وزارت خارجه به واقعیت‌های گزارش برجامی مجلس معترف است

  • سیاسی
  • شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۴۵
    کد خبر :96570

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت خارجه به واقعیت‌های گزارش برجامی مجلس معترف است، به تشریح علت پیچیدگی شرایط امروز برجام پرداخت.

مرتضی صفاری نطنزی در گفتگو با مهر، با اشاره به قرائت گزارش ۶ ماهه دوم اجرای برجام در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این گزارش منطبق با واقعیات برجام و گزارش‌های ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه تهیه شده است.

وی افزود: مواردی که در این گزارش ذکر شده، وزارت خارجه نیز به آنها معترف است و بر اساس واقعیت‌های روز تهیه شده و اینکه آیا نقض برجام صورت گرفته یا نقض فاحش اتفاق افتاده یا خیر، باید هیأت نظارت بر برجام تشخیص دهد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در عین حال تأکید کرد: نمی‌شود انکار کرد که آمریکایی‌ها اساساً دنبال از بین بردن سند برجام هستند و در این زمینه تلاش می‌کنند؛ به همین دلیل حرکاتی که آنها انجام می‌دهند هم خلاف خود برجام و هم خلاف روح آن است و این چیزی است که سایر شرکای برجام یعنی اعضای ۱+۵ نیز به این مسئله اشاره دارند.

صفاری نطنزی درباره این مسئله که اعضای هیأت نظارت بر اجرای برجام واکنش در مقابل نقض برجام را به قانونگذاری توسط مجلس موکول می‌کنند، اظهار داشت: در این زمینه قانونگذاری شده و کمبود قانون نداریم؛ از جمله طرح جدیدی که اخیراً در مجلس برای مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا تصویب شده، به نوعی این امکان را به دولت می‌دهد که به صورت متناسب برخورد لازم را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما کمبود قانون نداریم، اما باید بپذیریم که شرایط، شرایط پیچیده‌ای است. آمریکایی‌ها دنبال این هستند که فاتحه برجام را بخوانند و البته می‌خواهند این سند طوری ملغی شود که مسئولیت آن بر گردن ایران بیفتد؛ ما نباید کاری کنیم که این هدف آمریکایی‌ها برآورده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که برجام نقض شده و حرکات آمریکایی‌ها خلاف روح برجام است؛ اما باید مراقب باشیم که مسئولیت نقض برجام را بر گردن ما نیندازند.

می خواهند فاتحه برجام را بخوانند و مسئولیتش را هم بر گردن ایران بیندازند

خبرنگار مهر در ادامه از صفاری نطنزی پرسید: علتش چیست که ماجرا آنقدر پیچیده شده که وقتی با این صراحت برجام را نقض می‌کنند، باز هم دست ما بسته است و نمی‌توانیم واکنشی نشان دهیم؟ وی پاسخ داد: اگر آمریکایی‌ها به مفاد برجام پایبند بودند، آن‌وقت شرایط طور دیگری بود؛ مسئله اینجاست که آمریکایی‌ها اساساً نمی‌خواهند این قالب پابرجا باقی بماند و آن را به نفع ایران و ضرر خودشان می‌دانند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا نقاط ضعف و اشکالات ساختاری برجام و عجله در به سرانجام رسیدن آن که رهبر انقلاب آن را مطرح کرده‌اند، باعث پیچیدگی شرایط امروز نشده است، اظهار داشت: علت پیچیدگی و تناقض کار در اینجاست که تیم جدید هیأت حاکمه آمریکا از یک‌طرف به دنبال پاره کردن برجام است و از طرف دیگر نمی‌خواهد مسئولیت آن را بپذیرد، چون اگر مسئولیتش را بپذیرد، از طرف سایر اعضای ۱+۵ مورد اعتراض قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسئله عجله کردن در مذاکرات و تولد برجام که رهبر انقلاب سال گذشته به آن اشاره کردند، در پیچیدگی شرایط امروز برجام اثرگذار نبوده است، تصریح کرد: بله تأثیرگذار بوده است، اما هر سندی را به هر شکلی دنبال کنیم، آخر ممکن است یک روزنه‌هایی در آن وجود داشته باشد.

صفاری نطنزی گفت: این را باید در نظر بگیریم که ما یک کشور بودیم با انواع تحریم‌ها در مقابل ۶ قدرت جهانی که با هم مؤتلف و متحد بودند و در چنین شرایطی که این سند بیرون آمد، کار سختی بوده است؛ در چنین تعامل سختی، یکسری ضعف‌ها حتماً وجود خواهد داشت.

هیات نظارت بر اجرای برجام تشخیص دهد که برجام نقض شده یا خیر

وی تأکید کرد: اگر قدری بیشتر دقت می‌شد و مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد، شاید به سند محکم‌تری دست پیدا می‌کردند، اما باید آن‌طرف قضیه را هم ببینیم که ما در یک شرایط تحریمی قرار داشتیم که مخصوصاً در حوزه‌های بانکی، فشار بیش‌ از اندازه‌ای به کشور وارد شده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به هر حال در شرایط فعلی هیأت نظارت بر اجرای برجام باید این ملاحظه را داشته باشد که آیا برجام نقض شده است یا خیر و در عین حال بهانه به دست آمریکایی‌ها داده نشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید