اختلالی که سلامت پدران را به خطر می اندازد

    کد خبر :97955

پژوهش‌های جدید نشان داده است که دگرگونی هورمونی در بدن پدران پس از به دنیا آمدن نوزاد رخ می‌دهد و از هر 10 پدریکی دچار افسردگی می‌شود.

براساس جدیدترین پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا بدنیا آمدن فرزند جدید و افزوده شدن مسئولیت ها، نگرانی و استرس مربوط با نگهداری از نوزاد می‌تواند سبب افسردگی درپدران شود.

کارشناسان با اندازه گیری میزان هورمون تستوسترون 2 گروه داوطلب که گروه یک دارای فرزند جدید و گروه دوم بدون فرزند بودند دریافتند سطح این هورمون در افرادی که تازه پدرشده اند کمتر از میزان طبیعی است.

افسردگی پس از زایمان یک پدیده شایع بین مادران است که به دلایل مختلفی از جمله دگرگونی‌های هورمونی، بی خوابی و کم خوابی، تفاوت وزن، نگهداری ازنوزاد و استرس به وجود می‌آید و به طور معمول پس از مدتی برطرف می‌شود، اما دربرخی مادران ادامه پیدا می‌کند که باید روند‌های درمانی را طی کنند.

پژوهش‌های جدید نشان داده است که دگرگونی هورمونی در بدن پدران نیز پس از به دنیا آمدن نوزاد رخ می‌دهد و از هر 10 پدریکی دچار افسردگی می‌شود.

هورمون تستوسترون از دسته هورمون‌های اندروژن است که مسئول توسعه و نگهداری از ویژگی‌های ثانویه مردان است و وجود این هورمون باعث افزایش میزان توده عضلانی، بم شدن صدا، رویش ریش و نیز قوای زناشویی درمردان می‌شود و پژوهش‌های پیشین نشان داده است که حتی درحیوانات نر نیز پس از تولد فرزندان افت هورمون تستوسترون وجود دارد و یک پدیده طبیعی است.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی بر روی میزان هورمون تستوسترون بیش از ۶۰۰ مرد فیلیپینی ازدواج کرده و صاحب فرزند درمدت ۵ سال بدست آورده اند.

پدرانی که مدت زمان بیشتری را صرف مراقبت از فرزند خود می‌کنند بیشتر با افت هورمون تستوسترون مواجه شده اند و کارشناسان اعتقاد دارند نگرانی و مراقبت از نوزاد باعث سرکوب تولید این هورمون می‌شود.

کارشناسان دلایل مختلفی را برای این افت تولید هورمون نام می‌برند از جمله خواب ناکافی، رژیم غذایی متفاوت پدرومادر پس از به دنیا آمدن کودک، وقت کمتر پدربرای انجام ورزش و استراحت و نیز کاهش احساسات عاطفی بین پدرو مادر که می‌تواند سبب کاهش تستوسترون شود.

محققان برای درمان این حالت به برخی ازپدران مکمل درمانی تستوسترون تجویز کرده و مشاهده کرده اند که علامت و نشانه‌های افسردگی درآن‌ها از بین رفته است.

افسردگی پس از زایمان می‌تواند بر کل خانواده اثر منفی بگذارد و سبب آسیب دیدن روابط عاطفی و مراقبت کامل از فرزند شود به همین دلیل کارشناسان به پدرو مادر‌ها توصیه می‌کنند درصورت احساس افسردگی و بی انگیزگی پس از تولد فرزند خود با متخصص مشاوره انجام دهند.

از جمله دیگر راه‌های برطرف کردن احساس افسردگی درپدرها، تنظیم ساعت خواب و استراحت، مصرف مواد غذایی سالم و دارای ارزش ویتامینی و پروتئینی، داشتن تفریح و سرگرمی و به ویژه ورزش کردن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید