در نیمکره جنوبی عکس این حالت بوده و در پی بلندترین شب سال، کوتاه‌ترین روز و زمستان سرد آغاز می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران یادآور شد: بدیهی است نقاط طرفین انقلابین را “اعتدالین” می‌نامند که یکی اعتدال بهاری و آغاز نوروز و دیگری اعتدال پاییزی است که در سراسر کره زمین طول روز و شب با یکدیگر برابر هستند.

به گزارش ایسنا، روز اول تیر علاوه بر آغاز انقلاب تابستانی، پدیده خورشید گرفتگی نیز رخ خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید