عضوهیات مدیره راه آهن: حمل ونقل ریلی به 83 هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری نیازدارد

    کد خبر :96760

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران می گوید: بخش حمل و نقل ریلی کشور برای دستیابی به اهداف راه آهن در برنامه ششم توسعه( تا سال 1400) به 83 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

وزارت راه وشهرسازی، «سعید رسولی» افزود: در سند تفصیلی برنامه ششم و طبق مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سهم حمل بار ریلی به 30 درصد و سهم حمل مسافر به 20 درصد باید در سال جاری حجم جابه جایی کالا از طریق ریل به 62 میلیون تن برسد درحالی‌ که در سال 1395 این رقم بیش از 40.2 میلیون تن بوده است.
وی تأکید کرد: باید بر اساس برنامه ششم توسعه در سال 1400 به رقم 203 میلیارد تُن تَن کیلومتر (مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر) دست ‌یابیم که برای رسیدن به این هدف 83 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.
عضوهیات ‌مدیره شرکت راه‌آهن بیان کرد: اگر این رقم بین زیربنا و ناوگان تقسیم شود، حدود 15درصد سهم بخش خصوصی و 35 درصد دولت در بخش زیرساخت ها و 33 درصد بخش خصوصی و 14 درصد دولت در بخش ناوگان خواهد بود.
رسولی با اشاره به مزیت‌های حمل‌ و نقل ریلی گفت: منافع حاصله توسعه حمل ‌و نقل ریلی شامل 30 میلیارد و 918 میلیون تومان بر اساس میزان صرفه‌ جویی در مصرف سوخت، 9 هزار و 452 میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش آلایندگی و 7 هزار و 919 میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش تلفات جاده‌ای است که درمجموع 48 هزار و 290 میلیارد تومان در اقتصاد ملی تزریق خواهد کرد و این رقم در سال‌های بعد ثابت خواهد ماند.
عضو هیات ‌مدیره شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال جاری 63 هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش بینی شده که از این رقم مصوب از لحاظ عملکردی ، حدود 20 هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.
وی در ادامه بیان داشت: سهم شرکت راه‌آهن در ازای کاهش تعرفه حمل‌ونقل ریلی برای اقتصادی کردن حمل ریلی برای بخش خصوصی و صاحبان کالا از 76 درصد به 23 درصد رسیده است و این مساله باعث شد که در حقوق و مزایا و خرید سوخت، شرکت با مشکل مواجه شود. البته در ازای آن سازمان برنامه بودجه مصوب کرده که یارانه‌ای به مبلغ 6200 میلیارد تومان در طول برنامه به راه‌آهن پرداخت شود.
رسولی با اشاره به میزان حمل بار در تناژ از سال 1385 تا 1395 گفت: این آمار از 31 میلیون تن تا زیر 35 میلیون تن بوده است که در سال 95 با کاهش حق دسترسی شرکت راه‌آهن از شبکه ریلی موفق به حمل 40.5 میلیون تن حمل بار شدیم و در سال 96 نیز اهداف شرکت در زمینه حمل بار محقق خواهد شد.
عضو هیات ‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان این که ما امروز به رشد 14 درصدی حمل بار رسیده‌ایم، گفت: سهم ریل از حمل‌ونقل زمینی با توجه به اینکه راه‌آهن در همه جای کشور دارای خط و شبکه و ایستگاه نیست از سال 1385 تا 1392 یک روند نزولی داشته ، اما از سال 1392 با تلاش‌های انجام‌شده روند رشد را در پیش گرفته است.
وی با بیان اینکه حدود 211 میلیون تن بار را راه‌آهن جابه جا کرده است، تصریح کرد: اما حدود 242 تن باری که می‌توانست از طریق راه‌آهن حمل شود از طریق جاده حمل شده است. اگر با شاخص مجموع سه عایدی مصرف سوخت، ‌آلایندگی و تلفات به ازای هر تن کیلومتر محاسبه شود در صورت حمل 242 میلیون تن مذکور با ریل، برای کشور 351 میلیارد تومان عایدی در برداشت که هدر رفته است.
به گفته رسولی، از سال 1392 راه‌آهن با رشد ترانزیت روبرو شده است و مقایسه ترانزیت راه‌آهن با دیگر حوزه‌های ریلی در سال 1395 حاکی از آن است که درآمد ما از حمل بار داخلی 7 برابر حمل مسافر و این رقم در ترانزیت 16 برابر است.
رسولی با اشاره به توسعه قطارهای گردشگری گفت: 50 تور گردشگری خارجی از سال 93 تا الآن از طریق راه‌آهن انجام ‌شده است که این پیام صلح امنیت دارد همچنین در سه مسیر داخلی قطار گردشگری دایر شده است.
وی افزود: در بخش مسافر از سال 1395 بیش از 395 واگن به خاطر عمر بالای 45 سال از سیر خارج ‌شده است و با تمهیدات 15 درصد افزایش مسافر داشته‌ایم.
عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم 2 درصدی قطار‌های حومه‌ای در کشور گفت: در حال حاضر 19 مسیر فعال در کشور وجود دارد و اگر ناوگان مورد نیاز شبکه تأمین شود، حدود 40 درصد راندمان مجموعه افزایش می‌یابد.
رسولی خاطرنشان کرد: راه‌آهن رقیب حمل‌ و نقل جاده‌ای نیست بلکه این الفاظ به نادرستی به کار می‌رود بلکه راه‌آهن و جاده باید با همکاری یکدیگر بار را حمل کنند به ‌طوری‌ که هر جا مسیر طولانی‌تر باشد بار با ریل و در مسیرهای کوتاه از طریق جاده حمل‌ ‌شود.
وی همچنین بیان داشت: سیاست فعلی راه‌آهن این است که در صورت سرمایه ‌گذاری مراکز فعال حوزه فولاد و مواد معدنی برای ساخت راه‌آهن جهت حمل محصولات خود از طریق آن، شرکت راه‌آهن 50 درصد سرمایه مورد نیاز را تقبل می‌کند و 50 درصد الباقی را با اعمال تخفیف‌ها مستهلک می شود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون طول خطوط ریلی در کشور به 11 هزار کیلومتر رسیده و دولت در صدد است طول شبکی ریلی کشور در افق چشم انداز توسعه 1404 به بیش از 25 هزارکیلومتر افزایش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید