رضایت از تنوع سریال‌های تابستانی

    کد خبر :98104

امسال شبکه‌های مختلف تلویزیون در شب‌های تابستان برای باکس سریال‌ها، با دست پر به میدان آمده و هر یک با توجه به ماموریت خود، مضامین مختلف را دستمایه قرار داده و مجموعه‌های نمایشی را تولید و روانه آنتن کرده‌اند. شبکه یک شاید برای اولین بار دست روی یک کمدی سیاسی گذاشت.

سریال «گسل» با رعایت ظرافت‌های لازم در قالب شخصیت‌های مختلف با سیاسیون شوخی می‌کند. علیرضا بذرافشان در کسوت کارگردان این اثر، به نیت خنداندن مخاطب با به تصویر کشیدن یک وزارتخانه ساختگی، عالم سیاست را بهانه ساخت یک سریال شبانه قرار داده است.

رضا کریمی نیز با مجموعه «گمشدگان» مهمان شبکه دو است. این مجموعه هنرمندانه و در قالب به تصویر کشیدن زندگی یک دختر شهرستانی که همراه برادرش برای زندگی بهتر روانه تهران می‌شود به مسائل مبتلا به جامعه می‌پردازد. در این مجموعه مخاطبان به واسطه شخصیت قهرمان قصه با نام ترنج با قشرهای مختلف جامعه آشنا می‌شوند که به طرق مختلف امرار معاش می‌کنند.

شبکه پنج، دو سریال با نام «در جست‌وجوی آرامش» و «لژیونر» را پخش می‌کند که اولی اثری جدی است و دومی مجموعه‌ای طنز که البته پخش آن اخیرا به پایان رسیده است. تم هر دو سریال اجتماعی است. سعید سلطانی در سریال در جست‌وجوی آرامش در قالب کاراکترهای متفاوت به موضوعاتی همچون اعتیاد، بی‌اعتمادی در دوستی، مشکلات زوج‌های جوان برای ازدواج، بیکاری و … می‌پردازد. آب‌پرور هم در سریال لژیونر با زبان طنز، موضوعاتی همچون دوپینگ، فساد در ورزش و … را مطرح می‌کرد. چنین گستردگی محتوایی در مجموعه‌های تلویزیون در ایام تابستان ما را بر آن داشت تا به میان مردم برویم و نظرات آنها را نسبت به سریال‌هایی که این شب‌ها روی آنتن است، جویا شویم.

تصمیمات بهتر برای ترنج

کتایون رستمی که دانشجوی سال آخر رشته ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد است، با اشاره به سریال تلویزیونی گمشدگان گفت: این مجموعه تلویزیونی بی‌پرده به معضلات اجتماعی می‌پردازد و همین مخاطب را شگفت‌زده کرده و این اتفاق را باید به فال نیک گرفت. پرداخت صریح و بی پرده به موضوعات اجتماعی نشان می‌دهد که رسانه ملی علاقه‌مند است بینندگان را پای تلویزیون بنشاند.

وی ادامه داد: البته من به عنوان یک دختر جوان خیلی با تصمیمات ترنج، قهرمان قصه موافق نیستم. به نظرم بهتر بود نویسنده و کارگردان سریال گمشدگان قبل از ساخت این اثر با دختران جوان گپ‌وگفتی داشتند، شاید آنها تصمیمات دیگری در موقعیت بحرانی ترنج ارائه می‌کردند که مسلما برای دوستان فیلمساز کاربردی بود، ولی در مجموع این اثر به معضلات اجتماعی جوانان بخوبی می‌پردازد.

شوخی‌هایی که برخورنده نیست

سوگند عزیزی، کارمند بانک با اشاره به این‌که هر شب سریال گسل را می‌بیند و از تماشای آن لذت می‌برد، گفت: سریال گسل اتفاق خوبی در تلویزیون است، چون ما تا به امروز سریال‌های متعدد و متنوعی در حوزه طنز از تلویزیون دیده بودیم، اما گسل با دیگر آثار طنز تلویزیونی تفاوت دارد و به نظرم اتفاق خوبی است، چون ما در طول این سال‌ها سریال طنز سیاسی نداشتیم.

این کارمند بانک با اشاره به این‌که‌ ای‌کاش ریتم سریال تندتر بود، عنوان کرد: گسل خیلی خوب با سیاست شوخی می‌کند و طوری این کار را انجام می‌دهد که به کسی برنمی‌خورد، اما در برخی قسمت‌ها ریتم سریال کند است و قصه خیلی خوب جلو نمی‌رود، اما در مجموع مخاطب را با خودش همراه می‌کند.

فوتبال‌دوست حامی لژیونر

کامران علیدادی که مهندس مکانیک است و بسیار فوتبال‌دوست، حامی سریال لژیونر است. او درباره آخرین ساخته آب پرور عنوان کرد: این مجموعه به مسائل حاشیه‌ای فوتبال، جذب فوتبالیست‌های خارجی، دلالی آدم‌ها برای خرید و فروش فوتبالیست و دوپینگ خیلی خوب پرداخته است. این مجموعه یک شب در میان پخش می‌شد، اما به نظرم موضوع سریال قابلیت این مساله را داشت که تعداد قسمت‌های سریال بیشتر باشد.

گذشته پر رمز و راز

حمیدرضا فلاح که در رشته روان‌شناسی درس خوانده و این روزها خدمت سربازی‌اش را در یک نهاد فرهنگی پشت سر می‌گذارد، با اشاره به مجموعه در جست‌وجوی آرامش گفت: من خیلی فرصت تماشای سریال ندارم، اما مجموعه در جست‌وجوی آرامش را خیلی دوست دارم و دنبالش می‌کنم. قصه سریال خیلی خوب نوشته شده و ما در قالب شخصیت‌های مختلف با آدم‌های جامعه که در رده‌های سنی مختلف هستند، آشنا می‌شویم که هرکدام در زندگی‌هایشان رازهایی دارند. این مجموعه نمونه مردم جامعه امروز است که هر یک از آنها گذشته‌ای دارند، گرچه از آن فاصله گرفته‌اند، اما همچنان همراهشان است.

این فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی درباره بازیگران سریال در جست‌وجوی آرامش اظهار کرد: باید به کارگردان این سریال دست‌مریزاد گفت که این همه بازیگران طراز اول همچون مهدی هاشمی، داریوش فرهنگ و … را دور هم جمع کرده است. ترکیب بازیگران به زیبایی، تصویرگر شخصیت‌های جامعه هستند. در کنار بازیگران باتجربه و پیشکسوت، بازیگران جوان هم حضور دارند که به جذابیت‌های قصه اضافه کرده است.

نمایش بی‌پرده معضلات

شهرزاد محمدی که یک دختر نوجوان است، با اشاره به ویژگی‌های مجموعه گمشدگان توضیح داد: در این مجموعه ناهنجاری‌های اجتماعی خیلی بی‌پرده نشان داده می‌شود که قبلا چنین چیزی را در تلویزیون کمتر دیده بودیم. این‌که دختری تنها از شهرستان به تهران می‌آید و مشکلاتش بی‌پرده نشان داده می‌شود، در اصل هشداری برای دختران نوجوان و حتی خانواده‌هایشان است.

وی ادامه داد: حتی در این سریال ادوات استعمال مواد مخدر نشان داده می‌شود که به نظرم این هم خوب است، زیرا نوجوانان و جوانان با شکل و ظاهر این وسایل آشنا شده و در صورت مشاهده نحوه استعمال آنها‌ در محافل مختلف، می‌توانند هوشیار باشند و فاصله بگیرند.

شوخی منطقی با سیاست

نصرت عظیمی که شیرینی‌فروش است و 50 سال دارد، از سریال گسل به عنوان یک اثر تابوشکن نام برد و گفت: این سریال را دوست دارم که با رعایت موازین و خط قرمزها با سیاستمداران شوخی می‌کند. بازی‌های بیژن امکانیان به عنوان معاون وزیر و سام درخشانی که نقش بادیگارد او را بازی می‌کند، خیلی خوب است. بازی‌های هنرمندان در موقعیت‌های مختلف مرا می‌خنداند.

اصطلاحات امروزی دختران و پسران

چند دختر که حدود 18 تا 20 ساله‌اند و در مترو مشغول صحبت با صدای بلند هستند، درباره سریال گمشدگان معتقدند: در این سریال از اصطلاحات امروزی دختران و پسران استفاده می‌شود و همین امر آنها را برای دنبال کردن سریال مشتاق کرده است. به عنوان مثال در سریال از اصطلاح کراش استفاده می‌شود؛ یعنی عشق پنهانی یک نفر به فرد مقابلش، در حالی که خودش بی‌خبر است. نوجوانان و جوانان این نوع اصطلاحات را امروزه استفاده می‌کنند و خوشحالیم که سازندگان سریال امروزی هستند و فکر می‌کنند.

آنها تاکید کردند که سریال گمشدگان بخوبی به معضلی همچون اعتیاد می‌پردازد و ذهن نوجوانان و جوانان را نسبت به این مساله آگاه می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید