«خیمه‌گاه»؛ نخستین پرتال اختصاصی هیئات مذهبی کشور

حائری با بیان اینکه وب‌سایت خیمه‌گاه اولین و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی و پرتال اختصاصی محافل و هیئات مذهبی کشور است، گفت: خلأ حضور رسانه‌ای کاربرمحور که به طور ویژه به نشر محتوای تولید شدۀ هیئات و محافل مذهبی بپردازد، موجب راه‌اندازی این وب سایت شد.

حسین حائری، مدیر وب سایت خیمه‌گاه، گفت: وب‌سایت خیمه‌گاه به عنوان اولین و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی و پرتال اختصاصی محافل و هیئات مذهبی کشور همزمان با روز عرفه و قبل از  فرارسیدن ایام محرم آغاز به کار کرد.  مراحل پیش تولید خیمه‌­گاه حدود یک سال طول کشید.

وی درباره انگیزه راه‌اندازی وب سایت خیمه‌گاه گفت: قبل از آغاز کار، فعالیت‌های حوزه‌های مذهبی در فضای مجازی را رصد کردیم و به این نتیجه رسیدیم که گرچه سایت‌ها و مؤسسات مختلفی در حال فعالیت و تولید محتوا در حوزه‌های مذهبی، معارف دینی و هیئات هستند، اما خلأ حضور رسانه‌ای کاربرمحور در فضای مجازی که به طور اختصاصی به نشر محتوای تولید شده محافل و هیئات کشور بپردازد امری محسوس بود. رسانه‌ای که علاوه بر انتشار اختصاصی محتوای مذهبی، بستری را جهت تعامل بیش از پیش ما بین هیئات و همچنین فعالان این حوزه فراهم آورد.

مدیر وب سایت خیمه‌گاه خاطرنشان کرد: این خلأ، عده‌ای از خیرین را بر آن داشت تا اقدام به یکسان‌‌سازی و تجمیع این محتوا کنند و بستری مناسب برای تعامل بیش از پیش فعالان در این حوزه را فراهم آورند. در این گام همکاری با یک تیم فنی که قابلیت پیاده‌سازی منویات موردنظر را داشته باشد از اهمیت به سزایی برخوردار بود. خیمه‌گاه با چنین دغدغه‌ای راه‌اندازی شد و بنا داشت به عنوان یک شبکه اجتماعی و پرتال اختصاصی به فعالیت در این عرصه بپردازد.

مزایای وب سایت خیمه‌گاه نسبت به تلگرام

حائری با اشاره به برخی مزایای این شبکه اجتماعی نسبت به تلگرام اظهار کرد: محتواهای بسیاری از سخنرانان و مداحان در هیئات و مجالس مختلف وجود دارد که یا باید در یک سایت آرشیوبندی شود یا در کانال‌های مختلف تلگرام در اختیار عموم مردم قرار گیرد. باید به این نکته توجه داشت که اگر نوجوانان یا جوانان بخواهند از این محتواها در فضای تلگرام استفاده کنند، ممکن است با مطالب و تصاویر غیر اخلاقی مواجه شوند، همچنین پیدا کردن محتوای تولید شده که زمانی از آن گذشته در این فضا بسیار دشوار شود، این اتفاق به هیچ وجه در خیمه‌گاه رخ نخواهد داد.

 وی افزود: خیمه‌گاه با ایجاد بستری مناسب برای هیئتی‌ها (اعم از هیئات، مداحان، سخنرانان و مخاطبان هیئات) توانسته است فضایی امن از لحاظ محتوایی مهیا کند؛ فضایی که دیگر در آن سن مخاطبان برای برخی مطالب محدودیت ایجاد نمی‌کند.

مدیر وب سایت خیمه‌گاه دربارۀ دیگر قابلیت‌ها و امتیازات این وب سایت اظهار کرد: قابلیت پوشه‌بندی و آرشیو منظم تمامی فایل‌های چند رسانه‌ای، پیدا کردن راحت مراسمات و هیئات مذهبی در تمامی نقاط کشور با جستجو در نقشه سایت، ایجاد یک صفحه مربوط به هیئت خود در فضای مجازی به صورت رایگان، دریافت نشان «تأیید شده» یا «رسمی» از خیمه‌گاه جهت رسمی‌تر شدن و جدیت بیشتر فعالیت‌ها، امکان تعامل و تبادل نظر با دیگر کاربران و فعالان مذهبی حاضر در این شبکه مجازی، دسترسی به محتواهایی که از زمان آنها گذشته و دسته‌بندی فایل‌های صوتی، تصویری و ویدیویی از جمله قابلیت‌ها و امتیازات دیگر این وب سایت به شمار می‌رود.

«خیمه‌گاه» مجمع خیمه‌های سراسر کشور

وی یادآور شد: کاربران پس از ورود به سایت خیمه‌گاه به نشانی www.kheimegah.com می‌توانند روی گزینه «خیمه برپا کن» کلیک و یکی از چهار قالب خیمه را در قالب‌هایی همچون هیئت، سخنران، مداح یا کاربر عمومی انتخاب کنند. وب سایت خیمه‌گاه این امکان را برای همه هیئات کشور فراهم می‌کند تا بتوانند صفحه‌ای کاملاً اختصاصی داشته باشند و به تولید محتوا همچون فایل‌های تصویری، ویدیویی، صوتی از اخبار ومراسم هیئت بپردازند.

حائری درباره «خیمه‌گاه» به عنوان نام این وب سایت گفت: «تحقق مجازی خیمه‌های حقیقی» شعار وب سایت خیمه‌گاه است. اگر هر هیئتی را به عنوان یک خیمه درنظر بگیریم، وب سایت خیمه‌گاه مجمع خیمه‌هایی است که در سراسر کشور برای اهل‌بیت(ع) برپا شده است. این خیمه‌ها گواهی از خیمه اهل‌بیت(ع) است و در ایام محرم فضای این خیمه‌ها به رنگ سرخ در می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید