آماده سازی سالن چند منظوره برای تسهیل تردد حجاج و استقبال کنندگان

    کد خبر :98694

رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از آماده سازی سالن چند منظوره برای تسهیل تردد حجاج و استقبال کنندگان با هزینه ای کمتر از 20 میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش ایرنا، کورش فتاحی افزود: طراحی، نظارت و آماده سازی این سالن در کمتر از 2 ماه به وسعت 6 هزار مترمربع توسط شرکت شهر فرودگاهی انجام شده است و می توان از آن به عنوان سالن های نمایشگاهی و چند منظوره نیز استفاده کرد.
وی اضافه کرد: با آماده شدن این سالن شاهد ورود نخستین کاروان حجاج ایرانی در ساعت 15 از فرودگاه جده به فرودگاه امام خواهیم بود تا استقبال کنندگان آنها نیز بتوانند به سهولت از آنها استقبال کنند.
فتاحی با اشاره به عملیات رفت زائران ایرانی از این فرودگاه اظهار کرد: با انجام 100 پرواز، حدود 25 هزار زائر ایرانی از فرودگاه امام(ره) عازم مدینه منوره و مکه مکرمه شدند و از امروز عملیات بازگشت حجاج ایرانی تا هفتم مهرماه امسال ادامه خواهد داشت.
وی گفت: پس از این که حجاج از هواپیما خارج شدند، وارد سالن گذرنامه می شوند و با انجام پذیرایی و استراحت، همزمان بار آنها به این سالن منتقل می شود تا خانواده هایی که برای استقبال به فرودگاه امام مراجعه کرده اند، بتوانند به سهولت از این سالن به همراه حجاج خارج شوند.
فتاحی با بیان اینکه سه هزار مترمربع از این سالن برای خانواده های استقبال کنندگان و سه هزار مترمربع نیز برای حجاج آماده سازی شده است، گفت: در این سالن بزرگترین تسمه نقاله فرودگاهی با 107 متر نصب شده است و با راه اندازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی و راه اندازی 24 دوربین مدار بسته، در کنار یک پارکینگ با ظرفیت یک هزار و 200 خودرو، رفت و آمد حجاج را تسهیل می کند.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از مسوولان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی برای انجام پروازهای رفت حجاج قدردانی کرد و گفت: بدون شک با برنامه ریزی این شرکت، عملیات بازگشت حجاج ایرانی تا هفتم مهرماه 95 به خوبی انجام خواهد شد و همکاران ما نیز در این فرودگاه شبانه روزی تلاش کردند همه پرواز های حج به خوبی و با کمترین تاخیرها انجام شود.
وی اضافه کرد: همزمان با ارایه خدمات فرودگاهی به زایران ایرانی، پروازهای عادی این فرودگاه نیز در مرداد و شهریورماه به 2 برابر افزایش یافت و پس از پایان عملیات بازگشت حجاج، بلافاصله برنامه ریزی ما برای انجام پروازهای تاسوعا و عاشورا انجام می شود.
رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت این فرودگاه اظهار کرد: ظرفیت ترمینال یک این فرودگاه سالانه بین سه تا 3.5 میلیون مسافر است اما اکنون 8.5 میلیون مسافر از طریق این ترمینال تردد می کنند و این نشان می دهد همکاران ما به صورت شبانه روزی به مسافران و ذی نفعان در این فرودگاه خدمات ارایه می دهند.
فتاحی بر رعایت حقوق مسافران در این فرودگاه تاکید کرد و گفت: فرودگاه امام در منطقه از ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه و انجام سرمایه گذاری برخوردار است و وجود منطقه ویژه هوایی، منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی امام خمینی ظرفیت بزرگی را برای انجام سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده است.
وی گفت: بدون شک همه فعالیت های ما در شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان یک کلانشهر هوایی جنبه اقتصادی دارد و رقیبان ما در منطقه از جمله ترکیه، گرجستان، دبی و قطر همه فعالیت های ما را رصد می کنند تا ظرفیت های موجود اقتصادی را در این فروگاه ارزیابی کنند.
به گفته فتاحی، این درحالیست که فروگاه امام (ره) نیازمند سرمایه گذاری های بیشتری است و ما از همه سرمایه گذاران دعوت می کنیم که در این کلانشهر هوایی با رعایت ضوابط و مقررات سرمایه گذاری کنند تا شرکت شهر فرودگاهی بتواند در منطقه به موفقیت های اقتصادی بیشتری دست یابد.
رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به گزارش سازمان هوانوردی غیر نظامی بین‌المللی (ایکائو) در زمینه سفرهای هوایی اظهار کرد: بر اساس این گزارش سالانه هفت میلیارد سفر هوایی در جهان انجام می شود که 500 میلیون مسافر آن مربوط به خاورمیانه است و ما باید تلاش کنیم سهم ایران را در این حوزه هوانوردی جهان افزایش دهیم.
فتاحی با اشاره به روند تکمیل ترمینال مسافری سلام در فرودگاه امام خمینی اظهار کرد: این ترمینال با طراحی جدید برای تردد پنج میلیون مسافر در سال در حال آماده سازی است و با تکمیل آن ظرفیت این فرودگاه به بیش از 10 میلیون مسافر افزایش می یابد.
به گفته وی، با تکمیل فاز نخست ترمینال ایرانشهر ظرفیت این فرودگاه سه تا چهار سال آینده به بیش از 19 میلیون مسافر افزایش می یابد و در چشم انداز چند سال آینده ظرفیت ترمینال ایران شهر برای 90 میلیون مسافر در سال ظرفیت سازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای آماده سازی بیشتر شرکت شهر فرودگاهی بهره گیری از مشاور ارشد خارجی مورد توجه ما قرار گرفته است، اظهار کرد: شرکت ناکو با ارایه طرح جامع شهر فرودگاهی، طرح جامع فرودگاه امام و طرح پنج ساله نقشه راه این شرکت را در حال آماده سازی دارد و در مرحله مطالعات نهایی در حال جمع بندی این مساله هستیم تا بتوانیم شاهد تولد منطقه آزاد 36 هکتاری شهر فرودگاهی امام خمینی باشیم.
فتاحی اضافه کرد: برای پیاده سازی منطقه لجستیک در این شهر فرودگاهی اکنون با شرکت ای.یی.آی (AEI) لوگزامبورگ به توافق رسیده ایم تا بتواند یک منطقه لجستیک و پشتیبانی را طراحی و ارایه کند.
وی در پایان با اشاره به بودجه 5 هزار میلیارد ریال شرکت شهر فرودگاهی اضافه کرد: هر چند این اعتبار سالیانه برای انجام طرح های بزرگ فرودگاهی برای شرکت شهر فرودگاهی در نظر گرفته می شود، اما اکنون چند پروژه عمرانی بزرگ در این فروگاه در دست اجراست و این نشان می دهد فرودگاه امام و شرکت شهر فرودگاهی نیازمند سرمایه گذاری های بیشتری است.
فتاحی تصریح کرد: هنوز هم در بخش فرودگاهی فعالیت های ما اقتصادی نشده زیرا 87 درصد درآمدهای ما در فرودگاه ها از طریق خدمات صنعت هوانوردی و فقط 13 درصد آن غیرهوانوردی است؛ بنابر این باید تلاش کنیم برای توسعه صنعت هوانوردی کشور درآمدهای غیرهوانوردی ما افزایش قابل توجهی پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید