مافی: وزارتخانه‌های ارتباطات و خارجه حذف اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل را پیگیری کنند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۱۰
    کد خبر :98707

پروانه مافی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعامل با وزارت امور خارجه باید مسئله‌ی حذف برخی اپلیکیشن های ایرانی از App Store شرکت اپل را حل کنند.

نائب رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا حذف این برنامه‌های کاربردی از عرصه‌ی رقابت بین المللی را بی‌پشتوانه توصیف کرد و گفت: این مسئله قبلا نیز سابقه داشته و شرکت خارجی علّت آن را سیستم پرداخت شاپرک در ایران و عدم اتصال این سامانه به سیستم پرداخت بین المللی توصیف کرده بود. امروز نیز به بهانه‌ی تحریم های ایالات متحده که روشن نیست از چه پشتوانه ای برخوردار است، دست به این اقدام زده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حذف اپلیکیشن‌های پر مخاطب ایرانی از جمله دیجی‌کالا، علی‌بابا، الوپیک، تخفیفان، اسنپ و تپ‌سی از دو جنبه به اقتصاد کشور لطمه می‌زند، گفت: عدم حضور برنامه‌های کاربردی پر مخاطب ایرانی در بازارهای جهانی اولاً سهم آنها را از بازار بین المللیِ این کسب و کارها با خطر جدی مواجه کرده و چنانچه در اسرع وقت حل نشود، خسارت مالی سنگینی به این شرکت‌ها و به تبعِ آن به اقتصاد فناروری اطلاعات در کشور وارد خواهد کرد. دوم و مهم‌تر از این زیان که اثر کوتاه مدت در پی خواهد داشت، زیانی است که حذف برنامه‌های کاربردی ایرانی از بازارهای جهانی در دراز مدت به همراه دارد.

مافی با اشاره به اینکه این تحریم اثرات روانی منفی نسبت به ایران در بازار فناوری به دنبال دارد، افزود: برخی رویدادها در اقتصاد، اثرات خارجی منفی به دنبال دارند. فارغ از زیان مالی کوتاه مدت به واسطه‌ی این اتفاق، بارِ روانی منفی که نسبت به بازار فناوری اطلاعات، استارت آپ‌ها و برنامه های کاربردی ایرانی در بازار بین المللی ایجاد می شود به سادگی قابل جبران نیست. در دنیا موضوع فناوری مسئله‌ی اصلی توسعه است و تمامی حوزه های حیات جوامع را تحت تأثیر قرار می دهد و نقش محوری دارد. بنابراین آثار مخرب این حذف در مقیاس بین المللی، وسیع تر از آن است که ما در داخل کشور احساس می کنیم.

رئیس کمیته‌ی حمایت از کسب و کارهای الکترونیکی مجلس شورای اسلامی، همکاری دو وزارتخانه‌ی دولت دوازدهم برای حل این موضوع را اساسی ارزیابی کرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولّی اصلی امور فناوری اطلاعات در کشور و وزارت امور خارجه به عنوان بازوی دیپلماتیک برای حل مسائل بین المللی جمهوری اسلامی باید با همکاری هم و ارائه‌ی ادلّه‌ی محکم مبنی بر غیر قانونی بودن این اقدام ایالات متحده و شرکت اپل، مسئله را تا حل و فصل دائمی آن از مجاری قانونیِ مربوطه پیگیری کنند.

پروانه مافی توسعه‌ی کسب و کارهای الکترونیکی کشور به خارج از مرزهای ایران و کسب سهم از بازارهای بین المللی را اصلی ترین چالش استارت آپ های کشور عنوان کرد و افزود: در برنامه‌ی ششم توسعه، رشد اقتصادی بخش فناری اطلاعات و ارتباطات حدود ۲۰ درصد در نظر گرفته شده که تحقق این مهم با ماندن در حصار مرزهای کشور مقدور نیست. استارت آپ های ایرانی سهم مهمی از این رشد دارند و باید بتوانند بازار خود را به خارج از مرزهای کشور توسعه دهند. از این رو حل و فصل مسائل و چالش های بین المللی در این حوزه از جمله مسئله‌ی اخیر و تحریم برخی برنامه های کاربردی و پر مخاطب ایرانی بسیار حائز اهمیت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید