مسائل انتخاباتی و حزبی “تولید و اشتغال” را تحت الشعاع قرار ندهند

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شاهراه رسیدن به شعار سال عبور از اقتصاد مقاومتی است گفت: در مسیر توجه به تولید و اشتغال مسائل انتخابات وحزبی نباید مقابل این دو هدف قرار گیرد و آنچه مهم است عملیاتی شدن و به نتیجه رسیدن است.

یحیی آل اسحاق، کارشناس اقتصادی  درباره لزوم تحقق شعارسال 96 و توجه مسئولان به امر اشتغالزایی و تولید گفت: نامیدن سال با عنوان” اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” زیر خیمه اقتصاد مقاومتی است و این راهکار نقشه راه کشور است.

وی با بیان اینکه عمده رشد در سال 95 مربوط به بخش نفت بوده است گفت: بیش از 70 درصد رشد در کشور مربوط به بخش نفت بوده است.در گذشته حدود 700 هزار بشکه می فروختیم که در سال 95 به حدود 2 میلیون و خرده ای بشکه رسانده ایم  ولی در سال 96 اینگونه نیست که بتوانیم این تعداد را به 4 میلیون بشکه برسانیم تا دوباره همان رشد را داشته باشیم ما حداکثر 4 درصد می توانیم اضافه کنیم لذا مسایلی که ما در رشد داشته ایم و در سال 95 با تکیه بر آن به جلو رفته ایم در حوزه نفت کنار می رود.

وی با تاکید بر اینکه با شرایطی که در کشور داریم بیکاری و اشتغال جزو مسایل ملی است، گفت: اگر ما نتوانیم بیکاری، اشتغال و حاشیه نشینی را حل کنیم ممکن است بعضی از مسایل در امنیت ملی کشور ضربه بزند بنابراین باید با عزم ملی در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید گام برداریم.

آل‌اسحاق با بیان اینکه بیکاری یکی از موضوعات اساسی و بیماری مزمن اقتصاد ایران است گفت: کشور برای فارغ التحصیلان زحمت های بسیاری کشیده است تا انسان های خام را بارور کند. در حال حاضر بیش از 5 میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم. در مجموع بیان می شود که به صورت حدودی 11 میلیون فارغ التحصیل داریم.

آل اسحاق اولین الزام در مقابل فرمایش مقام معظم رهبری را اتحاد همه بیان کرد و اظهار داشت: وقتی مقام معظم رهبری شعار امسال را اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال عنوان کردند یعنی این دو موضوع زیر خیمه اقتصاد مقاومتی هستند که نقشه راه کشور است. اولین نکته این است که همه متحد شویم و در چارچوب اقتصاد مقاومتی این دو موضوع را جزو اولویت ها قرار دهیم و همه کارهایی که توفیقی حاصل می کند مثبت حساب کنیم و مسایل انتخابات، مسایل حزبی و گروهی، منافع شخصی را باید در مقابل این دو هدف کنار بگذاریم و آنچه که مهم است عملیاتی شدن و به نتیجه رسیدن است.

وی یکی از از راه های ایجاد اشتغال را سامان دادن تولید داخلی برشمرد  و ادامه داد: متأسفانه شاخه تقاضای محصولاتمان پایین است یعنی کارخانجات با تمام مشکلات محصولات را تولید کردند اما خریدار ندارد . چرا که مردم قدرت خرید برای کالا ندارند. بنابر این باید قدرت خرید مصرف کنندگان را بالا ببریم و تقاضا را تحریک کنیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: صادرات مشکل دیگری است که داریم. مشکلاتی بر سر راه تولید کنندگان وجود دارد . تولیدکنندگان باید با شناسایی بازارهای جهانی و منطقه ای محصولی را تولید کنند که در بازارهای جهانی و منطقه ای بتواند با رقبایش رقابت کند و در این راستا مسئولان هم باید کمک لازم را با تولید کنندگان داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید