سرنوشت دو پلنگ مشهور مشخص شد

    کد خبر :96585

سرانجام طی نشست یک کمیته تخصصی که صبح امروز در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، سرنوشت آرزو، پلنگ رودسر، رهاسازی در زیستگاهش و سرنوشت ورکان، پلنگ کردکوی، انتقال به باغ وحش اعلام شد.

مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس نظر اعضای کمیته تخصصی شامل کارشناسان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان، مسئولان استانی، جراح معالج پلنگ رودسر و جمعی از متخصصان، صبح امروز، سرنوشت پلنگ رودسر و پلنگ کردکوی مشخص شد.

وی ادامه داد: پلنگ 4 ساله رودسر که 7 ماه پیش به دلیل گرفتار شدن در تله سیمی، دچار ضایعه نخاعی شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود یک پلنگ وحشی است، از تجربه زندگی در طبیعت، شکار و مقابله به همنوعان خود برخوردار است و شانس زیادی برای بقا در زیستگاهش دارد. به همین دلیل اکثر اعضای کمیته نظر به رهاسازی این حیوان دادند. البته برخی اعضا با رهاسازی مخالف بودند اما از آنجا که ملاک تصمیم‌گیری این کمیته، نظر اکثریت بود، بنا شد پلنگ رودسر نهایتا تا نیمه مهر ماه در زیستگاهش رهاسازی شود.

خرازیان مقدم با بیان اینکه پلنگ رودسر به احتمال قوی در زیستگاه خود یعنی منطقه سجیدان رهاسازی خواهد شد افزود: مسئولان محیط زیست استان گیلان نیز با رهاسازی پلنگ رودسر موافقت کردند و قرار است طی مدت زمانی که تا رهاسازی باقی مانده، منطقه را از نظر شرایط رهاسازی بررسی کنند. دفتر حیات وحش و دفتر شکار و صید هم طی مدت باقی مانده، یک گردنبند ردیاب فراهم خواهند کرد تا به منظور پایش این پلنگ پیش از رهاسازی بر گردن حیوان نصب شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره سرنوشت ورکان، که رهاسازی ناموفق خواهرش، هیرکان، یکی از جنجال‌برانگیز‌ترین خبرهای حیات وحش طی سال گذشته به شمار می‌رود تاکید کرد: ورکان هم مانند هیرکان، تمامی عمر خود را در قفس گذرانده، تجربه زندگی در طبیعت را نداشته و به حضور انسان عادت دارد. به همین دلیل با وجود اینکه نظر برخی اعضای کمیته، رهاسازی ورکان بود اما اکثریت اعضا به انتقال حیوان به یکی از مراکز مجاز نگهداری از حیات وحش رای دادند.

وی در پاسخ به این سوال که کدام باغ وحش مسئولیت نگهداری از ورکان را عهده‌دار خواهد شد گفت: با توجه به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، طی سه سال گذشته مسئولیت نگهداری از ورکان را به عهده داشته، انتخاب خانه جدید ورکان را به مسئولان استان سپردیم چرا که جایگاه فعلی به هیچ وجه مناسب نیست. اگر آنها مرکزی را در نظر داشته باشند ورکان به آن مرکز منتقل خواهد شد در غیر این‌صورت در ستاد، مرکزی را برای نگهداری از ورکان تعیین خواهیم کرد.

خرازیان مفدم در پایان یادآور شد: از این پس تصمیم‌گیری برای سرنوشت حیواناتی که به دلیل از طبیعت جدا شده‌اند در این کمیته تخصصی تعیین شده و البته بسته به نوع گونه، مدعوینی به کمیته تزریق خواهند شد. بدین‌ترتیب از این پس، تصمیم‌گیری‌ها بر اساس خرد جمعی بوده و شاهد تصمیم‌گیری فردی نخواهیم بود.

شهریور 93، دو توله پلنگ توسط افرادی ناشناس به اداره محیط زیست کردکوی تحویل داده شدند و از آن پس در قفسی 20 متری در اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان نگهداری شدند. هیرکان، پلنگ ماده، در حالی که تمامی عمر دو ساله خود را در قفس گذرانده بود به اصرار یکی از معاونان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان و با موافقت معصومه ابتکار، شهریور 95 در پارک ملی گلستان رها شد. لاشه هیرکان، 35 روز پس از رهاسازی در دره آلمه واقع در پارک ملی گلستان کشف شد اما به دستور معاون اداره کل محیط زیست گلستان معدوم شد و خبر کشف لاشه از رسانه‌ها پنهان ماند. سرانجام پس از 9 ماه در خرداد 96، محیط‌بانان با انتشار تصاویری از گردنبند ردیاب هیرکان که به دستور معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، ماه‌ها در پارک ملی گلستان جابه‌جا می‌شد تا سیگنال‌های دریافتی از آن، به عنوان مستند زنده‌بودن این پلنگ به رسانه‌ها ارائه شود، پرده از این رسوایی برداشتند. مسئولان محیط زیست گلستان پس از فاش شدن پنهان‌کاری 9 ماه‌شان درباره مرگ هیرکان، همچنان اصرار داشتند برادر هیرکان، یعنی ورکان هم در طبیعت رها شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید