جدیدترین اخبار
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۰۷ اقتصادی کد خبر :9893

مونتاژی دیگر در صنعت خودرو؛ بازهم پای فرانسوی ها در میان است!!!

حضور مجدد شرکت پژو در ایران امری مثبت تلقی می شود اما ابهامات فراوانی پیرامون این همکاری همچنان باقی مانده است و بهتر است مسئولین سئوالات مطرح شده پیرامون نحوه پرداخت غرامت و همچنین نحوه همکاری جدید و میزان سرمایه گذاری پژو در ایران را پاسخ دهند.

در مورخه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶خط تولید پژو ۲۰۰۸ افتتاح شد. حضور مجدد این شرکت خودروسازی معتبر در ایران جای بسی خوشحالی است اما ابهاماتی پیرامون قرارداد و نحوه همکاری این شرکت با ایران خودرو مطرح می باشد. همچنین مشخص نبودن میزان و نحوه پرداخت غرامت که به موجب عدم اجرای کامل قرارداد قبلی این شرکت با ایران حاصل شده بود، نیز یکی دیگر از ابهامات این ماجراست.

 

صبح روز سه شنبه مورخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، توليد انبوه پژو ۲۰۰۸ با حضور رئيس جمهور در سايت مرکزي گروه صنعتي ايران خودرو آغاز شد. پژو ۲۰۰۸ حاصل قرارداد ايران‌ خودرو و پژو می باشد. با تجهيز خطوط پژو ۲۰۰۸ توليد اين محصول در شرکت ايران خودرو آغاز شده و روي خط توليد قرار گرفته است. اين مدل خودرو ۲۰۰۸، نمونه محصولي است که توليد آن کمتر از شش ماه گذشته در اروپا شروع شده است. اما پژو ۲۰۰۸ چه مشخصات فني دارد؟ پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولين محصول مونتاژ شده در شرکت سرمايه‌ گذاري مشترک ايران‌ خودرو و پژو يا همان شرکت ايکاپ است. نسخۀ پايه‌ پژو ۲۰۰۸، داراي پيشرانۀ تنفس طبيعي با توان خروجي ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقيقه است. اين خودرو داراي دو جعبه‌ دندۀ خودکار و دستي است که هر دو ۵ سرعته‌ هستند. مصرف سوخت ترکيبي اين خودرو در هر نسخۀ مجهز به جعبه‌ دندۀ دستي و خودکار کمتر از ۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است و با باک پر مي ‌توانيد مسافتي نزديک ۱۰۰۰ کيلومتر طي کنيد.

 

به هر صورت با توجه به مشخصات، خوردو پژو ۲۰۰۸ خودروی خوبی محسوب می شود اما سئوالاتی پیرامون این قرارداد مطرح می باشد. سئوالاتی از قبیل اینکه چرا فرانسوی ها با آغاز تحریم های ظالمانه، ایران را به یکباره در سال ۹۱ ترک کردند؟ مگر قرارداد آن ها چگونه بود که می توانستند یک شبه ایران را به مقصد فرانسه ترک کنند؟ همچنین با رفتن آن ها چه خسارت هایی به ایران تحمیل شد؟ آیا این خسارت ها جبران شد یا قرار است جبران شود؟ چه شد که دوباره پژو به ایران بازگشت؟ در قرارداد جدید آن ها خواستار چه امتیازاتی از ایران شده اند؟ سعی می شود به تمامی این سئوالات پاسخ داده شود.

 

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت های خودرو سازی که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ تهیه و در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۱ با ۱۸۹ رای موافق به تصویب رسید پیرامون شرکت پژو و قرارداد آن عنوان شده است: طبق قراردادی که در سال ۲۰۰۳ بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال ۲۰۰۴ اجرایی شد شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز نمود، با وجود آنکه این قرارداد تا سال ۲۰۱۴ اعتبار داشت، اما مسئولان این شرکت فرانسوی حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت نمایند اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد کشورمان را ترک نمودند.

 

شرکت پژو از ابتدای سال ۱۳۹۱ همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت های سنگینی گردید و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال ۲۰۱۲ ارسال محموله ‌های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران ۶۸ درصد کاهش یافت و به ۱۴۵ هزار دستگاه خودرو رسید.

 

پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پژو فرانسه از مطالبات جدی هیات تحقیق و تفحص می باشد. لازم به ذکر است که مدیر عامل وقت شرکت ایران خودرو اعلام کرده بود که این خسارت ممکن است از طریق امتیازاتی که ما از پژو خواهیم گرفت، خود به خود جبران شود!

 

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در مورخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ طی مصاحبه ای عنوان نمود که میزان خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو می باشد که البته بخشی از این مبلغ به طور غیرنقدی محاسبه می شود. ۱۱۶ میلیون یورو از این خسارت مربوط به مسائل حال و گذشته است و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است. حال باید دید در قرارداد جدیدی که با شرکت فرانسوی پژو منعقد شده است این میزان خسارت و پرداخت آن توسط این شرکت لحاظ شده است یا خیر. تاکنون که خبری از جبران این ضربه و پرداخت غرامت به ایران متشر نشده است.

 

اما ماجرای قرارداد مجدد ایران با شرکت پژو چیست؟ طی سفری که رئیس جمهور در بهمن ۱۳۹۴ به فرانسه داشتند قراردادی فی ما بین شرکت پژو- سیتروئن و کارخانه ایران خودرو جهت سرمایه گذاری مشترک منعقد شد. در این قرارداد ذکر شد که حضور دوباره پژو در ایران به آن شرط خواهد بود که فرانسوی ‌ها از سهم ۲ میلیون دستگاهی به ارزش ۸۰۰ میلیون یورو در بازار خودرو ایران برخوردار باشند. در این میان، مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفتند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال ۲۰۱۱ برسد، یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه ۱٫۶ میلیون دستگاه خودرو و تا سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

 

جناب آقای روحانی دیروز اعلام نمودند که پژو ۲۰۰۸ به صورت مشترک و با سرمایه‌ گذاری ۵۰-۵۰ میان ایران و فرانسه تولید می ‌شود. یکه زارع همچنین بهمن سال گذشته، میزان سرمایه ‌گذاری انجام شده توسط پژو در ایران را ۵۰ میلیون یورو عنوان کرده و به خبرگزاری فارس گفته بود: تا به حال ۱۰۰ میلیون یورو از سرمایه‌ گذاری مشترک ایران خودرو و پژو محقق شده که ۵۰ میلیون یورو سهم پژو و به همین میزان نیز سهم ایران‌ خودرو بوده است.

 

در این شرایط اطلاعات بیشتری از میزان و نحوه سرمایه‌گذاری پژو در ایران منتشر نشده و این قرارداد همچنان محرمانه باقی مانده است.

 

ملاحظه می گردد که با توجه به این که حضور مجدد شرکت پژو در ایران امری مثبت تلقی می شود اما ابهامات فراوانی پیرامون این همکاری همچنان باقی مانده است و بهتر است مسئولین سئوالات مطرح شده پیرامون نحوه پرداخت غرامت و همچنین نحوه همکاری جدید و میزان سرمایه گذاری پژو در ایران را پاسخ دهند.

وبگردی

روی خط خبر

  • مرگ مشکوک موسس میلیاردر شرکت بزرگ دارویی کانادا
  • ۳۹۶ نفر به اتهام همکاری با گروه گولن در ترکیه دستگیر شدند
  • عربستان عمده‌ترین خریدار سلاح انگلیس/۶۰درصد جنگ افزارهای انگلیس راهی خاورمیانه می‌شود
  • وزیر ارتباطات چهار معاون خود را تغییر داد
  • ادعای میانگین رقم ۶۳٫۸ میلیون تومان حقوق سالیانه کارکنان نهاد، بی‌پایه و اساس است
  • نعمت احمدی: تعجب می کنم که برخی میگویند ملت از رای به روحانی پشیمانند
  • ناگفته های مجید انصاری از فرمان هشت ماده ای امام: یک عده می گفتند چرا امام تیغ ضدانقلاب را تیز می کند؟
  • ولایتی: کمک‌های ایران نبود، جای عبادی، بغدادی نشسته بود/ هدف اصلی داعش، ایران بود
  • ترامپ؛ بازنده تحریم های آمریکا علیه کره شمالی
  • جهانگیری: نباید رئیس‌جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس‌جمهور قبلی کرده غلط است
  • واکنش ستادکل نیروهای مسلح به “اظهارات مضحک” نیکی هیلی
  • توضیح سازمان برنامه و بودجه درباره ” تکدر رئیس جمهور” از گرانی ارز
  • پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر سایت حامی دولت را تلویحاً تکذیب کرد؛ سیف ماندنی است
  • ابلاغ یک قانون توسط روحانی
  • سفارت آمریکا ادعای دخالت در روند انتخابات روسیه را رد کرد
  • ترامپ سفارت ۱.۳ میلیارد دلاری آمریکا در لندن را افتتاح می‌کند
  • پوتین: اتحادیه اقتصادی اوراسیا دستاورد بزرگ است
  • سفیر ایران در اردن: بهبود روابط ریاض و تل‌آویو برای مقابله با ایران نیست
  • گزارش تصویری از کنسرت سیروان خسروی
  • آیا خشونت میان دختران افزایش یافته است؟
  • نرخ جدید خدمات کارواش و پارکینگ‌ها و توقفگاه‌های شهر تهران اعلام شد
  • مگر اینکه زلزله بتواند نقاط کور را به چشم مدیران نشان دهد!
  • آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گم شده
  • دعوت ویژه از مهران مدیری و برنامه «دورهمی»
  • ابهام در جزیره: فضای کسب‌و‌کار در بریتانیا پس از برگزیت
  • خاطره بازی با کارتون های نوستالژی دهه ۶۰ /عکس
  • این خرس رو به مرگ است و خونش گردن ماست
  • بطحایی: بیسوادی در مناطق مرزی، شاه‌بیت معضلات جامعه است
  • اقدام پلیسی برای مهار آسیبهای اجتماعی کارساز نیست
  • اجرای طرح آموزش الکترونیکی برای بازگرداندن دانش‌آموزان محروم به چرخه تحصیل