مونتاژی دیگر در صنعت خودرو؛ بازهم پای فرانسوی ها در میان است!!!

حضور مجدد شرکت پژو در ایران امری مثبت تلقی می شود اما ابهامات فراوانی پیرامون این همکاری همچنان باقی مانده است و بهتر است مسئولین سئوالات مطرح شده پیرامون نحوه پرداخت غرامت و همچنین نحوه همکاری جدید و میزان سرمایه گذاری پژو در ایران را پاسخ دهند.

در مورخه 12 اردیبهشت 1396خط تولید پژو 2008 افتتاح شد. حضور مجدد این شرکت خودروسازی معتبر در ایران جای بسی خوشحالی است اما ابهاماتی پیرامون قرارداد و نحوه همکاری این شرکت با ایران خودرو مطرح می باشد. همچنین مشخص نبودن میزان و نحوه پرداخت غرامت که به موجب عدم اجرای کامل قرارداد قبلی این شرکت با ایران حاصل شده بود، نیز یکی دیگر از ابهامات این ماجراست.

 

صبح روز سه شنبه مورخ 12 اردیبهشت 1396، توليد انبوه پژو ۲۰۰۸ با حضور رئيس جمهور در سايت مرکزي گروه صنعتي ايران خودرو آغاز شد. پژو ۲۰۰۸ حاصل قرارداد ايران‌ خودرو و پژو می باشد. با تجهيز خطوط پژو 2008 توليد اين محصول در شرکت ايران خودرو آغاز شده و روي خط توليد قرار گرفته است. اين مدل خودرو 2008، نمونه محصولي است که توليد آن کمتر از شش ماه گذشته در اروپا شروع شده است. اما پژو 2008 چه مشخصات فني دارد؟ پژو 2008 به عنوان اولين محصول مونتاژ شده در شرکت سرمايه‌ گذاري مشترک ايران‌ خودرو و پژو يا همان شرکت ايکاپ است. نسخۀ پايه‌ پژو ۲۰۰۸، داراي پيشرانۀ تنفس طبيعي با توان خروجي ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقيقه است. اين خودرو داراي دو جعبه‌ دندۀ خودکار و دستي است که هر دو ۵ سرعته‌ هستند. مصرف سوخت ترکيبي اين خودرو در هر نسخۀ مجهز به جعبه‌ دندۀ دستي و خودکار کمتر از ۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است و با باک پر مي ‌توانيد مسافتي نزديک ۱۰۰۰ کيلومتر طي کنيد.

 

به هر صورت با توجه به مشخصات، خوردو پژو 2008 خودروی خوبی محسوب می شود اما سئوالاتی پیرامون این قرارداد مطرح می باشد. سئوالاتی از قبیل اینکه چرا فرانسوی ها با آغاز تحریم های ظالمانه، ایران را به یکباره در سال 91 ترک کردند؟ مگر قرارداد آن ها چگونه بود که می توانستند یک شبه ایران را به مقصد فرانسه ترک کنند؟ همچنین با رفتن آن ها چه خسارت هایی به ایران تحمیل شد؟ آیا این خسارت ها جبران شد یا قرار است جبران شود؟ چه شد که دوباره پژو به ایران بازگشت؟ در قرارداد جدید آن ها خواستار چه امتیازاتی از ایران شده اند؟ سعی می شود به تمامی این سئوالات پاسخ داده شود.

 

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت های خودرو سازی که در آبان ماه سال 1391 تهیه و در تاریخ 6 اسفند 1391 با 189 رای موافق به تصویب رسید پیرامون شرکت پژو و قرارداد آن عنوان شده است: طبق قراردادی که در سال 2003 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز نمود، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، اما مسئولان این شرکت فرانسوی حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت نمایند اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد کشورمان را ترک نمودند.

 

شرکت پژو از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت های سنگینی گردید و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله ‌های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

 

پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پژو فرانسه از مطالبات جدی هیات تحقیق و تفحص می باشد. لازم به ذکر است که مدیر عامل وقت شرکت ایران خودرو اعلام کرده بود که این خسارت ممکن است از طریق امتیازاتی که ما از پژو خواهیم گرفت، خود به خود جبران شود!

 

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در مورخ 18 بهمن 1394 طی مصاحبه ای عنوان نمود که میزان خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران 427 میلیون و 600 هزار یورو می باشد که البته بخشی از این مبلغ به طور غیرنقدی محاسبه می شود. 116 میلیون یورو از این خسارت مربوط به مسائل حال و گذشته است و 311 میلیون و 600 هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است. حال باید دید در قرارداد جدیدی که با شرکت فرانسوی پژو منعقد شده است این میزان خسارت و پرداخت آن توسط این شرکت لحاظ شده است یا خیر. تاکنون که خبری از جبران این ضربه و پرداخت غرامت به ایران متشر نشده است.

 

اما ماجرای قرارداد مجدد ایران با شرکت پژو چیست؟ طی سفری که رئیس جمهور در بهمن 1394 به فرانسه داشتند قراردادی فی ما بین شرکت پژو- سیتروئن و کارخانه ایران خودرو جهت سرمایه گذاری مشترک منعقد شد. در این قرارداد ذکر شد که حضور دوباره پژو در ایران به آن شرط خواهد بود که فرانسوی ‌ها از سهم 2 میلیون دستگاهی به ارزش 800 میلیون یورو در بازار خودرو ایران برخوردار باشند. در این میان، مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفتند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال 2011 برسد، یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو و تا سال 2020 به 2 میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

 

جناب آقای روحانی دیروز اعلام نمودند که پژو 2008 به صورت مشترک و با سرمایه‌ گذاری 50-50 میان ایران و فرانسه تولید می ‌شود. یکه زارع همچنین بهمن سال گذشته، میزان سرمایه ‌گذاری انجام شده توسط پژو در ایران را 50 میلیون یورو عنوان کرده و به خبرگزاری فارس گفته بود: تا به حال 100 میلیون یورو از سرمایه‌ گذاری مشترک ایران خودرو و پژو محقق شده که 50 میلیون یورو سهم پژو و به همین میزان نیز سهم ایران‌ خودرو بوده است.

 

در این شرایط اطلاعات بیشتری از میزان و نحوه سرمایه‌گذاری پژو در ایران منتشر نشده و این قرارداد همچنان محرمانه باقی مانده است.

 

ملاحظه می گردد که با توجه به این که حضور مجدد شرکت پژو در ایران امری مثبت تلقی می شود اما ابهامات فراوانی پیرامون این همکاری همچنان باقی مانده است و بهتر است مسئولین سئوالات مطرح شده پیرامون نحوه پرداخت غرامت و همچنین نحوه همکاری جدید و میزان سرمایه گذاری پژو در ایران را پاسخ دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید