نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل: اظهارات بن‌سلمان پذیرش همدستی عربستان با تروریست‌هاست

  • سیاسی
  • جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۲۲

سخنان وزیر دفاع عربستان درباره کشاندن درگیری به داخل ایران، پذیرش صریح همدستی رژیم سعودی با اقدامات تروریستی و خشونت‌بار در داخل ایران است.

غلامعلی خوشرو، سفیر و نمایندۀ دائم ایران در سازمان ملل در اعتراض به سخنان غیرقانونی و تحریک‌آمیز وزیر دفاع عربستان، نامه‌ای را خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل نگاشت. نماینده ایران در این نامه با اشاره به سخنان خصمانه وزیر دفاع عربستان علیه ایران و اظهار «کشاندن نبرد به داخل مرزهای ایران»، این سخنان را به مثابه پذیرش صریح همدستی رژیم سعودی با اقدامات تروریستی و خشونت‌بار در داخل ایران دانست. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بنام خداوند بخشنده مهربان

14 اردیبهشت 1396

عالیجناب،

برخود لازم می دانم توجه شما را به اظهارات غیرقانونی و تحریک آمیز اخیر محمد بن سلمان، معاون جانشین عربستان سعودی، که مسئولیت وزارت دفاع این کشور را نیز بر عهده دارد، جلب کنم.

شاهزاده محمد بن سلمان در تاریخ 12 اردیبهشت 1396 طی اظهاراتی گفته است: «هدف ما کشاندن نبرد به داخل مرزهای ایران است». من ضمن رد کامل اتهامات وی علیه کشورم، تاکید می نمایم این اظهارات  تهدید آشکار علیه جمهوری اسلامی ایران در نقض بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد و هم چنین پذیرش صریح همدستی رژیم سعودی با اقدامات تروریستی و خشونت‌بار در داخل ایران است که شهادت 9 تن از مرزبانان ایرانی به دست اشرار مسلح مورد حمایت مالی سعودی آخرین نمونه آن می‌باشد. این تهدید و اعتراف آشکار از سوی رژیمی صورت می‌گیرد که خود پیشینه‌ای طولانی در حمایت از تجاوزگری و استفاده از گروه‌های تروریستی و افراطی جهت نیل به اهداف کوته بینانه و جاه‌طلبی‌های خطرناک خود در منطقه و ورای آن دارد.

منطقه ما و جهان طی چهار دهه گذشته به دلیل وسواس بیجای سعودی نسبت به ایران که بخوبی در اظهارات فوق هم متبلور است، دچار رنج فراوانی شده است. سیاست های غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و شوم، تشویق و تامین مالی افراط گرایی در جهان و ماجراجویی‌های کوته بینانه و ناموفق سعودی در منطقه از همین رویکرد سرچشمه می گیرد.

باید به همه – از جمله مقامات سعودی – این واقعیت را یادآورشویم که همین وسواس بیجا منجر به حمایت بی دریغ پادشاهی سعودی از صدام حسین در جریان تجاوز وی به ایران طی سالهای 1980 تا 1988 گردید. پیامدهای مصیبت‌بار این حمایت به صدها هزار ایرانی قربانی تجاوز صدام علیه ایران و قربانیان استفاده از سلاح شیمیایی محدود نشد بلکه در پی تجاوز وی به کویت؛ دامن کل منطقه و حتی خود عربستان سعودی  را در برگرفت. هیولایی که خود آفریده بودند سرانجام به جان خودشان افتاد.

ایجاد القاعده و طالبان در دهه 90، حمایت از ترور و بی‌ثباتی در عراق از سال 2003 و تشکیل و حمایت مالی و تسلیحاتی از داعش و جبهه النصره و دیگر سازمان‌های تروریستی در عراق و سوریه طی چندسال گذشته تجسم همین وسواس غلط سعودی است که موجب ناامنی و رنج فراوان در سراسر جهان شده است. جامعه جهانی بایستی اقدامات لازم را جهت وادار کردن عربستان سعودی به توقف حمایت بی پروا از تروریسم و افراط گرایی در منطقه و سرتاسر جهان و بویژه پایان دادن به تجاوز آشکار و گسترده، قتل عام و تحمیل قحطی برمردم یمن بعمل آورد.

جمهوری اسلامی ایران برخلاف رهبران سعودی اعتقاد دارد صلح و ثبات منفعت مشترک کلیه دولت‌های منطقه خلیج فارس است و هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت خویش را به بهای به خطر انداختن امنیت  دیگران به دست آورد. ما هیچ علاقه یا منفعتی در تشدید تنش در میان همسایگان خویش نداریم. ما همچنان  آماده گفتگو و همراهی جهت تقویت ثبات در منطقه، مبارزه با خشونت افراطی بی‌ثبات‌کننده و نفی تنفر فرقه‌ای هستیم. امیدواریم عربستان سعودی نیز تسلیم این ندای عقلانیت گردد.

از شما می خواهم این نامه بصورت سند رسمی شورای امنیت منتشر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید