ماکرون: خانم لوپن، فرانسه شایسته فردی بهتر از شماست

  • ورزشی
  • جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۴۲

در مناظره تلویزیونی نامزد میانه روی انتخابات فرانسه و رقیب راست گرای افراطی وی، ماکرون خطاب به لوپن گفت که فرانسه شایسته فردی بهتر از وی است.

مناظرۀ تلویزیونی امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌روی انتخابات فرانسه و مارین لوپن، رقیب راست‌گرای افراطی وی، در آستانۀ دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به توهین کشیده شد.

مناظرۀ چهارشنبه‌شب (13 اردیبهشت) ماکرون و لوپن مملو از درگیری‌های لفظی دو طرف بود که دربارۀ مجموعه‌ای از مسائل جنجالی در حوزۀ اقتصاد، امنیت ملی و سیاست خارجی بحث و گفتگو کردند.

در این مناظره که دو ساعت و نیم طول کشید لوپن تلاش کرد بر سیاست ملی‌گرایانۀ خود موسوم به «نخست فرانسه» تأکید کند که شامل سرکوب مهاجرت غیرقانونی، کنار گذاشتن یورو و برگزاری یک همه‌پرسی دربارۀ عضویت این کشور در اتحادیۀ اروپا می‌شود.

ماکرون نیز به‌نوبۀ خود خواهان فضای باز سیاسی، اصلاحات به نفع بازار و کاهش هزینه‌های عمومی شد.

در بخشی از این مناظره، لوپن رقیب خود را «نامزد محبوب نظام فرانسه» خواند و ماکرون نیز در عوض وی را «دروغ‌گو و انگل نظام خواند.»

ماکرون دربارۀ سیاست خارجی نیز رقیب خود را که گفته بود «یک زن هدایت فرانسه را به عهده خواهد گرفت یا من یا خانم مرکل» به «فرمان‌برداری» در برابر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، متهم کرد.

لوپن نیز ماکرون را به نداشتن «طرح و برنامه» برای امنیت ملی و اتخاذ یک «رفتار توأم با اغماض» در قبال تهدیدهای تروریستی فراروی فرانسه متهم کرد.

ماکرون در پاسخ گفت وی در برابر تروریسم که بزرگ‌ترین موضوع فراروی فرانسه در چند سال آینده خواهد بود، «انعطاف‌ناپذیر» است.

ماکرون رقیب خود را به ایراد «سخنرانی‌های مملو از نفرت» متهم کرد و هشدار داد لفاظی‌های جنگ‌طلبانۀ وی به بروز اختلاف و «جنگ داخلی» در فرانسه منجر می‌شود.

ماکرون 39 ساله در نهایت با گفتن این جمله که «متأسفم خانم لوپن، فرانسه شایستۀ فردی بهتر از شماست» رقیب خود را ملامت کرد.

نتایج یک نظرسنجی که بلافاصله پس‌ازاین مناظره برای شبکۀ تلویزیونی «بی‌اف‌ام» برگزار شد نشان می‌دهد حدود 63 درصد از شرکت‌کنندگان سخنان ماکرون را در مقایسه با لوپن قانع‌کننده‌تر توصیف کردند.

در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که یکشنبه 3 اردیبهشت برگزار شد ماکرون، بانکدار پیشین طرفدار اتحادیۀ اروپا و وزیر اقتصاد اسبق، 24 درصد آراء و لو پن 21.3 درصد آراء را به دست آورد.

حدود 47 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات فرانسه هستند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، هفتۀ گذشته از رأی‌دهندگان خواست از ماکرون حمایت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید