یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار پول ایران از آمریکا استرداد شد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۰۴
    کد خبر :99006

معاون وزیر دفاع از استرداد یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار پول ایران از آمریکا بابت یک قرارداد نظامی که مربوط به قبل از انقلاب بود، خبر داد.

به گزارش بازتاب، گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور سردار رضا طلایی نیک معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سردار طلایی نیک در ابتدای این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در خصوص حضور آمریکا در خلیج فارس و بررسی آن از منظر حقوق بین الملل و دریا اظهار داشت: یکی از محورهای همایش «حقوق دفاعی» که صبح دیروز (سه‌شنبه ۱۴ شهریور) و با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع برگزار شد، بحث معاهدات بین المللی و حقوق دفاعی جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: دفاع حقوقی از امنیت ملی، محدوده‌های سرزمینی و استقلال کشور هدف مهم برگزاری این همایش بود.

سردار طلایی نیک خاطرنشان کرد: طبق قواعد بین المللی که البته در برخی از حوزه‌ها مانند هوافضا نارسایی‌هایی دارد، قدرت‌های بین المللی حق مداخله و نفوذ در حوزه‌های دریایی کشورهای مختلف ندارند؛ اما متاسفانه با اعمال نفوذ قدرت‌های جهانی در برخی از موارد روبرو هستیم. در حقوق دریا برای کشورهایی که دارای ساحل هستند، حقوقی پیش بینی شده است. کشورهای ساحلی به علت منابع و منافعی که در دریا دارند، از حقوقی برخوردار هستند که دیگر کشورها برای بهره‌گیری از آن منابع و منافع باید اجازه بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دلیل خوی استکباری و سلطه‌طلبی به دنبال مداخله‌های نامشروع در خلیج فارس هستند. اما نیروهای مسلح چه نیروی دریایی ارتش و چه نیروی دریایی سپاه که در دریای عمان و خلیج فارس حضور دارند طبق قواعد بین المللی به دفاع از آب‌های سرزمینی کشورمان می‌پردازند و در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا ایستاده‌اند.

آمریکایی‌ها برای آزادی تفنگدارانشان التماس می‌کردند

معاون وزیر دفاع با تاکید بر موقعیت استراتژیک و مزیت دفاعی تنگه هرمز بیان داشت: استفاده از تنگه هرمز حق مسلم ماست و محدودیتی را برای شناورهای خارجی قائل هستیم و نیروهای بیگانه و فرامنطقه‌ای حق مداخله بیش از حد ندارند. آمریکایی‌ها چون به دنبال خروج از تنگنا و مداخله‌گری هستند، تلاش دارند تا از خلاهای قانونی استفاده کنند و یا قواعد بین المللی را زیرپا بگذارند.

سردار طلایی نیک در ادامه با عنوان اینکه امنیت خلیج فارس با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می‌شود، گفت: ایران طبق قواعد بین المللی در خلیج فارس رفتار می‌کند و در مواردی که شاهد تجاوز به آب‌های سرزمینی بوده اخطار داده و در صورت لزوم متجاوزان را دستگیر کرده است. در مواردی که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها دستگیر شدند، چون ما طبق قواعد بین المللی برخورد کردیم، آنان التماس می‌کردند که نیروهایشان آزاد شوند.

وی با اشاره به سخن سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه هشدار حداقل واکنش دفاعی نیروهای مسلح است، عنوان کرد: اگر کسی بخواهد وارد حریم ما بشود باید بداند که حداقل واکنش ما هشدار و اخطار است.

معاون وزیر دفاع ادامه داد: با کشورهای همسایه توافقاتی نیز داریم؛ از جمله اینکه با عمان توافقی را امضا کردیم.

سردار طلایی نیک خاطرنشان کرد: آمریکا اهداف نامشروعی را در خلیج فارس دنبال می‌کند و به دنبال خروج از تنگنا است اما ایران از حق قانونی خود در دفاع از مرزها استفاده می‌کند و اجازه بروز تهدیدی را نمی‌دهد؛ این موضع سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است که برگرفته از قدرت نرم نظام است.

ایران از تلاشگران عرصه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی است/ تحریم‌های آمریکا خلاف متن و روح برجام است

معاون وزیر دفاع در بخش دیگری از این گفت‌وگوی ویژه خبری به بیان مبانی حقوقی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: کشور ما با توجه به عمق تهدیدات باید از قدرت بازدارندگی برخوردار باشد و با توجه به سطح منشا باید به ساخت تسلیحات دفاعی بپردازیم. ما با اشراف اطلاعاتی که داریم به پایش تهدیدات در منطقه می‌پردازیم و بر اساس دکترین دفاعی و محاسبات نظامی، تسلیحات می‌سازیم. برخی از تهدیداتی که متوجه نظام جمهوری اسلامی ایران است، منشا فرامنطقه‌ای و خارجی دارد که باید متناسب با آن‌ها نیز تسلیحات داشته باشیم که بهترین گزینه موشک است و ما موشک را با اتکا به توان متخصصان داخلی کشورمان به دست آورده‌ایم.

وی افزود: در خصوص موشک در جامعه جهانی نگرانی‌هایی وجود دارد و آن این است که موشک به کلاهک‌های هسته‌ای که سلاح‌های کشتار جمعی قلمداد می‌شوند، نباید مجهز باشند. در این رابطه باید گفت که ما بر اساس مبانی دینی‌مان و فتوای رهبر معظم انقلاب هرگز به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیستیم و همچنین جمهوری اسلامی ایران از تلاشگران عرصه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی است و در این راستا تعهد نیز داده است.

سردار طلایی نیک در ادامه با تاکید مجدد بر اینکه قدرت موشکی ایران برای دستیابی به توان بازدارندگی است، گفت: قدرت موشکی ما موجب می‌شود که از تهدیدهایی که از بالقوه بودن امکان تبدیل به بالفعل شدن دارد، جلوگیری کند و قدرت موشکی یکی از ابعاد قدرت دفاعی کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در برجام به موضوع فعالیت‌های موشکی ایران اشاره شده است یا خیر، اظهار داشت: در برجام طراحی کلاهک‌های هسته‌ای منع شده است که ما نیز هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و در دکترین دفاعی ما جایگاهی ندارد؛ اما آمریکایی‌ها با مطرح کردن این ادعا که ایران با اقدامات موشکی خود به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، به دنبال جوسازی علیه ایران است.

معاون حقوقی وزیر دفاع بیان کرد: تحریم‌های دفاعی که متوجه نیروهای مسلح و ملت کشورمان است، بر خلاف روح و متن برجام است؛ و امروز شاهدیم که آمریکا چون به تعهدات خود در قبال برجام عمل نمی‌کند با ادعای بازرسی از مراکز نظامی ایران به دنبال فرافکنی است.

قرارداد خرید اس ۳۰۰ به طور دقیق اجرا شد/ به دلیل تحریم برخی از پول‌ها به داخل بازنگشته است

سردار طلایی نیک در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تشکر از مجلس در پشتیبانی از بخش دفاعی کشور و فراکسیون دفاع و اقتدار ملی که برای نخستین بار در مجلس تشکیل شده است، گفت: این اقدام قطعا پشتوانه‌ای برای نیروهای مسلح خواهد بود.

وی در خصوص خریدهای تسلیحاتی نیز بیان داشت: در ۴ سال اخیر بیش از ۸۰ قرارداد نظامی و دفاعی با نظارت حقوقی منعقد شده است و در سال اخیر هیچ قراردادی نداشته‌ایم که منجر به دعاوی شده باشد که دلیل آن رعایت اصول و دقت نظر بوده است. تلاش داریم از تجربه و ظرفیت حقوقی خود در انعقاد قراردادها بهره‌ بگیریم.

معاون وزیر دفاع در خصوص خرید سامانه پدافندی اس ۳۰۰ اظهار داشت: استحکام و رعایت مسائل حقوقی نظام جمهوری اسلامی ایران منجر به این شد که این سامانه به ایران تحویل داده شود و قرارداد به طور دقیق اجرایی شود و از اعتبار حقوقی نیز برخوردار باشد.

سردار طلایی نیک در رابطه با دعاوی حقوقی نیروهای مسلح گفت: قبل از انقلاب اسلامی به دلیل رویکردی که در کشور وجود داشت، قراردادهای بسیاری به خصوص با آمریکا منعقد شد و در ۵-۶ روز قبل از پیروزی انقلاب و در دولت موقت بختیار، موافقت‌نامه‌ای بین وزارت جنگ ایران و آمریکا به امضا رسید که به موجب آن برخی از قراردادها فسخ شد که بخشی مربوط به مستشاران و برخی مربوط به خریدهای تسلیحاتی بود.

وی افزود: مستشاران نظامی آمریکا که به طور گسترده در کشور حضور داشتند با پیروزی انقلاب اسلامی از کشور ما خارج شدند و قراردادهای تسلیحاتی نیز که از مجموعه ۲۲۰۰ قرارداد بین ایران و آمریکا لغو شد، پول‌هایش توسط آمریکا بلوکه شد که در سال‌های گذشته موفق شدیم یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار از پول‌های‌مان را که با احتساب بهره بود دریافت کنیم. از این مقدار، ۴۰۰ میلیون دلار اصل پول و الباقی بهره آن بود.

معاون وزیر دفاع تصریح کرد: از مجموعه ۱۱۲۶ قرارداد نظامی، بر سر بخشی از آن دعوای حقوقی داریم که در لاهه مطرح شده و در نوبت رسیدگی است. جلسه مقدماتی اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و از اواخر امسال نیز به ۴ پرونده ایران رسیدگی خواهد شد که البته روند رسیدگی به آن طولانی خواهد بود. این پرونده‌ها مربوط به قبل از انقلاب اسلامی هستند و ما به دنبال استیفای حقوق ملت ایران هستیم که در رابطه با برخی از پرونده‌هایی که مربوط به قبل از انقلاب است به حکم نیز رسیده‌ایم و حکم نیز اجرا شده اما به علت تحریم، پول آن به کشور بازنگشته است.

وی عنوان کرد: دو دعوای حقوقی با طرف‌هایی داشتیم که حکم صادر شده است و در حال مذاکره هستیم؛ البته نیاز به انجام اقداماتی است. این را هم باید گفت که پول طبق مصوبه مجلس متعلق به بانک مرکزی و خزانه کشور است و مربوط به نیروهای مسلح نیست.

سردار طلایی نیک گفت: به بخشی از ۱۱۲۶ قرارداد نظامی مورد اختلاف رسیدگی شده است که از این تعداد خواسته اولیه ما بیش از ۳ میلیارد دلار است که البته در حال محاسبات دقیق هستند.

عضویت ایران در ۷ معاهده دفاعی در دستور اقدام است

معاون وزیر دفاع در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی در خصوص معاهدات دفاعی گفت: معاهدات دفاعی با کشور خاصی نیست و بستگی به عضو شدن دارد. در رابطه با عضو شدن در معاهدات نظامی و دفاعی، به جمع بندی برای عضویت در ۷ معاهده رسیده‌ایم که پس از سیر مراحل خود در وزارت امور خارجه، باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. همچنین ۲۰ معاهده دفاعی نیز در حال پایش حقوقی است.

توضیحات طلایی نیک در مورد برخی از زمین‌های نیروهای مسلح که معارض دارد

وی همچنین در خصوص برخی از زمین‌های نیروهای مسلح که معارض دارد، گفت: بخش عمده‌ای از این زمین‌ها، پادگان و یا تاسیسات نظامی هستند. قبل از انقلاب اسلامی که این زمین‌ها برای نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است، لم یزرع بوده و مستندسازی برای آن نیز صورت نگرفته است. بعد از انقلاب به دلیل اینکه احساس نیاز نمی‌شد، روند مستندسازی کند بوده است. البته مواردی که معارض دارد، کم است که همان تعداد را نیز در حال بررسی هستیم.

سردار طلایی نیک در ادامه به دو پرونده در این رابطه اشاره کرد و گفت: در پرونده‌ای که مربوط به اطراف تهران است، مشخص شد زمین مالک شخصی داشته است که پیش از انقلاب بدون رعایت حقوق مردم زمین به دولت و نیروهای مسلح واگذار شده است. اکنون قرار است بخش قابل توجهی را تحویل بدهیم و بخشی نیز به دلیل اینکه تاسیساتی داریم، خریداری کنیم. همچنین در پرونده دیگری که مربوط به مهرآباد در غرب تهران است، دو نفر پس از سی و چند سال ادعای مالکیت کردند که مشخص شد این افراد که در خارج از کشور حضور دارند، در ابتدای پیروزی انقلاب به جعل سند پرداختند که مورد برخورد قرار گرفتند. این نکته را باید عرض کنم برخی سودجوها و زمین‌خوارها به دنبال تصاحب زمین‌ها هستند که قوه قضائیه با این موارد برخورد خواهد کرد.

تقاضای آمریکایی‌ها واقعا خنده‌دار است

حجت الاسلام ذوالنور نیز در این برنامه عنوان کرد: بر دریاها و آبراه‌های دنیا قوانینی حاکم است. همچنین ما مرزهای مختلفی داریم که بر هر کدام قوانینی وضع است. مرز ساحلی هر کشور که مرز سیاسی نیز شناخته می‌شود، فاصله ۱۲ مایلی از ساحل است.

وی ادامه داد: جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی و تنگه هرمز از نقاط استراتژیک جهان هستند که در اختیار ایران قرار دارد. آمریکایی‌ها که در خلیج فارس حضور دارند، در رابطه با ناوهایشان تقاضایی را مطرح کردند که باید با آن‌ها هماهنگ باشیم؛ نخست اینکه این‌ها حق ورود به آب‌های سرزمینی ما را ندارند و در رابطه با آب‌های آزاد نیز باید عنوان کرد که ما نسبت به آنان‌های صاحب حق بیشتری هستیم چرا که منطقه ماست، پس این سخن سرلشکر باقری که تقاضای آنان خنده‌دار است، بسیار دقیق و به‌جاست و واقعا تقاضای آمریکایی‌ها خنده‌دار است.

رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی عنوان کرد: امروز مسائل حقوقی به عنوان ابزار در دست قدرت‌های بزرگ برای اهداف سلطه جویانه قرار گرفته است اما ما به برکت دفاع مقدس و مجاهدت‌های نیروهای مسلح نیز توانسته‌ایم از این ابزار برای دفاع خود استفاده کنیم و در بسیاری از موارد دشمنان نتوانسته‌اند به اهداف خود دست یابند و در بسیاری از پرونده‌ها ما برنده بوده‌ایم.

وی بیان داشت: حقوق دفاعی کشور ما بر مبنای حقوق اسلامی و تجلی قانون اساسی است که تکمیل آن تدابیر ولی فقیه است و چون نیروهای مسلح تحت امر رهبری فعالیت می‌کنند، راه دشمنان را مسدود کرده‌اند.

حقی به دیگران برای بازدید از مراکز نظامی داده نشده است

حجت الاسلام ذوالنور در رابطه با بحث بازرسی از تاسیسات نظامی نیز بیان داشت: آمریکایی‌ها با طرح این بهانه به دنبال جاسوسی از مراکز نظامی کشورمان هستند. این موضوع در برجام نیامده است و چنین حقی به دیگران به خصوص به آمریکا داده نشده است که از مراکز نظامی ما بازدید کنند.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در مقابل این درخواست محکم ایستاده است و هر طرح لازمی را برای مقابله با آمریکا به تصویب می‌رساند. بحث دفاع و نیروهای مسلح برای مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است که نشان این مساله نیز رای اعتماد بالای نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی دفاع بود و اینکه طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا نیز بدون رای مخالف به تصویب رسید.

رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی نیز گفت: در مجلس قبل ۲۶ طرح در مورد نیروهای مسلح به تصویب رسید که در مجلس کنونی نیز تا الان ۷ طرح، قانونی شده است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در هر جا که لازم باشد برای دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح وارد عمل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید