ربیعی: طرح «هزار روستا؛ هزار تعاونی» از مهر ماه اجرایی می شود

    کد خبر :97989

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ‌از آغاز طرح «هزار روستا؛ هزار تعاونی» از مهرماه امسال تا نیمه دوم سال آتی خبر داد و گفت: در سال 97 بخش تعاون و روستاها دچار تغییرات شگرفی خواهند شد.

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» روز دوشنبه در آیین افتتاح چهارمین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های تعاونی ها که در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، افزود: در چهار سال گذشته تعاون بسیار مختصر اما پربازده و همسو با برنامه ششم جهت گیری شد و برای چهار سال آینده مناطقی را شناسایی کردیم که موقعیت و ظرفیت رشد دارند و باید به آنها بیشتر بپردازیم.
وی با بیان اینکه همه ایرانی‌ها به نوعی اهل تعاون هستند، گفت: در آغاز دولت دوازدهم باید نقاط قوت تعاونی‌ها در طول چهار سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد.
ربیعی با اشاره به اینکه امسال جشنواره تعاونی را به نام «شهید بهشتی» نامگذاری کرده‌ایم، ابراز امیدواری کرد از شهریور ماه جاری تا نیمه دوم سال آینده بخش تعاون با روح شهید بهشتی قرین شده و مظلومیت شهید بهشتی کمک کند تا بخش تعاون از مظلومیت خارج شده و به جایگاه واقعی خود در اقتصاد برسد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توانستیم اقداماتی انجام دهیم تا بخش تعاون در برنامه ششم توسعه پربار دیده شود، ادامه داد: بنا داریم در چهار سال آتی تعاونی را به بخش‌هایی که در آنجا توانمندی داریم، جهت‌دهی کنیم.
ربیعی گفت: راه ما در توسعه بخش تعاون، عبور از مسیری بود که ایستاده بودیم و فکر می‌کردیم اینها نقاط قوت تعاونی‌ است در حالی که این نقاط قفل شده بود و ما توانستیم از آنها رد شویم.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بخش تعاون و دعوت از تعاونگران برای حضور در این نمایشگاهها اظهار داشت: از 2 سال پیش نمایشگاه مجازی تعاونی را شروع کردیم که امروز به ثمر نشسته است.
وی ادامه داد: با برگزاری همین نمایشگاه‌ها توانستیم صادرات محصولات تعاونی را از 990 هزار دلار به 1.9 میلیون دلار افزایش دهیم.
وزیر تعاون با اشاره به حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های بین المللی تعاونی گفت: در یکی از این نمایشگاه ها که در آفریقا برگزار شد، دو تعاونی از ایران که در زمینه تولید کفش و شترمرغ فعال بودند، توانستند با حضور در این نمایشگاه، بازار بسیار خوبی در این قاره بدست آورند.
ربیعی با بیان اینکه راه طولانی برای گسترش تعاون در پیش‌رو داریم، گفت: در سال‌های گذشته مسیر را به خوبی نرفتیم؛ باید تعاونی‌های خود را به صورت عمودی و افقی به یکدیگر وصل کنیم؛ به عنوان مثال در شهر نورآباد، تعاونی نخود راه انداختیم که توانست تحول عظیمی در این شهر ایجاد کند.
وی یادآور شد: استرالیا نیز بر اساس تکیه بر تولید و صادرات یک محصول خاص رشد کرد و سایر صنایع را بر اساس محصولات پشم ایجاد کرد.
ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه منظور از توسعه تعاونی ها تنها تاکید بر تولیدات کشاورزی نیست، گفت: باید تولیدات تعاونی‌های صنعتی را نیز به فروشگاه‌های تعاونی وصل کنیم تا مردم و سایر تعاونی‌ها با قیمت کم خرید کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قرار است «کارا کارت» را به تعاون نیز تسری دهیم، افزود: اتصال تعاونی‌ها به یکدیگر بسیار کارساز خواهد بود؛ در سال گذشته با همین اقدامات توانستیم تعاونی‌های صنعتی را نیز توسعه دهیم.
وی با انتقاد از ایجاد تعاونی‌های اعتبار در سال‌های گذشته گفت: اگر می‌توانستیم در قالب تعاونی، پول مردم را جمع کنیم و به تولید وارد می‌کردیم، بسیار کارساز بود. مردم به امیدی به این تعاونی‌های اعتبار پول دادند اما امروز شاهد مشکلاتی در این بخش هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای افزایش تعداد تعاونی‌های عمرانی به 80 شرکت تا پایان سال جاری تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارتخانه در سال‌ جاری، زنجیره‌ای کردن تعاونی‌ها است؛ همچنین برنامه‌ریزی شده تا اشتغال و تعاون را به هم نزدیک کنیم.
به گفته ربیعی، خروجی تعاونی باید ایجاد اشتغال، گرد هم آمدن مردم و به نوعی فقرزدایی و افزایش رفاه مردم در قالب تعاونی و تقویت روح مشارکت مدنی باشد.
وی خاطرنشان کرد: از نظر من ظرفیت‌های خالی تعاونی در جاهایی است که به طبیعت زندگی مردم نزدیک می‌شود. برای من رسیدن مستقیم تولیدات تعاونی‌ها به مصرف‌کننده نهایی از سایر بخش‌های تعاونی مهمتر است.
به گزارش ایرنا، چهارمین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های تعاونی ها امروز در مصلای بزرگ امام خمینی افتتاح شد؛ در این نمایشگاه که تا 17 شهریور ماه در ضلع جنوبی مصلای تهران برپاست، تولیدات شرکت های تعاونی در دو بخش تخصصی و فروش عرضه می شود.
در این نمایشگاه همچنین تازه ترین دستاوردها و تولیدات از شرکت های تعاونی، تعاملات میان شبکه ای و همچنین عرضه محصولات تعاونی ها با رویکرد رشد توسعه اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی ارایه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید