زخم چرکین کنتورسازی بر پیکر بازار سرمایه

    کد خبر :96938

ماجرای کنتورسازی با گذشت زمان، ابعاد پیچیده تری یافته و طرفین این دعوا یکدیگر را به اتهاماتی مانند تبانی، ضعف نظارت نهادهای ذیربط، بی سوادی فعالان بازار سرمایه و طمعکاری متهم می کنند و حتی طی مراحل قضایی این پرونده در دادگاه ها نیز نتوانسته التیام بخش این زخم چرکین شود.

گروهی از سهامداران زیان دیده شرکت کنتورسازی در ماه های اخیر با حضور در مراسم های رسمی مانند گشایش نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فروردین 96) و یا تالار معاملات بورس نسبت به ضرر خود در خرید سهام شرکت کنتورسازی اعتراض کرده اند.
در آخرین تجمع این گروه از سهامداران که دیروز (شنبه) در مقابل ساختمان حافظ بورس تهران رخ داد، سهامداران زیان دیده، خانواده های خود را نیز به همراه آوردند و رسیدگی به وضعیت خود و جبران خسارات را خواستار شدند.
حضور خانواده های این افراد و همچنین بسته شدن درب ورودی تالار حافظ به روی سهامداران که در نوع خود کم سابقه است نشان می دهد، طولانی شدن این ماجرا و حل نکردن سریع این مساله به حجم پیچیدگی این موضوع افزوده است.
در واقع، نگاهی به سیر ماجرای چندماهه شرکت کنتورسازی نشان می دهد گذشت زمان نه تنها، موضوع را به فراموشی نسپرده، بلکه ابعاد جدیدتری نیز پیدا کرده است.
به نظر می رسد پرونده کنتورسازی که ناشی از تخلف هیات مدیره و مدیرعامل شرکت کنتورسازی و اعلام اخبار و گزارش های دروغ و غیرواقعی بوده، به تدریج به زخم چرکینی تبدیل شده که می تواند همه ارکان بازار سرمایه را درگیر کرده و اعتبار بازار سرمایه را زیر سوال ببرد.

**ماجرا چیست؟
اگرچه روند قانونی رسیدگی به این پرونده در حال طی شدن است و نهادهای ذیربط و محاکم قضایی در حال رسیدگی به این موضوع هستند و حتی مدیرعامل متخلف شرکت کنتور سازی نیز در بازداشت به سر می برد؛ اما این مسایل نتوانسته مرهمی بر زخم زیان دیدگان کنتورسازی باشد.
به گفته برخی از سهامداران، آنها برای خرید سهام این شرکت اقدام به گرفتن وام با سود بالا کرده و حتی به طمع کسب سود چند 100 درصدی و رفتن ره صد ساله در یک شب، خانه و حتی خودروی خود را فروخته و اقدام به خرید سهام شرکت کنتور سازی کرده اند.
در واقع، در زمانی که مدیران شرکت کنتورسازی اخبار جعلی از قراردادهای کنتورسازی برای تامین صندوق های فروشگاهی را منتشر می کردند، برخی شایعات از کسب سود هنگفت توسط این شرکت منتشر شد.
در این میان، گروهی از دلالان بازار سرمایه نیز که می خواستند قیمت سهام در اختیار خود را بالا برده و در قیمت بالا به سهامداران کم اطلاع بفروشند، به این شایعات دامن زدند، بدین ترتیب اقدام به جوسازی کرده و عطش سهامداران بی اطلاع و یا طمعکار را برای خرید این سهام، تشدید کردند.
اما زمانی که اعتبار اخبار اعلامی و گزارش های ارسالی شرکت کنتورسازی به سازمان بورس زیر سوال رفت، به یکباره شرایط تغییر کرد و با توقف نماد معاملاتی این شرکت متخلف، همه متوجه عمق سوءاستفاده و تخلف صورت گرفته در این شرکت شدند.
بدین ترتیب شمار زیادی از سهامداران کم اطلاع که در مبالغ مختلف اقدام به خرید سهام این شرکت کرده بودند در دام کنتورسازی گرفتار شدند، اما در این میان، تعدادی از دلالان و سوداگران بازار سرمایه نیز که می خواستند پس از فروش سهام در قیمت بالا به سهامداران ناآگاه، خود را از کنار بکشند، پس از توقف یکباره نماد، فرصت خلاصی نیافته و سرمایه های میلیاردی شان بلوکه شد.
بر این اساس، 2 گروه در میان سهامداران زیان دیده کنتورسازی قرار دارند، نخست سهامداران عادی که به دلیل کم اطلاعی و تحت تاثیر تبلیغات و جوسازی و بدون ارزیابی درست سهام این شرکت، اقدام به خرید کرده اند، دوم گروهی از دلالان بازار هستند که با هدف کسب سود بالا به افزایش کاذب قیمت ها دامن می زدند، اما در نهایت، گرفتار شدند.
بر اساس گزارش ها، افشای صورت های مالی سالیانه حسابرسی شده سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند 1394 برخلاف استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی، افشای پیش بینی عملکرد سالیانه سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند 1394 براساس عملکرد واقعی 9 ماهه برخلاف استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی، جلوگیری از افشای فوری اطلاعات مربوط به انحلال یا هر گونه تغییرات اساسی در قرارداد مربوط به صندوق های فروشگاهی و خودداری از افشای فوری اطلاعات مربوط به تغییر با اهمیت در پیش بینی عملکرد ناشر از تخلف های شرکت های کنتورسازی است.

**خواسته های سهامداران کنتورسازی
سهامداران کنتورسازی خواسته هایی مانند محاکمه مدیران و مسئولان متخلف و احقاق حقوق و جبران خسارات وارده شده به خود را مطرح می کنند.
با وجود طی مراحل قانونی این پرونده، سهامداران معتقدند جریان رسیدگی به این موضوع کند است و باید با سرعت بیشتری پیگیری شود تا زیان دیدگان زودتر به حقوق خود برسند.
«تورج غفاری » از سهامداران شرکت کنتورسازی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت رسیدگی به مشکلات سهامداران کنتورسازی گفت: در ماه های اخیر، جلسه های متعددی با نهادهای ذیربط از جمله سازمان بورس برگزار شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وی افزود: چرا به نمادی که دارای ابهامات گسترده درباره سودسازی است، اجازه معامله داده شده است.
غفاری گفت: فعالان بازار سرمایه و سهامداران خرد با تصور این که نهادهای نظارتی بازار سرمایه، به طور دقیق بر وضعیت شرکت ها، نظارت می کنند، به این شرکت اعتماد کردند و سهام کنتورسازی را خریداری کردند.
وی با بیان اینکه دستگیری و حتی اعدام مدیرعامل شرکت کنتور سازی، سودی برای سهامداران خرد این شرکت ندارد، افزود: متاسفانه برخی مسئولان به دنبال تبرئه کردن خود در این ماجرا هستند.
این سهامدار کنتورسازی با بیان اینکه سهامداران کنتورسازی، حدود سه هزار میلیارد ریال زیان دیده اند، اضافه کرد: 11 هزار سهامدار این شرکت، هنوز بلاتکلیفند.
وی ادامه داد: قیمت هر سهم کنتورسازی، در زمان اوج تبلیغات دروغین حتی به 83 هزار ریال نیز رسیده بود که در نهایت در مبلغ حدود 46 هزار و 500 ریال، نماد معاملاتی این شرکت، متوقف شد.
غفاری یادآور شد: به دلیل این که موضوع قراردادهای کنتورسازی برای تامین صندوق های فروشگاهی، غیرواقعی است، ارزش سهام این شرکت در صورت بازگشایی نماد، سقوط زیادی خواهد کرد که باعث ضرر سنگین دارندگان این سهام خواهد شد.
وی درباره مطالبات سهامداران، بیان داشت: ابطال معاملات و بازگرداندن پول سهامداران از خواسته های دارندگان سهام این شرکت است.
«حسن احمدی» نیز که خود را از سهامداران زیان دیده کنتورسازی معرفی می کند، به خبرنگار ایرنا، گفت: برخی از مردم، سرمایه زندگی خود را برای خرید این سهم هزینه کرده اند.
وی افزود: هر کسی که در این موضوع، مرتکب خلاف شده باید به شدت مجازات شود.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود برخی ابهامات در گزارش ها و عملکرد شرکت کنتورسازی چرا اقدام به خرید سهام این شرکت کرده است، گفت: در آن زمان، می گفتند که قیمت این سهم قرار است که سود بالا و چند برابری داشته باشد، من هم فکر می کردم که پس از بالا رفتن قیمت، سهام خود را می فروشم و خرج زندگی می کنم.
وی درباره مدت فعالیت در بازار سرمایه و تجربه در بورس، بیان داشت: ‘چند باری، سهام خریدم و فروختم که البته دوستانم به من معرفی کرده بودند و خودم زیاد از بورس سردر نمی آورم.’

