ایران میزبان کنفرانس بین المللی پژوهشی گاز 2020

    کد خبر :96626

مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران از انتخاب ایران به ریاست کنفرانس بین المللی پژوهشی گاز ( IGRC) و میزبانی آن در سال 2020 خبر داد.

به گزارش روزشنبه ایرنا، «سعید پاک سرشت» درباره این موضوع افزود: شرکت ملی گاز ایران به عنوان نماینده ایران عضو اتحادیه بین المللی گاز (IGU ) است. این اتحادیه، مجمع شرکتهای گازی دنیا با عضویت بیش از 90 کشور است.
وی گفت: جلسات این اتحادیه در چند سطح برگزار می‌شود؛ شورای جهانی گاز هر سال دوبار برگزار می شود . همچنین ایران یکی از 30 عضو کمیته اجرایی این اتحادیه است. ایران در نظر دارد تا بتواند میزبانی کنفرانس جهانی گاز ( WGC) را برای دوره های آتی بر عهده بگیرد، این کنفرانس هر سه سال یکبار در کشوری که ریاست دوره‌ای کنفرانس را برعهده دارد برگزار می شود.
وی اضافه کرد: کنفرانس دیگری که در سطح جهانی برگزار می شود، کنفرانس بین المللی پژوهشی گاز ( IGRC) است که درخواست کشورهای کاندیدای برگزاری این کنفرانس در کشورشان از سوی کمیته اجرایی بررسی و سپس انتخاب می شوند.
پاک سرشت ادامه داد:در سال 2016، ایران به همراه کشورهای آلمان، اندونزی و عمان درخواست برگزاری کنفرانس بین المللی پژوهشی گاز را در اجلاسی که در هلند برگزارشده بود مطرح کرد که پس از ارائه و بررسی پیشنهادها با رای‌گیری انجام شده ایران و آلمان بیشترین آرا را برای برگزاری این کنفرانس کسب کردند و سرانجام پس از سه بار رای گیری؛ ایران به عنوان کشور میزبان این کنفرانس در سال 2020 انتخاب شد. به این ترتیب سال 2020 این کنفرانس در ایران برگزار خواهد شد.
به گزارش نشریه مشعل، صنعت گاز ایران؛ در حال حاضر در فاصله بسیار نزدیکی با کشورهای صاحب فناوری در صنعت جهانی گاز به مطالعه و تحقیق بر روی فناوری های روز گاز می پردازد .
انتقال فناوری به صنعت نفت یکی از مهمترین سیاست های وزارت نفت در دولت یازدهم بود؛ این موضوع حتی در مدل جدید قراردادهای نفتی که اخیرا نخستین قرارداد در قالب این مدل، به منظور توسعه فاز 11 پارس جنوبی، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم ( توتال فرانسه، سی ان پی سی آی چین و پتروپارس ایران) امضا شد کاملا مشهود است.
اگرچه توسعه صنعت نفت ایران نیازمند به روز شدن فناوری هاست و این کار هم جز با تعامل بین المللی با شرکت های صاحب فناوری میسر نمی شود؛ اما در سالهای اخیر صنعت گاز ایران با سرمایه گذاری بر روی تحقیق و فناوری همگام با سیاست های وزارت نفت ایران برای دستیابی به فناوری های روز توانسته است به موفقیت های قابل توجهی در این زمینه دست پیدا کند.
خط قرمز صنعت گاز برای همکاری با شرکت های بین المللی انتقال دانش فنی به ایران است؛ نتیجه تحقیق و پژوهش هایی که در سالهای گذشته در این صنعت انجام شده تولید توربین جدید گازی با دانش فنی ایرانی، معرفی برند ایرانی حلال «پارسی سول» برای شیرین سازی گاز و امضای قرارداد مرز دانشی با کره جنوبی به منظور دستیابی به فناوری های ساخت واحد ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) در ایران بوده است.
صنعت گاز ایران؛ در حال حاضر در فاصله بسیار نزدیکی با کشورهای صاحب فناوری در صنعت جهانی گاز به مطالعه و تحقیق بر روی فناوری های روز گاز می پردازد .
انتخاب ایران به ریاست کنفرانس بین المللی پژوهشی گاز آی.جی.آر.سی (کنفرانس بین المللی پژوهشی گاز) در سال 2020 به این معناست که قابلیت‌های پژوهش و فناوری ایران در صنعت گاز قابل کتمان نیست و ایران همپای جهان در این زمینه فعالیت می کند.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران درباره فعالیت‌های این واحد گفت: با توجه به برخورداری ایران از منابع سرشار گاز طبیعی، شرکت ملی گاز ایران در صدد دستیابی به فناوری های مهم در این بخش است.
پاک سرشت گفت: در سال‌های اخیر تولید گاز ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و همین امر باعث شده تا وزارت نفت علاوه بر سیاست صادرات گاز با خط لوله به کشورهای همسایه، به دنبال صادرات گاز با فناوری ال ان جی باشد.
وی گفت: به همین منظور انستیتو ال ان جی با همکاری دانشگاه تهران در سال 1393 تاسیس و قرار شد به منظور دستیابی به تکنولوژی ال ان جی، در یک بازه زمانی سه ساله، پایلوتی ایجاد شود که پس از بررسی مستندات قرار شد یک واحد کوچک ال ان جی بسازیم.
به گفته پاک سرشت ، به احتمال فراوان با ظرفیت 30 تن در روز در جاده هراز احداث خواهد شد. این واحد نخستین واحد ال.سی.ان.جی در ایران خواهد بود که ساخته می شود؛ در واقع به ایستگاه سی.ان.جی که از ال.ان.جی به عنوان خوراک استفاده می کند ال.سی.ان.جی می گویند.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: قرار بر این است احداث این واحد به مناقصه داخلی برود که فکر می کنم تا یک ماه آینده اجازه برگزاری مناقصه آن داده شود. ؛ اما شرکت‌های داخلی باید یک شریک خارجی در این زمینه داشته باشند.
پاک سرشت خاطر نشان کرد: ما فناوری ساخت واحدهای ال ان جی را نداریم؛ بنابراین برای ما مهم است که شرکت‌های داخلی از فناوری های روز در ساخت این واحدها بهره‌مند شوند.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران بیان داشت: در سال 2016 میان دو کشور ایران و کره‌جنوبی یعنی شرکت ملی گاز ایران و شرکت کوگس تفاهمنامه‌ای امضا شد و از همان زمان مذاکراتی میان دو شرکت برای توسعه فناوری های مینی ال‌ان‌جی شروع شد و پس از آن کره‌ای‌ها پیشنهاد همکاری تحقیقاتی و فناورانه را به ایران دادند که ما نیز موافقت کردیم. پس از یکسال مذاکره سرانجام قرارداد این همکاری به امضا رسید.
پاک سرشت افزود: براساس این تفاهمنامه فناورانه و تحقیقاتی به فناوری ساخت واحدهای کوچک مینی ال ان جی که فشرده هستند و قابلیت نصب در کانتینر و جابه جایی را دارند، دست پیدا خواهیم کرد.
وی درباره همکاری با شرکت های بین المللی گفت: ما محدودیتی برای انتخاب شرکای خارجی نداریم؛ اما شرط ایران در همکاری با شرکت های خارجی انتقال فناوری به داخل ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید