جدیدترین اخبار
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸ اجتماعی کد خبر :98260

بدن پس از یک نفس عمیق چگونه می‌شود؟

باور بر این است که تنفس عمیق پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد، از این رو ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، را کاهش می دهد.

اگر به شما بگویم می توانید با تنفس عمیق شرایط سلامت خود را دگرگون سازید، چه واکنشی خواهید داشت؟ احتمالا با خود فکر می کنید که بیش از اندازه اغراق آمیز است، اما در حقیقت این گونه نیست.

پژوهش های روزافزون نشان می دهند که تنفس عمیق می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، هورمون های مغز را تحت تاثیر قرار دهد، آسیب به ماده ژنتیکی انسان را متوقف کند، و حتی آهنگ پیری را کند سازد.

به نقل از “کر۲″، بیشتر مردم تنفسی کم عمق دارند. زندگی سریع و بسیار استرس‌زای ما موجب می شود تا معمولا نفس خود را به طور ناخودآگاه نگه داریم. اما با تلاش های آگانه برای تنفس عمیق‌تر، ما می توانیم سلامت خود را دستخوش تغییر کنیم. این روشی ساده، رایگان و سریع است. چه چیزی بهتر از این می تواند باشد؟

باور بر این است که تنفس عمیق پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد، از این رو ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، را کاهش می دهد. اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی می توانند به تدریج وخیم‌تر شوند، در نتیجه، کاهش ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، برای موفقیت در درمان این شرایط حیاتی است. خوشبختانه، یک نفس عمیق ممکن است تمام آنچه باشد که نیاز دارید!

در مطالعه ای که در دانشگاه بوستون انجام شد، دکتر کریس استریتر، پژوهشگر و استادیار روانشناسی و نورولوژی، اثرات مثبت تنفس عمیق را روی افرادی که اختلال افسردگی ماژور در آنها تشخیص داده شده بود، مشاهده کرد. پس از یک دوره ۱۲ هفته ای که با انجام تمرینات روزانه یوگا و تنفس عمیق سپری شد، دکتر استریتر دریافت که شرکت کنندگان کاهش چشمگیر علائم افسردگی را تجربه کرده اند.

وی همچنین متوجه شد که هورمونی مغزی به نام گابا (GABA) به طور قابل توجهی افزایش یافته است. گاما آمینو بوتیریک اسید که به اختصار گابا شناخته می شود، هورمونی طبیعی است که از اثرات آرامش بخش و ضد اضطراب سود می برد. اگرچه این مطالعه ای در مقیاس کوچک بوده است، اما به گفته دکتر استریتر، نتایج کسب شده به اندازه اثرات داروهای ضد افسردگی چشمگیر هستند، که ضرورت انجام پژوهش های بیشتر درباره اصلاحات رفتاری، مانند تنفس عمیق، برای درمان افسردگی را نشان می دهد.

مطالعه ای دیگر که در نشریه International Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شد، نشان داد که تمرین تنفس عمیق به صورت منظم، همانند انجام این کار در زمان مدیتیشن، اثرات چشمگیری بر سلامت روانی، شناختی و تلومراز دارد. تلومرها میانگیرهایی در انتهای ماده ژنتیکی انسان هستند که به محافظت و سازماندهی DNA کمک می کنند. به دلیل این که آنها یک نوع پوشش در انتهای کروموزوم های ما ایجاد می کنند، در کند کردن آهنگ پیری از طریق محافظت از ژن ها در برابر آسیبی که به واسطه افزایش سن رخ می دهد، نقش دارند. اما استرس، رادیکال های آزاد و عوامل دیگر می توانند پایانه های رشته های DNA (تلومرها) را تهی سازند که DNA را از شغل ضروری تکرار خود باز می دارد و این شرایط موجب پیری زودرس می شود. اما این مطالعه جدید نشان می دهد که تنفس عمیق به صورت منظم می تواند به خنثی کردن اثرات پیری و حفظ تلومرهای بلند و سالم کمک کند.

مطالعه ای دیگر که در نشریه پزشکی BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است نشان می دهد که تنفس عمیق اثری چشمگیر بر سه ترکیب شیمیایی در بدن انسان دارد که به نام سیتوکین ها شناخته می شوند. این سیتوکین ها با درد و التهاب پیوند خورده اند، اما تنفس عمیق سطوح این ترکیبات را کاهش می دهد، که پتانسیل شفابخشی و ضد درد بودن را برای افرادی که از اختلالات درد رنج می برند ارائه می کند.

انواع مختلفی از تمرینات تنفس عمیق وجود دارند، از جمله شمارش هنگام انجام عمل دم و بازدم، و انجام شش شمارش هنگام دم و بازدم با توقفی کوتاه بین آنها. ابتدا طی سه شماره عمل دم را انجام دهید، توقفی کوتاه داشته، سپس عمل بازدم را طی سه شماره انجام دهید و این کار را تکرار کنید. در شرایطی که اختصاص زمان برای انجام این تمرین به صورت روزانه، از ۱۰ دقیقه تا یک ساعت، مفید است، تنفس عمیق در طول روز نیز مفید محسوب می شود.

شما می توانید لحظاتی را که به شما انجام تنفس عمیق را یادآوری می کنند، مانند هنگام توقف پشت چراغ قرمز یا گرفتار شدن در ترافیک، حضور در اتوبوس، طی مشاهده آگهی های تبلیغاتی تلویزیون، و غیره را مشخص سازید. از این طریق به طور منظم به شما یادآوری می شود که باید در طول روز تنفس عمیق داشته باشید، که فواید سلامت بسیاری را به همراه دارد.

وبگردی

روی خط خبر

  • برای عامل شهادت سه نفر از مأموران ناجا با اتوبوس، به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر شد / نامبرده به قتل مأموران اعتراف کرده
  • نتانیاهو: برجام ایران را جسورتر کرده است
  • کنایه‌های جلیلی درباره بی نظمی حضور روحانی در جلسات مجمع
  • هواپیمای تهران – شاهرود در شاهرود فرود نیامد
  • واکنش مدیرعامل آسمان به پیدا شدن جعبه سیاه
  • ۳۳ هزار نفر در قم بی‌سوادند
  • اصرار خانواده جانباختگان برای توقف عملیات جست‌وجوی پیکرها
  • مانی حقیقی، جوکر سینماگران ایرانی است!
  • نیاز ۴۱۰۰ میلیارد تومانی برای تأمین خدمات پایدار در مسکن مهر
  • میوه‌هایی که زندگیتان را تغییر می‌دهند
  • دادستان کل: از رییس‌جمهور انتظار داریم هیاتی برای شناسایی عناصر نفوذی و دوتابعیتی‌ها تشکیل شود
  • امضای توافقات مرزبانی پنج کشور حاشیه خزر در آینده نزدیک
  • افشاگری درباره هزینه‌ گزافی که خواهر رهبر کره‌شمالی روی دست کره جنوبی گذاشت
  • زیباکلام به تندروها: وقتی رهبری قائل به انتقاد از خودشان هستند چرا از مجلس وشورای نگهبان انتقاد نکنیم؟
  • راه اندازی دپارتمان ویژه در شهرداری تهران برای جذب سرمایه گذاری خارجی
  • خانم بازیگر ؛ در نقش مادر مجری‌ مشهور
  • نامه ۲۰۰ نماینده مجلس به رهبر انقلاب
  • زندگی ماری کوری در دستان کارگردان ایرانی!
  • پرداخت ۶۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی طی روزهای آینده
  • «تیغ و ترمه» ؛ فیلم جدید کیومرث پوراحمد
  • زنی که چهره عجیبش باعث شهرتش شد/عکس
  • جعبه سیاه هواپیمای ATR۷۲ نقطه‌ زنی شد
  • دارو‌های افسردگی موثرتر از تلقین هستند
  • ممنوعیت پرواز تمام هواپیما‌های «آسمان» در اروپا
  • رسیدن نفت سانچی به سواحل ژاپن تایید شد
  • دولت با جدیت از فعالیت‌های قانونمند سمن‌ها حمایت می کند
  • نمونه DNA از تمامی خانواده‌های جانباختگان هواپیما گرفته شد
  • معاینه چشمِ سهیلا جورکش توسط وزیر بهداشت
  • کنایه صریح مشاور روحانی به احمدی نژاد؛ به او که برای همه نامه نوشت بگویید تو راست می گویی!
  • وزیر خارجه عربستان: توافق هسته‌ای برای تغیر رفتار ایران کافی نیست