**سهامداران اشتباه خود را نمی پذیرند
یک کارشناس بازار سرمایه که تمایلی به انتشار نام خود ندارد، در گفت و گو باخبرنگار اقتصادی ایرنا، از خریداران سهام این شرکت انتقاد کرد و گفت: ذات بازار سرمایه با ریسک همراه است، اگر فردی اقدام به فعالیت در بورس می کند باید با همه قواعد نوشته و نانوشته بورس آشنا باشد، در غیر این صورت همه سرمایه خود را به دلیل یک اشتباه از دست خواهد داد.
وی تاکید کرد: بازار سرمایه به دلیل تامین مالی بنگاه ها و شرکت های اقتصادی و جذب سرمایه های سرگردان، بخش ضرورت هر اقتصاد است، اما این به معنای ورود افراد ناآگاه نیست.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: همان طور که بورس می تواند از طریق محاسبات درست خریداران به سهامداران سود خوبی برساند، به همان میزان نیز قادر است باعث زیان افراد طمعکار و یا کم اطلاع شود.
وی با بیان اینکه بورس، بازاری پر ریسک است، تصریح کرد: فردی که با قواعد بازار سرمایه و بورس آشنا نیست، نباید وارد این بازار شود، می تواند پول خود را در بانک سپرده گذاری کند و سود ثابت و مشخص ماهانه خود را دریافت کند.
این فعال بازار سرمایه با انتقاد از برخی سهامداران کنتورسازی گفت: برخی از سهامداران این شرکت، انگشت اتهام را به سوی سازمان بورس گرفته اند، و هیچ تقصیری را متوجه خود نمی دانند، این در حالی است که هیچ فردی را با زور مجبور به خرید سهام نکرده اند، بلکه این افراد با اختیار خود اقدام به خرید سهام کنتورسازی کرده اند.

**واکنش رئیس سازمان بورس
نکته جالب این است که شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که این روزها مورد انتقاد سهامداران زیان دیده کنتورسازی قرار دارد، در این موضوع نقشی نداشته و این ماجرا در دوره پیش از آغاز ریاست وی بر سازمان بورس رخ داده است.
با وجود این که این ماجرا در زمان ریاست وی رخ نداده، اما بیشترین پیگیری حقوقی برای تعیین تکلیف این پرونده در زمان مدیریت وی انجام شده است.
وی در این باره گفته است: شرکت کنتورسازی مورد توجه ویژه است و افزون بر اقدام های سازمان بورس برای احقاق حقوق سهامداران، فرایند قضایی آن نیز در حال پیگیری است.
محمدی خاطر نشان کرده است: در این مسیر، از همه ظرفیت ها بهره گیری می شود. بر حسب پیگیری های به عمل آمده، دستگاه قضایی نیز از حل مشکلات سهامداران کنتورسازی استقبال کرده است.

** آخرین وضعیت پرونده
پس از دامنه دار شدن ماجرای کنتورسازی، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح آخرین وضعیت پرونده شرکت کنتورسازی گفت: به موجب ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار، در صورت صدور احکام نهایی برای متهمان پرونده کنتورسازی، افراد زیان‌دیده می‌توانند براساس حکم دادگاه و محکومیت صادر شده به مراجع قضایی مراجعه و به منظور دریافت ضرر و زیان خود از آنان اقدام کنند.
محمدعلی شیری‌زاده خاطر نشان کرد: همزمان با مطرح شدن پرونده سهام شرکت کنتورسازی و تخلفات ایجاد شده توسط مدیران این شرکت، این پرونده در مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی مطرح شد و با پیگیریهای سازمان، خوشبختانه سرعت رسیدگی به پرونده در چارچوب نظام قضایی مطلوب بوده است.
وی افزود: در حال حاضر مراحل تحقیق از کلیه افراد مرتبط با پرونده طی شده است و پیرو آن مدیرعامل شرکت پس از بازجویی و صادر شدن قرار وثیقه پنج هزار میلیارد تومانی، همچنان در بازداشت به سر می‌برد. برای حسابرس شرکت نیز در مراحل بازپرسی، قرار وثیقه صادر شده است. از دیگر طرف‌های درگیر در این پرونده، اتاق اصناف بوده که جلسه رسیدگی به اتهامات پاره‌ای از اعضای اتاق نیز برگزار شده است.
به گفته این مقام بازار سرمایه، این مساله که متولیان شرکت کنتورسازی اعم از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مرتکب تخلف شده و پیرو آن سهامداران متضرر شده‌اند محرز است و سازمان بورس نیز در راستای احقاق حق سهامداران این شرکت، این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.
وی تاکید کرده است: چنانچه به این اتهام محکومیت قطعی پیدا کنند، متضرران از این اقدام می‌توانند با ارائه اسناد مبنی بر تحمل زیان به دلیل اقدامات مدیران، به استناد احکام صادره از دادگاه، تقاضای ضرر و زیان کنند.
مدیر امورحقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این گفته بود: خودداری از ارایه اطلاعات، بی توجهی به رعایت ماده 16 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، ارایه اطلاعات خلاف واقع به سازمان بورس و اوراق بهادار و تخلف در تهیه صورت های مالی چهار عنوان شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار از مسوولان شرکت کنتور سازی بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید