جدیدترین اخبار
۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۷ اقتصادی کد خبر :96760

عضوهیات مدیره راه آهن: حمل ونقل ریلی به ۸۳ هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری نیازدارد

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران می گوید: بخش حمل و نقل ریلی کشور برای دستیابی به اهداف راه آهن در برنامه ششم توسعه( تا سال ۱۴۰۰) به ۸۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

وزارت راه وشهرسازی، «سعید رسولی» افزود: در سند تفصیلی برنامه ششم و طبق مصوبه مجلس مبنی بر افزایش سهم حمل بار ریلی به ۳۰ درصد و سهم حمل مسافر به ۲۰ درصد باید در سال جاری حجم جابه جایی کالا از طریق ریل به ۶۲ میلیون تن برسد درحالی‌ که در سال ۱۳۹۵ این رقم بیش از ۴۰٫۲ میلیون تن بوده است.
وی تأکید کرد: باید بر اساس برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۰۳ میلیارد تُن تَن کیلومتر (مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر) دست ‌یابیم که برای رسیدن به این هدف ۸۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.
عضوهیات ‌مدیره شرکت راه‌آهن بیان کرد: اگر این رقم بین زیربنا و ناوگان تقسیم شود، حدود ۱۵درصد سهم بخش خصوصی و ۳۵ درصد دولت در بخش زیرساخت ها و ۳۳ درصد بخش خصوصی و ۱۴ درصد دولت در بخش ناوگان خواهد بود.
رسولی با اشاره به مزیت‌های حمل‌ و نقل ریلی گفت: منافع حاصله توسعه حمل ‌و نقل ریلی شامل ۳۰ میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان بر اساس میزان صرفه‌ جویی در مصرف سوخت، ۹ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش آلایندگی و ۷ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش تلفات جاده‌ای است که درمجموع ۴۸ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان در اقتصاد ملی تزریق خواهد کرد و این رقم در سال‌های بعد ثابت خواهد ماند.
عضو هیات ‌مدیره شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال جاری ۶۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش بینی شده که از این رقم مصوب از لحاظ عملکردی ، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.
وی در ادامه بیان داشت: سهم شرکت راه‌آهن در ازای کاهش تعرفه حمل‌ونقل ریلی برای اقتصادی کردن حمل ریلی برای بخش خصوصی و صاحبان کالا از ۷۶ درصد به ۲۳ درصد رسیده است و این مساله باعث شد که در حقوق و مزایا و خرید سوخت، شرکت با مشکل مواجه شود. البته در ازای آن سازمان برنامه بودجه مصوب کرده که یارانه‌ای به مبلغ ۶۲۰۰ میلیارد تومان در طول برنامه به راه‌آهن پرداخت شود.
رسولی با اشاره به میزان حمل بار در تناژ از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ گفت: این آمار از ۳۱ میلیون تن تا زیر ۳۵ میلیون تن بوده است که در سال ۹۵ با کاهش حق دسترسی شرکت راه‌آهن از شبکه ریلی موفق به حمل ۴۰٫۵ میلیون تن حمل بار شدیم و در سال ۹۶ نیز اهداف شرکت در زمینه حمل بار محقق خواهد شد.
عضو هیات ‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان این که ما امروز به رشد ۱۴ درصدی حمل بار رسیده‌ایم، گفت: سهم ریل از حمل‌ونقل زمینی با توجه به اینکه راه‌آهن در همه جای کشور دارای خط و شبکه و ایستگاه نیست از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ یک روند نزولی داشته ، اما از سال ۱۳۹۲ با تلاش‌های انجام‌شده روند رشد را در پیش گرفته است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۱۱ میلیون تن بار را راه‌آهن جابه جا کرده است، تصریح کرد: اما حدود ۲۴۲ تن باری که می‌توانست از طریق راه‌آهن حمل شود از طریق جاده حمل شده است. اگر با شاخص مجموع سه عایدی مصرف سوخت، ‌آلایندگی و تلفات به ازای هر تن کیلومتر محاسبه شود در صورت حمل ۲۴۲ میلیون تن مذکور با ریل، برای کشور ۳۵۱ میلیارد تومان عایدی در برداشت که هدر رفته است.
به گفته رسولی، از سال ۱۳۹۲ راه‌آهن با رشد ترانزیت روبرو شده است و مقایسه ترانزیت راه‌آهن با دیگر حوزه‌های ریلی در سال ۱۳۹۵ حاکی از آن است که درآمد ما از حمل بار داخلی ۷ برابر حمل مسافر و این رقم در ترانزیت ۱۶ برابر است.
رسولی با اشاره به توسعه قطارهای گردشگری گفت: ۵۰ تور گردشگری خارجی از سال ۹۳ تا الآن از طریق راه‌آهن انجام ‌شده است که این پیام صلح امنیت دارد همچنین در سه مسیر داخلی قطار گردشگری دایر شده است.
وی افزود: در بخش مسافر از سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۹۵ واگن به خاطر عمر بالای ۴۵ سال از سیر خارج ‌شده است و با تمهیدات ۱۵ درصد افزایش مسافر داشته‌ایم.
عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم ۲ درصدی قطار‌های حومه‌ای در کشور گفت: در حال حاضر ۱۹ مسیر فعال در کشور وجود دارد و اگر ناوگان مورد نیاز شبکه تأمین شود، حدود ۴۰ درصد راندمان مجموعه افزایش می‌یابد.
رسولی خاطرنشان کرد: راه‌آهن رقیب حمل‌ و نقل جاده‌ای نیست بلکه این الفاظ به نادرستی به کار می‌رود بلکه راه‌آهن و جاده باید با همکاری یکدیگر بار را حمل کنند به ‌طوری‌ که هر جا مسیر طولانی‌تر باشد بار با ریل و در مسیرهای کوتاه از طریق جاده حمل‌ ‌شود.
وی همچنین بیان داشت: سیاست فعلی راه‌آهن این است که در صورت سرمایه ‌گذاری مراکز فعال حوزه فولاد و مواد معدنی برای ساخت راه‌آهن جهت حمل محصولات خود از طریق آن، شرکت راه‌آهن ۵۰ درصد سرمایه مورد نیاز را تقبل می‌کند و ۵۰ درصد الباقی را با اعمال تخفیف‌ها مستهلک می شود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون طول خطوط ریلی در کشور به ۱۱ هزار کیلومتر رسیده و دولت در صدد است طول شبکی ریلی کشور در افق چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ به بیش از ۲۵ هزارکیلومتر افزایش یابد.

وبگردی

روی خط خبر

  • بلاتکلیفی قانون «فیلتر دوده» در نبود جزییات
  • افزایش احتمال برخورد ایران و آمریکا در سوریه با استراتژی جدید واشنگتن علیه ایران
  • وزارت دفاع روسیه: پنتاگون در مساله سوریه فریبکاری می کند
  • مشعل ال پی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی روشن شد
  • حفاری نخستین حلقه چاه امدادی در رگ‎ سفید به ۲ هزار متر رسید
  • افزایش آلاینده ها افق دید تهران را به ۷کیلومتر رساند
  • معاون سازمان مالیاتی: کارت بازرگانی اجاره ای ساماندهی می شود
  • نتانیاهو بار دیگر بازجویی شد
  • خطیب جمعه تهران: یاوه گویی ترامپ باعث اتحاد کشورهای اسلامی دربعد مقاومت شد
  • وزارت خارجه:مساله تحدید حدود دریای خزر در دستورکار مذاکرات اجلاس وزرا نبوده است
  • خوشرو: آمریکایی ها می خواهند توجه جامعه جهانی را از قدس منحرف کنند
  • عراقچی: غرب آسیا بدون برجام جای بهتری نخواهد بود /برجام قابل مذاکره مجدد نیست
  • تجارت مرموز طلا بین ترکیه و امارات
  • ماهاتیر محمد: ترامپ یک شرور بین‌المللی است
  • طلا گران شد
  • سونیا گاندی اعلام بازنشستگی کرد
  • درخواست عجیب قرائتی از طلاب: جملات زیبای پشت ماشین‌ها را یادداشت و در مکان مناسب بیان کنید
  • پرطرفدارترین توییت‌های سال ۲۰۱۷ ؛ از ناگت مجانی تا خداحافظی اوباما
  • سازمان اطلاعات داخلی آلمان:باید انتظار حملات تروریستی جدید در آلمان را داشته باشیم
  • نقطه خطرناک در بیانیه استانبول درباره قدس چیست؟
  • نوبخت: هر خانه ۳ بیکار دارد؛ برای ایجاد شغل باید سوخت را گران کنیم
  • هشدار لاوروف درباره اخلال در اجرای برجام
  • ظریف: با شواهد جایگزین نمی‌توان بر جرائم جنگی آمریکا سرپوش گذاشت
  • اشتباه عجیب علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد
  • سخنگوی اعتماد ملی: خروج جهانگیری از دولت برای انتخابات ۱۴۰۰ به صلاح نیست
  • روحانیون اصولگرا و اصلاح طلب دور یک میز خواهند نشست؟
  • آزمایش موفق موقعیت‌یاب ماهواره‌ای در خودروهای خودران
  • افشاگری درباره زندان‌های کره شمالی
  • جنجال یک «اکانت فیک» در کشور!
  • صدای گلایه زلزله زدگان بیخ گوش وزیر