چه کسی بر صندلی ریاست مجمع می‌نشیند؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۱۳

در بین اسامی گزینه‌های احتمالی جانشینی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از همان روزهای نخست فوت او بر سر زبان‌ها افتاد، چهره‌های شاخصی دیده می‌شوند که البته همگی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت هستند.

جايگاهي كه صاحب آن بايد شخصيتي مرضي‌الطرفين و شبيه‌ترين فرد از نظر رفتار سياسي به آيت‌الله هاشمي باشد، مي‌تواند در نخستين احتمال نام حسن روحاني را به خود ببيند. اين گزينه نه از آن جهت كه شانس بالايي براي انتخاب شدن به اين سمت را داراست مطرح مي‌شود، بلكه به اين دليل عنوان مي‌شود كه طبق تاريخچه تاسيس و فعاليت اين مجمع رييس‌جمهوري نيز مي‌تواند گزينه خوبي براي رياست آن باشد.

شانسي كه البته به شرط بازگشت به روند اوليه تعيين رياست مجمع تشخيص مصلحت نصيب روحاني مي‌شود و آن رياست همزمان قوه مجريه و مجمع است.

اين يعني حسن روحاني به عنوان رييس قوه مجريه تنها در صورتي‌كه تعيين رييس مجمع طبق آنچه طي سال‌هاي ٦٦ تا ٧٦ صورت گرفت، انجام شود مي‌تواند رياست آن را برعهده بگيرد.

اما گزينه احتمالي ديگر براي اين جايگاه، علي اكبر ناطق‌نوري است. اما او كه از نزديكان و معتمدين رهبري انقلاب است و رياست دفتر بازرسي رهبري را هم برعهده داشته و به دليل سابقه رياستش بر قوه مقننه آشنايي خوبي با مجمع دارد، تنها در همان روزهاي نخست پس از فوت آيت‌الله از نامش به عنوان يكي از گزينه‌ها ياد مي‌شده است.

موحدي‌كرماني نيز از ديگر گزينه‌هايي بود كه نامش مطرح مي‌شد اما در نهايت به رياست موقت مجمع رسيد و شايد اين احتمال براي او همچنان وجود داشته باشد كه حكم رياست ٥ ساله را از رهبري انقلاب دريافت كند.

اما در اين ميان هرچند از چهره‌هاي ديگري همچون علي‌اكبر ولايتي و غلامعلي حدادعادل نيز نام برده شده است اما، انتخاب يك نفر ديگر از اعضاي مجمع به عنوان رياست آن قوت پيدا مي‌كند و آن آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي است؛ گزينه‌اي كه از همان ابتداي فوت آيت‌الله از او نام برده شد و تا به امروز كه به زمان انتخاب رياست مجمع نزديك مي‌شويم همچنان مطرح مي‌شود، از شانس بالايي براي برگزيده شدن به اين سمت برخوردار است.

هاشمي شاهرودي را شايد بتوان تنها گزينه‌اي در ميان ساير گزينه‌ها دانست كه حكم مهم‌ترين سمت‌هاي اين كشور را از رهبري انقلاب دريافت كرده است. رياست قوه قضاييه، عضويت در شوراي نگهبان و رياست هيات عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه از مهم‌ترين احكامي است كه تاكنون براي آيت‌الله هاشمي شاهرودي صادر شده است، پس بعيد نيست كه او بتواند بار ديگر حكم مهمي را از رهبري انقلاب دريافت كند و آن رياست بر مجمع تشخيص مصلحت نظام و جانشيني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني باشد. هرچند طي روزهاي گذشته خبرهايي از انتصاب وي به رياست اين مجمع مخابره شده است اما بايد چند روزي را صبر كرد تا رهبري انقلاب براي رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و براي مدت ٥ ساله هفتم، تعيين تكليف كنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید