خوزستان؛ آینه تمام قد عملکرد ۴ ساله دولت در حوزه محیط زیست/اظهارات غیرواقعی درباره تالاب هورالعظیم

عملکرد ۴ ساله دولت تدبیر و امید در خوزستان  به وضوح نشان می‌دهد که نه تنها دولت یازدهم برای حل معضلات زیست محیطی برنامه‌ای مدون نداشته بلکه با بی‌اعتنایی به این سرمایه عظیم خدادادی سبب تخریب آن در برخی از استان‌ها به ویژه خوزستان شد.

 “موضوع محیط زیست از جمله اولویت‌های مهم دولت یازدهم بوده و در برنامه های سه سال و نیم  اخیر آشکار است” جمله‌ای که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور امسال در کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا بیان کرد جمله‌ای که از عمق وجود هنگام مقایسه عملکرد دولت یازدهم در حوزه محیط زیست با واقعیت به چیزی جز حرف‌هایی پوچ و بی اساس نمی‌توان رسید.

 مصداق بارز تهی بودن سخنان ابتکار درباره اولویت داشتن محیط زیست در دولت تدبیر و امید خشک کردن تالاب بین المللی و اقتصادی هورالعظیم و تبدیل کردن آن به یک کانون وسیع ریزگردها است. وزارت نفت با استقرار دکل‌های غول پیکر برای استخراج نفت در این تالابها  اقتصاد بیش از 1000نفر از شهروندانی که از طریق هور تغذیه و امرار معاش می‌کردند را بازیچه خواسته‌های زودگذر خود قرار داد و حاضر به پذیرفتن مشکل ایجاد شده نیز نیست.

آبگیری 65 درصدی و در پاره‌ای از اخبار 62 درصدی  و بر اساس آخرین آمار درج شده در سایت سازمان محیط زیست کشور آبگیری 78 درصدی تالاب هورالعظیم از طریق رودخانه کرخه و آب شیرین از دیگر عملکردی است که دولت تدبیر و امید از آن به عنوان بهترین دستاورد محیط زیستی در طول عمر دولت یازدهم یاد می‌کند؛ اما بر اساس نظریه کارشناسان و اکثر مسئولان استانی و محلی آبگیری صورت گرفته حرف‌های دولت یازدهم در این زمینه غیر واقعی است و به وضوح می‌توان دید که تالاب با زهاب و پسماند نیشکر پر شده که این اقدام نه در بلند مدت بلکه در بازه زمانی کوتاه مدت نیز برای مردم منطقه و جانواران زیستی تالاب بسیار خطرناک است.

 فلرهای نفتی سر به فلک کشیده دور تا دور خوزستان که روزانه با تولید 800 هزار بشکه نفت خام کلانشهرش را به آلوده ترین شهر جهان تبدیل کرده و انباشته شدن انبوهی از دودهای آسیب‌زا و سمی حاصل فعالیت این دکلها و تاسیسات نفتی و فولادی لحظه به لحظه از ثانیه‌های عمر شهروندان این استان را تصاحب می‌کند، در صورتی که ارزش افزوده فروش آن در جیب دیگر استان‌ها می‌رود و نگاه خوزستان همچنان در انتظار قطره‌ای از دریای بی کران اعتبارات نفتی است.

 هوای ناسالم و آلوده به گرد و خاک‌های غلیظ  که گاهی اوقات درجه آلودگی هوا را به بیش از 17 برابر حد استاندارد می‌رساند از دیگر مشکلات و معضلات خوزستان بوده که تعجب همگان را برانگیخته است و در کنار حبس کردن نفس‌ها در سینه مانند یک همنشین همیشگی در بند بند سلول‌های بدن‌ خوزستانی‌ها نفوذ و خانه نشین شده و به این زودی‌ها نیز قصد خداحافظی کردن ندارد چرا که به گفته بانوی سبز پوش دولت یازدهم پای داعش و جنگ‌های داعشی در میان است و تا زمانی که داعش نخواهد سر عقل بیاید وضعیت خوزستان همین است.

 اما در آخرین سفر معاون محیط زیست به خوزستان پای داعش تا حدودی از سخنان بانو ابتکار عقب کشیده شد و علت اصلی پدیده گرد و خاک‌های خانمان سوز خوزستان حاصل وجود 600 هزار هکتار کانون‌هایی عنوان شد که روزگاری به دلیل عدم انتقال‌ آب‌ رودخانه‌ها و سدسازی‌های متعدد دشت‌های سرسبز بودند اما به علت انتقال آب ها از سرشاخه‌ها ، کاهش آورد رودخانه‌های طبیعی و عدم جلوگیری از انتقال بی رویه آب‌‌ها از سرشاخه جهت احیای فلات مرکزی؛ به کانون‌های بحرانی تشکیل پدیده ریزگردها تبدیل شدند.

البته رئیس دولت تدبیر با توجه به سخنان رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اولویت داشتن مسائل محیط زیستی در دولت یازدهم بعد از اینکه این پدیده را عذابی الهی خواند تدابیری را برای حل کانون‌های ریزگردها نمود که تدبیر اخذ شده تنها نامش بزرگ است بلکه در عمل قرار است فقط مشکل 5 درصد از کانون‌های داخلی گرد و خاک را رفع کند.

 از اواخر هفته گذشته تا به امروز نیز آسمان خوزستان همچنان میزبان میهمان همیشگی است که  از اولویت اقدامات محیط زیستی دولت یازدهم خط خورده است و درجه غلظت و آلودگی حاصل از گرد و خاک‌های ایجاد شده سبب تعطیلی مراکز آموزشی برخی از شهرستان‌های خوزستان شد. بر اساس گفته‌های رئیس سازمان هواشناسی خوزستان تا پایان هفته جاری سفره میزبانی خوزستان از دستاوردهایی که بخشی از آن حاصل بی تدبیری‌های دولت یازدهم است پهن بوده و مردم این استان خواسته یا ناخواسته وظیفه پذیرایی از این پدیده غیر قابل حل را بر عهده دارند.

 به گزارش تسنیم، عملکرد 4 ساله دولت تدبیر و امید در خوزستان  به وضوح نشان می‌دهد که نه تنها دولت یازدهم برای حل معضلات زیست محیطی هیچ‌گونه برنامه‌ای نداشته بلکه با بی اعتنائی به این سرمایه عظیم خدادادی سبب تخریب آن در برخی از استان‌ها به ویژه خوزستان شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید