آیا وعده ی قالیباف برای 5 میلیون شغل بوسیله پتروشیمی ها عملی است؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۰۱
در صورتی که به ازای هر یک میلیون تن محصول دویست هزار فرصت شغلی ایجاد می شود، با تقسیم یک میلیون تن بر دویست هزار نفر هر نفر در سال به میزان 5 تن محصول شریک می باشد. در صورتی که قیمت هر تن محصول را شش هزار تومان در نظر گرفته شود (قیمت هرتن پلی استایرن در مقطع کنونی کمتر از 6 هزار تومان می باشد) هر نفر می تواند در سال 30 میلیون تومان محصول تولید کند.

علی رضا احمدی خسروآبادی، کارشناس بازرسی فنی پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه با ارسال متنی در مورد وعده ی ایجاد 5 میلیون شغل از سوی قالیباف توسط پتروشیمی، آورده است: در یکی دو هفته ی اخیر که کارزار انتخابات در حال گرم شدن است،  هریک از کاندیدهای محترم در حال ارائه ی برنامه های خود در بخشهای مختلف هستند. در این میان، از سوی جناب آقای محمد باقر قالیباف ادعایی مطرح شده است مبنی بر اینکه هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی دویست هزار فرصت مستقیم اشتغال و ششصد هزار فرصت غیر مستقیم اشتغال فراهم می کند. جدا از اینکه تعداد اشتغال غیر مستقیم چه میزان است، میزان اشتغال مستقیم بسیار قابل تامل و غیر واقعی بنظر می رسد دلیل این موضوع را در زیر آمده است:

در صورتی که به ازای هر یک میلیون تن محصول دویست هزار فرصت شغلی ایجاد می شود، با تقسیم یک میلیون تن بر دویست هزار نفر هر نفر در سال به میزان 5 تن محصول شریک می باشد. در صورتی که قیمت هر تن محصول را شش هزار تومان در نظر گرفته شود (قیمت هرتن پلی استایرن در مقطع کنونی کمتر از 6 هزار تومان می باشد) هر نفر می تواند در سال 30 میلیون تومان محصول تولید کند

در صورتی که هزینه ی تولید محصول نظیر خوراک (هزینه ی هر تن استایرن که خوراک پلی استایرن می باشد حدود چهار هزارتومان می باشد) آب، برق، گاز، نیتروژن، هوا ابزار دقیق، بیمه نفرات، مالیات، خرج ایاب و ذهاب، تعمیرات و ارزش افزوده نیز در نظر گرفته نشود و صرفا حقوق نفرات در نظر گرفته شود هر نفر باید ماهیانه در بهترین شرایط سه میلیون تومان دستمزد پرداخت شود و در سال باید سی و شش میلیون تومان حقوق پرداخت شود حال آنکه هر نفر حدود سی میلیون تومان محصول تولید کرده است و شش میلیون تومان از میزان دستمزدش کمتر محصول تولید کرده است.

این ادعا وقتی بی اساس تر شناخته می شود که پتروشیمی تبریز با هشت صد هزار تن محصول و با تورم نیرو صرفا سه هزار نفر نیروی مستقیم در استخدام دارد. پتروشیمی آریا ساسول که صادرات نسبتا بالایی دارد با یک میلیون پانصد هزار نیرو صرفا دو هزار پانصد نفر نیرو دارد و سایر پتروشیمی ها نیز در همین حدود نیرو دارند که به ازای هر ششصد تن محصول یک نفر استخدام مستقیم می شود و نه هر پنج تن محصول یک نفر استخدام شود یعنی اختلاف استخدام 120 برابر می باشد!

بنابراین رقم اشتغال بیان شده از سوی نامزد محترم با واقعیت اختلاف بسیار چشمگیری دارد و در صورتی که پتانسیل افزایش بیست میلیون تن محصول وجود داشته باشد که این ادعا نیز مشکلات نظیر فروش را بوجود می آورد ولی با این وجود نمی تواند چهار میلیون اشتغال بوجود آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید