جدیدترین اخبار
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸ اجتماعی کد خبر :98260

بدن پس از یک نفس عمیق چگونه می‌شود؟

باور بر این است که تنفس عمیق پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد، از این رو ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، را کاهش می دهد.

اگر به شما بگویم می توانید با تنفس عمیق شرایط سلامت خود را دگرگون سازید، چه واکنشی خواهید داشت؟ احتمالا با خود فکر می کنید که بیش از اندازه اغراق آمیز است، اما در حقیقت این گونه نیست.

پژوهش های روزافزون نشان می دهند که تنفس عمیق می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، هورمون های مغز را تحت تاثیر قرار دهد، آسیب به ماده ژنتیکی انسان را متوقف کند، و حتی آهنگ پیری را کند سازد.

به نقل از “کر۲″، بیشتر مردم تنفسی کم عمق دارند. زندگی سریع و بسیار استرس‌زای ما موجب می شود تا معمولا نفس خود را به طور ناخودآگاه نگه داریم. اما با تلاش های آگانه برای تنفس عمیق‌تر، ما می توانیم سلامت خود را دستخوش تغییر کنیم. این روشی ساده، رایگان و سریع است. چه چیزی بهتر از این می تواند باشد؟

باور بر این است که تنفس عمیق پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد، از این رو ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، را کاهش می دهد. اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی می توانند به تدریج وخیم‌تر شوند، در نتیجه، کاهش ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، برای موفقیت در درمان این شرایط حیاتی است. خوشبختانه، یک نفس عمیق ممکن است تمام آنچه باشد که نیاز دارید!

در مطالعه ای که در دانشگاه بوستون انجام شد، دکتر کریس استریتر، پژوهشگر و استادیار روانشناسی و نورولوژی، اثرات مثبت تنفس عمیق را روی افرادی که اختلال افسردگی ماژور در آنها تشخیص داده شده بود، مشاهده کرد. پس از یک دوره ۱۲ هفته ای که با انجام تمرینات روزانه یوگا و تنفس عمیق سپری شد، دکتر استریتر دریافت که شرکت کنندگان کاهش چشمگیر علائم افسردگی را تجربه کرده اند.

وی همچنین متوجه شد که هورمونی مغزی به نام گابا (GABA) به طور قابل توجهی افزایش یافته است. گاما آمینو بوتیریک اسید که به اختصار گابا شناخته می شود، هورمونی طبیعی است که از اثرات آرامش بخش و ضد اضطراب سود می برد. اگرچه این مطالعه ای در مقیاس کوچک بوده است، اما به گفته دکتر استریتر، نتایج کسب شده به اندازه اثرات داروهای ضد افسردگی چشمگیر هستند، که ضرورت انجام پژوهش های بیشتر درباره اصلاحات رفتاری، مانند تنفس عمیق، برای درمان افسردگی را نشان می دهد.

مطالعه ای دیگر که در نشریه International Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شد، نشان داد که تمرین تنفس عمیق به صورت منظم، همانند انجام این کار در زمان مدیتیشن، اثرات چشمگیری بر سلامت روانی، شناختی و تلومراز دارد. تلومرها میانگیرهایی در انتهای ماده ژنتیکی انسان هستند که به محافظت و سازماندهی DNA کمک می کنند. به دلیل این که آنها یک نوع پوشش در انتهای کروموزوم های ما ایجاد می کنند، در کند کردن آهنگ پیری از طریق محافظت از ژن ها در برابر آسیبی که به واسطه افزایش سن رخ می دهد، نقش دارند. اما استرس، رادیکال های آزاد و عوامل دیگر می توانند پایانه های رشته های DNA (تلومرها) را تهی سازند که DNA را از شغل ضروری تکرار خود باز می دارد و این شرایط موجب پیری زودرس می شود. اما این مطالعه جدید نشان می دهد که تنفس عمیق به صورت منظم می تواند به خنثی کردن اثرات پیری و حفظ تلومرهای بلند و سالم کمک کند.

مطالعه ای دیگر که در نشریه پزشکی BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است نشان می دهد که تنفس عمیق اثری چشمگیر بر سه ترکیب شیمیایی در بدن انسان دارد که به نام سیتوکین ها شناخته می شوند. این سیتوکین ها با درد و التهاب پیوند خورده اند، اما تنفس عمیق سطوح این ترکیبات را کاهش می دهد، که پتانسیل شفابخشی و ضد درد بودن را برای افرادی که از اختلالات درد رنج می برند ارائه می کند.

انواع مختلفی از تمرینات تنفس عمیق وجود دارند، از جمله شمارش هنگام انجام عمل دم و بازدم، و انجام شش شمارش هنگام دم و بازدم با توقفی کوتاه بین آنها. ابتدا طی سه شماره عمل دم را انجام دهید، توقفی کوتاه داشته، سپس عمل بازدم را طی سه شماره انجام دهید و این کار را تکرار کنید. در شرایطی که اختصاص زمان برای انجام این تمرین به صورت روزانه، از ۱۰ دقیقه تا یک ساعت، مفید است، تنفس عمیق در طول روز نیز مفید محسوب می شود.

شما می توانید لحظاتی را که به شما انجام تنفس عمیق را یادآوری می کنند، مانند هنگام توقف پشت چراغ قرمز یا گرفتار شدن در ترافیک، حضور در اتوبوس، طی مشاهده آگهی های تبلیغاتی تلویزیون، و غیره را مشخص سازید. از این طریق به طور منظم به شما یادآوری می شود که باید در طول روز تنفس عمیق داشته باشید، که فواید سلامت بسیاری را به همراه دارد.

Ad

روی خط خبر

  • راه‌اندازی ۲۲ خط «اتوبوس مدرسه» برای اولین بار
  • چرا شبکه‌های اجتماعی شما را افسرده می‌کنند؟
  • ۱۴ معاون و مدیری که باید از وزارت کار بروند
  • اتهامات عجیب کریمی قدوسی به دو عضو کابینه
  • اجناس محتکران هنوز وارد بازار نشده است/ به زودی قیمت‌ها می‌شکند
  • بنزین در ایران؛ ارزان‌تر از اسپانیا و گران‌تر از فرانسه
  • ادامه همکاری شرکت‌های کره‌ای با ایران/کره به نفت ایران وابسته است
  • عاشورا؛ منطق عملی چگونه زیستن/ خاورمیانه از کف آمریکا رفته است
  • از سوی ایران، درخواستی برای ملاقات با ترامپ مطرح نشده
  • فردا؛ پایان طرح تابستانی پلیس در جاده‌ها
  • اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی رژه هفته دفاع مقدس در جنوب تهران
  • فعالیت شبانه پرسنل سازمان پسماند برای رفت و روب شهر در ماه محرم
  • ساعات کاری کارمندان در دو هفته اول مهرماه شناور شد
  • وام‌های بی‌اثر مَسکن/ کاهش ۵۰ درصدی سهم مسکن از کل تسهیلات بانکی
  • فشارهای کاخ سفید نمی‌تواند روابط پارلمانی ایران وعراق راتخریب کند
  • بارش باران در ۵ استان / گرد و غبار در راه تهران و ۶ استان دیگر
  • تدوینگر «مخمصه» مایکل مان درگذشت
  • ریابکوف: آمریکا با تحریم روسیه با آتش بازی می‌کند
  • گزارش خدمات امداد و نجات هلال احمر در تاسوعا و عاشورا
  • از «کریستوفر نولان» تجلیل می‌شود
  • احتمال تولید دوباره «سینما و دوبله»
  • گردنبند همسر شاه بر گردن بازیگر هالیوودی
  • استخدام‌های بی‌ضابطه؛ یادگار قالیباف، چالش افشانی
  • علم‌الهدی: اگر مردم گوسفند شوند، فقط بخورند، بچرند و لذت ببرند، گوشت آنها را هم مستکبری که چوب به دست، بالای سرشان ایستاده، استفاده می‌کند
  • کمیته وزارتی اوپک و غیراوپک از نظر حقوقی حق تصمیم گیری ندارد
  • تلاش دستگاهها برای خروج از دایره شمول قانون «مدیریت خدمات کشوری»
  • روحانی ظلم آمریکا در جنگ اقتصادی و بدعهدی در برجام را تشریح کند
  • معاونان شریعتمداری استعفا دادند
  • هوای تهران در نوسان بین پاک و سالم
  • «رابرت ردفورد» دوباره هواداران خود را غافلگیر کرد