جدیدترین اخبار
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸ اجتماعی کد خبر :98260

بدن پس از یک نفس عمیق چگونه می‌شود؟

باور بر این است که تنفس عمیق پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد، از این رو ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، را کاهش می دهد.

اگر به شما بگویم می توانید با تنفس عمیق شرایط سلامت خود را دگرگون سازید، چه واکنشی خواهید داشت؟ احتمالا با خود فکر می کنید که بیش از اندازه اغراق آمیز است، اما در حقیقت این گونه نیست.

پژوهش های روزافزون نشان می دهند که تنفس عمیق می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، هورمون های مغز را تحت تاثیر قرار دهد، آسیب به ماده ژنتیکی انسان را متوقف کند، و حتی آهنگ پیری را کند سازد.

به نقل از “کر۲″، بیشتر مردم تنفسی کم عمق دارند. زندگی سریع و بسیار استرس‌زای ما موجب می شود تا معمولا نفس خود را به طور ناخودآگاه نگه داریم. اما با تلاش های آگانه برای تنفس عمیق‌تر، ما می توانیم سلامت خود را دستخوش تغییر کنیم. این روشی ساده، رایگان و سریع است. چه چیزی بهتر از این می تواند باشد؟

باور بر این است که تنفس عمیق پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد، از این رو ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، را کاهش می دهد. اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی می توانند به تدریج وخیم‌تر شوند، در نتیجه، کاهش ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، برای موفقیت در درمان این شرایط حیاتی است. خوشبختانه، یک نفس عمیق ممکن است تمام آنچه باشد که نیاز دارید!

در مطالعه ای که در دانشگاه بوستون انجام شد، دکتر کریس استریتر، پژوهشگر و استادیار روانشناسی و نورولوژی، اثرات مثبت تنفس عمیق را روی افرادی که اختلال افسردگی ماژور در آنها تشخیص داده شده بود، مشاهده کرد. پس از یک دوره ۱۲ هفته ای که با انجام تمرینات روزانه یوگا و تنفس عمیق سپری شد، دکتر استریتر دریافت که شرکت کنندگان کاهش چشمگیر علائم افسردگی را تجربه کرده اند.

وی همچنین متوجه شد که هورمونی مغزی به نام گابا (GABA) به طور قابل توجهی افزایش یافته است. گاما آمینو بوتیریک اسید که به اختصار گابا شناخته می شود، هورمونی طبیعی است که از اثرات آرامش بخش و ضد اضطراب سود می برد. اگرچه این مطالعه ای در مقیاس کوچک بوده است، اما به گفته دکتر استریتر، نتایج کسب شده به اندازه اثرات داروهای ضد افسردگی چشمگیر هستند، که ضرورت انجام پژوهش های بیشتر درباره اصلاحات رفتاری، مانند تنفس عمیق، برای درمان افسردگی را نشان می دهد.

مطالعه ای دیگر که در نشریه International Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شد، نشان داد که تمرین تنفس عمیق به صورت منظم، همانند انجام این کار در زمان مدیتیشن، اثرات چشمگیری بر سلامت روانی، شناختی و تلومراز دارد. تلومرها میانگیرهایی در انتهای ماده ژنتیکی انسان هستند که به محافظت و سازماندهی DNA کمک می کنند. به دلیل این که آنها یک نوع پوشش در انتهای کروموزوم های ما ایجاد می کنند، در کند کردن آهنگ پیری از طریق محافظت از ژن ها در برابر آسیبی که به واسطه افزایش سن رخ می دهد، نقش دارند. اما استرس، رادیکال های آزاد و عوامل دیگر می توانند پایانه های رشته های DNA (تلومرها) را تهی سازند که DNA را از شغل ضروری تکرار خود باز می دارد و این شرایط موجب پیری زودرس می شود. اما این مطالعه جدید نشان می دهد که تنفس عمیق به صورت منظم می تواند به خنثی کردن اثرات پیری و حفظ تلومرهای بلند و سالم کمک کند.

مطالعه ای دیگر که در نشریه پزشکی BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است نشان می دهد که تنفس عمیق اثری چشمگیر بر سه ترکیب شیمیایی در بدن انسان دارد که به نام سیتوکین ها شناخته می شوند. این سیتوکین ها با درد و التهاب پیوند خورده اند، اما تنفس عمیق سطوح این ترکیبات را کاهش می دهد، که پتانسیل شفابخشی و ضد درد بودن را برای افرادی که از اختلالات درد رنج می برند ارائه می کند.

انواع مختلفی از تمرینات تنفس عمیق وجود دارند، از جمله شمارش هنگام انجام عمل دم و بازدم، و انجام شش شمارش هنگام دم و بازدم با توقفی کوتاه بین آنها. ابتدا طی سه شماره عمل دم را انجام دهید، توقفی کوتاه داشته، سپس عمل بازدم را طی سه شماره انجام دهید و این کار را تکرار کنید. در شرایطی که اختصاص زمان برای انجام این تمرین به صورت روزانه، از ۱۰ دقیقه تا یک ساعت، مفید است، تنفس عمیق در طول روز نیز مفید محسوب می شود.

شما می توانید لحظاتی را که به شما انجام تنفس عمیق را یادآوری می کنند، مانند هنگام توقف پشت چراغ قرمز یا گرفتار شدن در ترافیک، حضور در اتوبوس، طی مشاهده آگهی های تبلیغاتی تلویزیون، و غیره را مشخص سازید. از این طریق به طور منظم به شما یادآوری می شود که باید در طول روز تنفس عمیق داشته باشید، که فواید سلامت بسیاری را به همراه دارد.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • استعفای صالحی امیری تکذیب شد
  • سن زباله گردی به ۴ سال رسید
  • مهم‌ترین تغییرات بودجه‌ی ۱۳۹۷ دولت در خصوص خودروها
  • دگرگونی بینش جهانی در خصوص سل مقاوم به درمان
  • اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره انتشار یک عکس در فضای مجازی
  • تکذیب یک خبر عجیب؛ استعفای صالحی امیری از شهرداری یک طنز رسانه ای است!
  • تکمیل ۵۷ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال آینده
  • افزایش تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمیسیون آموزش مجلس
  • طرح ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی در دمای بالا اجرایی شد
  • سه بیماری که با مصرف نمک زیاد سراغ‌تان می‌آید
  • آمار شوکه کننده از قتل زنان در مناطقی از انگلیس
  • میانگین سنی کودکان «زباله‌گرد» / ۸۵ درصد این کودکان «افغان» هستند
  • معاون جدید پشتیبانی هلال احمر منصوب شد
  • تحصیل ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در کشور
  • مسئولان گرم شدن زمین را بهانه نکنند
  • افزایش وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج منتفی شد
  • جانسون: سیاست‌های ترامپ در مقابله با برجام زمینه‌ای برای اجرایی شدن ندارد
  • افشای اسناد محرمانه وزارت خارجه عربستان درباره همکاری با رژیم صهیونیستی/ عکس
  • کشف ۸۰ درصدی سرقت های خودرو
  • بودجه دادستانی ویژه روحانیت به ریاست آیت الله رئیسی :۳۷ میلیارد و ۳۱۲ میلیون تومان
  • سرپرست دانشگاه فرهنگیان تغییر کرد
  • بازدید نجفی از خانه هنرمندان
  • برداشت پنبه در روستایی در بورکینافاسو/عکس
  • نتانیاهو رای‌گیری درباره قانون “قدس یکپارچه‌” را به تعویق انداخت
  • محدوده طرح ترافیک بازنگری می‌شود
  • “رابین هود” این بار در آمریکا
  • سیاستمداری که اولین نمایشنامه نویس ایران شد
  • واکنش دادستان تهران به درخواست تشکیل دادگاه علنی: این که چرا دادگاه علنی تشکیل نمی‌شود، دلیل بر به‌حق بودن متهم نیست
  • جنجال اخلاقی بازیگر معروف در برنامه زنده/عکس
  • “سهم درمان تامین اجتماعی” به “خزانه” می‌رود/تنهایی دویدن کار را به جایی نمی‌رساند