صالحی: انقلاب اسلامی شرایط بالندگی درعلم را مهیا کرده است/علم بدون دین به انحراف می رسد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۷:۲۵
    کد خبر :99502

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اکنون درسطوحی مختلف ایرانیان زیادی درمسائل علمی و فنی در سراسر جهان تاثیرگذار هستند، تاکید کرد: انقلاب اسلامی این شرایط بالندگی را مهیا کرده است.

به گزارش بازتاب ازپایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، علی اکبر صالحی روزچهارشنبه درمراسم تقدیرو تجلیل از 13 تن از برترین های دبیرستان سازمان انرژی اتمی ایران که در محل ساختمان ریاست و با حضور جمعی از مسئولین سازمان، آموزش و پرورش شهر تهران و دبیرستان انرژی اتمی برگزار شد، با بیان اینکه هیچ جلسه ای زیباتر و ارزشمندتر از مصاحبت با اصحاب علم و اندیشه نیست، اظهارداشت: نگاه به صورت عالم عبادت است. همانند کعبه که نگاه کردن به آن عبادت است. برای اینکه عالم یکی از آیات الهی است. اگر شما بدانید در چه جایگاهی هستید، شکرگزار خواهید بود.
وی افزود: چند هزاردانشمندی که از ابتدای حضور بشر روی زمین آمده اند، دنیا را تغییر دادند و مسیر بشر راهموار کردند. این دانشمندان راهگشایی و رمزگشایی از آیات الهی کرده اند. از جمله اینها «مریم میرزاخانی» رحمت الله علیه بود که زندگی کوتاهی داشت اما واقعاً زندگی کرد. چه آیات بزرگی از آیات الهی را کشف کرد. دنیای علم هندسه باید قدردان این بزرگوار باشد.
رییس سازمان انرژی اتمی به نقل خاطره ای از آیت الله صافی گلپایگانی که از آیت الله العظمی بروجردی نقل کردند، اشاره کرد وگفت: پرسیده بودند که این طلبه ها چه هنگام به مقصود می رسند و درس شان تمام می شود. ایشان فرموده بودند اگر مقصود دنیاست که اینها راه درستی را برای رسیدن به مقصد انتخاب نکرده اند. راه های رسیدن به دنیا راه های دیگری است. اما اگر هدف تحصیل علم و کسب تکامل معرفتی باشد از همان لحظه که به این امر اراده کرده باشند به مقصود رسیده اند.
صالحی گفت: اگرشما هم به دنبال تحصیل علم باشید، به مقصود رسیده اید و نزد خداوند جایگاه دارید. می فرماید: «العلم و الدین توأمان اذا افترقا احترقا» ‘علم و دین پیوسته با یکدیگرند و هر گاه جدای از هم شدند، هر دو خواهند سوخت.’
وی با بیان اینکه علم بدون دین به انحراف می رسد، یادآورشد: وقتی بشر به اینجا می رسد که با انداختن یک بمب روی ژاپن 200هزار انسان بی گناه را می کشد، استفاده ازعلم بدون دین است که خیلی خطرناک است. برعکس دین بدون علم هم انسان را به جهالت می کشاند.
رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: همانطور که مردم مکه در زمان ظهور حضرت رسول (ص) به رسم زمان حضرت ابراهیم (ع) که رویه عبادت خدای معبود را مشخص کرده بود، دور کعبه طواف می کردند، اما رفته رفته جهل باعث شد از مسیر اصلی عبادت خارج شوند و ظاهر آن را با محتوای کفر انجام دهند. این دین بدون علم بود.
معاون رییس جمهوری با اشاره به دسترسی آسان دانش آموزان و دانشجویان به علوم و دانش و اطلاعات افزود: شما اکنون در بستر پاک انقلاب اسلامی حرکت می کنید که بستری بسیار دلنشین است. اینکه شما در فضایی زندگی می کنید که مسائل معرفتی در معرض دید و سمع شما قرار می گیرد، لطف الهی است. از اینرو باید قدردان باشید که در چنین فضایی هم دین خودتان را می توانید محکم کنید و هم علمتان را تقویت کنید.
صالحی با بیان اینکه در یونان قدیم دانشمندان زیادی تربیت شده بودند که در حکمت و فلسفه و علوم مختلف سرآمد زمان خود بودند ولی در ایران آن زمان ما نتوانسته بودیم همپای آنها پیش برویم، به تحلیل این امر پرداخت و گفت: پاسخ به این سوال به نحوه اداره جامعه بر می گردد.
وی افزود: آن هنگام جامعه ایران از نظر مدنی نسبت به یونان پیشرفته تر بود. اما در اندیشه پروری خیر، چون جامعه ما طبقاتی بود. برای مثال کسی که در طبقه کشاورز بود نمی توانست تحصیل کند. لذا عدالت اجتماعی در جامعه بی فروغ بود. اما در یونان جامعه طبقاتی نبود و در آن عدالت اجتماعی نسبی برقرار و مردم از آزادی عمل بیشتری برخوردار بودند.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: پس از ورود اسلام به ایران بود که ایران جای یونان را گرفت. آن وقت ابوریحان بیرونی ها و خواجه نصیرها آمدند. اسلام عدالت اجتماعی را آورد و زمینه ای فراهم کرد که همه از حقوق مساوی برخوردار شدند. فلسفه زندگی ما این جمله ساده شد که می فرماید:« إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم» و این باعث شد جامعه به سرعت رشد کند و ظرفیت و توانمندی درون جامعه از بالقوه به بالفعل تبدیل شد.

**انقلاب اسلامی احیا مجدد اسلام بود
صالحی گفت: پس از افول جامعه ایران در چند قرن اخیر بالاخره 38 سال پیش انقلاب شکوهمند اسلامی محقق شد. انقلاب اسلامی در حقیقت احیای مجدد اسلام بود. اسلامی که زنگار گرفته بود جایگاه خودش را پیدا کرد و احیاء شد. پیش از آن می گفتند دین مخدر جامعه و عامل عقب ماندگی آن است. برخی حتی معتقد بودند که باید از سر تا پا غربی شویم تا که پیشرفت کنیم.
وی تصریح کرد: ملت ایران که 3000سال تاریخ مکتوب دارد راه را پیدا کرده است و شرایط برای تولید اندیشه و علم و عالم پروری فراهم شده است. یک نمونه آن مرحوم پرفسور میرزاخانی است که ملت ایران توانسته با وجود جنگ تحمیلی و فشارهای سیاسی و اقتصادی به جامعه بشری عرضه کند. میرزاخانی ها در خلاء بوجود نمی آیند. انقلاب اسلامی این شرایط بالندگی را مهیا کرده است. اکنون در سطوحی مختلف ایرانیان زیادی در مسائل علمی و فنی در سراسر جهان تاثیرگذار هستند.
رییس سازمان انرژی اتمی خطاب به برترین های المپیاد و کنکور تاکید کرد: آستانه خواسته ها و آرزوهایتان را بالا ببرید. حسن جوانی به حرکت است. حضرت علی (ع) می فرماید ‘اعمل لدنیاک کانک تعیش ابدا و اعمل لاخرتک کانک تموت غدا’. یعنی برای دنیایت چنان باش که گویی جاویدان خواهی ماند و برای آخرتت چنان باش که گویی فردا می میری. با افق بلندی که پیش روی جوانان است، آرزوهایتان را آرمانی کنید. در قاموس شما نباید حس نمی توانم باشد. آنچه اراده کنید را باید محقق کنید به لطف و توکل و اذن خدا.
معاون رییس جمهور با اشاره به تلاش دانشمندان غربی در راه بدست آوردن علم در سخت ترین شرایط و سفر آنها به نقاط مختلف جهان از آفریقا تا قطب شمال، گفت: ما باید خودمان را برای اینگونه کارهای سخت آماده کنیم. بزرگانی مثل مادام کوری با چه سادگی مثال زدنی چه کارهای بزرگی کرده است. شش نفر در این خانواده جایزه نوبل دریافت کرده اند. یا دانشمندی هندی که آزمایشگاهش در زیر راه پله محل کارش بود و جایزه نوبل گرفت. شما باید الزامات مورد نظر را برای رسیدن به اهداف عالیه علمی در وجود خودتان جستجو کنید و خودتان حرکت کنید.
صالحی گفت: در قرآن مجید آمده است؛ الله نور السماوات و الارض؛ خداوند نور آسمان ها و زمین است. خداوند مطلق است؛ جمال مطلق، کمال مطلق و خالق مطلق است و نسبیت پذیر نیست. نور یکی از صفات الهی است پس باید نور امر مطلقی باشد. همه چیز نور باید مطلق باشد. اینشتین گفت سرعت نور مطلق است و نسبیت پذیر نیست.
وی افزود: خداوند همچنین می فرماید؛ وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ یعنی عرش خدا روی آب است. پس آب باید یک ویژگی خاص داشته باشد. می فرماید ما از آب هر جنبنده ای را بوجود آوردیم. یعنی حیات و جنبندگی از آب بوجود آمده است. از اینرو شاید بتوان نتیجه گرفت که اساس ماده و موجودیت آن نور است و اساس جنبندگی آن آب است. مفاهیم زیادی در قرآن کریم نهفته است. توصیه می کنم که بیشتر دل به قرآن بسپارید و آن را با تأمل بخوانید. سعی کنید با قرآن از منظر مفاهیم بخصوص علم آن انس بگیرید. اتکال به خدا داشته باشید و نگران آینده نباشید.
در پایان این مراسم از 13 نفر از افراد برتر المپیادهای فیزیک، کامپیوتر، ریاضیات و آزمون سراسری کنکور تقدیر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید