ناشران باز هم آیین‌نامه را نادیده گرفتند

نخستین روز سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران شاهد تخلف‌های ناشران هم در بخش بزرگسال و هم در بخش کودک بود، گویی صنف نشر پس از ۳۰ سال هنوز نمی‌خواهد آیین‌نامه ضوابط حضور را بپذیرد و به آن عمل کند.

 سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی روز گدشته آغاز به کار کرد که با حاشیه هایی همراه بود.

* قطع برق در برخی قسمت‌های نمایشگاه، توزیع نشدن پزها و دستگاههای کارت خوان و قطع دستگاههای پز در روز نخست نمایشگاه مشکلاتی را به همراه داشت.

* در برخی از غرفه‌های ناشران داخلی به بهانه قطعی پزها. بن کارتها با وجه نقد تعویض می‌شد. این در حالی است که طبق آیین نامه نمایشگاه کتاب تهران این اقدام خلاف است.

* از دیگر نواقص موجود در روز نخست نمایشگاه کتاب تهران می‌توان به خالی بودن برخی از غرفه‌ها هم در بخش بین‌الملل و هم در بخش داخلی اشاره کرد.

* بنا به گفته موسایی ناشران خارجی می‌بایست تا امروز، دومین روز نمایشگاه کتاب تهران نسبت به حضور و گشایش غرفه خود اقدام کنند، اما امکانات مجموعه شهر آفتاب برای بازدید کنندگان نمایشگاه نیز با نواقصی همراه بوده است. برخی از بازدید کنندگان از امکانات موجود در نمازخانه غربی انتقاد داشتند. نبود مهر مهمترین گلایه استفاده کنندگان از این نمازخانه بوده است.

* نقص در اپلیکیشن اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران اما شاید مهمترین نقص روز نخست نمایشگاه باشد.

* برخی ناشران کودک و نوجوان در سایه غفلت مسئولان وارد سیستم نشده در نتیجه برخی از ناشران در اپلیکیشن جانمایی نشده بودند.

* البته مسئولان کمیته اطلاع رسانی روز گذشته وعده داده بودند که این اطلاعات تا امروز تکمیل خواهد شد.

* اما بخش دیگری از حاشیه های روز نخست نمایشگاه کتاب تهران به تخلفات مشاهده شده از سوی ناشران اختصاص دارد که با وجود تذکرات چند باره مسئولان باز هم ناشرانی به اقداماتی که طبق ایین نامه تخلف محسوب می‌شود مبادرت می‌ورزند.

* برای نمونه در بخش کودک و نوجوان که تنها باید کتاب عرصه شود. سی دی و اسباب بازی‌هایی نیز عرصه شده است‌. بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران سالهاست که با این اسیب روبروست و متاسفانه باز هم شاهد فروش سی دی و اقلام غیرکتابی در این بخش هستیم.

* اما در بخش ناشران عمومی برخی ناشران که آثارشان به حدنصاب شرکت در نمایشگاه نرسیده بود و با ناشران دیگر تجمیع شده و نمایندگی آنها را نیز پذیرفته بودند حضور یافته اما تنها کتابهای خود را عرضه کرده‌‌اند.

* در بخش ناشران دانشگاهی نیز یک غرفه اقدام به عرضه کتاب ناشر دیگری کرده است که از مصادیق تخلف محسوب می‌شود. در سالهای گدشته بیشترین تخلف ناشران به عرصه کتاب غیر مرتبط بوده است که در این راستا 50 ناشر از حضور نمایشگاه منع شدند.

اما نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران به لحاظ امار بازدید روز نسبتا خلوتی را نسبت به روز نخست سال گذشته که مسئولان را متعجب کرد، سپری کرد.هر چند تعداد قابل توجهی از مردم در روز نخست به نمایشگاه سر زدند اما نسبت به سال گذشته این آمار کاهش چشمگیری داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید