طرح بی‌آرتی حومه‌ای تهران- کرج در دست مطالعه است

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۰۵

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق گفتگوهای صورت گرفته با وزیر راه و شهرسازی در این مورد، قرار است با مطرح‌شدن مبحث ترانزیت در جلسه شورای عالی ترابری پیگیری‌های جدی در این زمینه انجام شود.

 وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی زاده   اظهار داشت: اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی در بخش ترانزیت توجه به کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی و تلاش در راستای فعال‌سازی تمام آن‌ها در سال جاری است.

وی بابیان اینکه «هم‌اکنون در حال بررسی و برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی تمام کریدورها هستیم» گفت: طبق گفتگوهای صورت گرفته با وزیر راه و شهرسازی در این مورد، قرار است با مطرح‌شدن مبحث ترانزیت در جلسه شورای عالی ترابری پیگیری‌های جدی در این زمینه انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ترانزیت هر دو بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا معتقدیم به‌موجب افزایش حجم ترانزیت و عبور کالا از کشور، اشتغال‌زایی، امنیت و وجهه سیاسی کشور نیز افزایش می‌یابد.

تقی زاده در ادامه بر افزایش ترانزیت کالا در هر دو بخش ریل و جاده تأکید کرد و گفت: اگرچه برخی نقاط شبکه ریلی مانند راه‌آهن رشت-آستارا دارای بریدگی‌ هستند؛ اما هریک از بخش‌های جاده‌ای و ریلی باید در سطح خود افزایش قابل‌توجهی پیدا کنند که لازمه این افزایش، ایجاد تسهیلات به لحاظ ضوابط و مقررات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متأسفانه در کشور از ترانزیت و حلقه‌های مرتبط  تحت عنوان لجستیک نام برده می‌شود درحالی‌که به‌یقین می‌توان گفت؛ چنین فعالیتی با این نام در کشور وجود ندارد. ازاین‌رو کارگروه لجستیک در وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شد تا برای اولین بار تمام مدعیان لجستیک کشور را گرد هم آورد و به همین خاطر نمایندگانی از وزارت صنایع، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این زمینه دعوت و یک ماه قبل این جلسه تشکیل شد.

وی افزود: در این جلسه ضمن بررسی وضعیت موجود، مقرر شد که با توجه به موقعیت جغرافیایی، لازم است جهشی در حوزه ترانزیت کشور ایجاد  شود. در این هدف‌گذاری به غیر از وزارت راه و شهرسازی، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سایر نهادهای دست‌اندرکار سهیم هستند.

به گفته تقی زاده، شرکت‌های ایرانی به خاطر قانون‌های مبارزه با قاچاق کالا ترجیح می‌دهند کالاهای سفارشی خود را از خاک سایر کشورها عبور دهند. لذا مصوبات گمرکی می‌تواند بر افت یا ارتقای ترانزیت کشور تأثیر بگذارد. ازاین‌رو کمیته‌های کاری تشکیل‌شده و موضوعات پخته می‌شود تا درنهایت اتفاق مثبتی در این خصوص رخ دهد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از تردد ۲.۵ میلیون مسافر از شهرهای اقماری و حومه‌ تهران در طول شبانه روز و سهم ۳۵۰ هزار نفری مترو و راه‌آهن در بالاترین حد ممکن گفت: مادامی که محدویت قطارهای حومه‌ای رفع نشده است، راه اندازی مسیر «بی آرتی» تهران-کرج مناسب خواهد بود و هم‌اکنون مراحل مقدماتی طرح مطالعاتی مسیر  در دست انجام است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مطالعات طرح بی‌آرتی حومه‌ای در مسیر تهران-کرج به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به تردد روزانه ۲.۵ میلیون نفر از حومه به تهران، هدف‌گذاری برای سوق دادن این جمعیت به استفاده از حمل‌ونقل عمومی مطرح است.

وی افزود: علت این هدف‌گذاری به دلیل استفاده تعداد کثیری از مردم از خودرو شخصی بوده است که به ترافیک صبحگاهی به سمت تهران و عصرگاهی به سمت اطراف منجر می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «فقط ۲۰۰ هزار نفر از مجموع مسافران حومه‌ای با استفاده از مترو به تهران تردد می‌کنند» گفت: در صورت تکمیل چهار خطه شدن راه‌آهن حومه‌ای غرب تهران در گام اول ۱۵۰ هزار مسافر حومه‌ای نیز در روز توسط راه‌آهن جابجا خواهند شد که به این ترتیب از مجموع ۲.۵ میلیون مسافر حومه‌ای که از طریق خودرو شخصی اقدام به تردد می‌کنند، کاسته خواهد شد.

تقی‌زاده با تاکید بر افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی در حومه کلان‌شهرها بیان کرد: مادامی که محدویت قطارهای حومه ای رفع نشده است، راه اندازی مسیر «بی آرتی» تهران-کرج مناسب خواهد بود و هم اکنون مراحل مقدماتی طرح مطالعاتی مسیر «بی‌آرتی حومه‌ای» در دست انجام است و تصمیمی مبنی بر تایید نهایی این پروژه گرفته نشده است.

وی در ادامه گفت: مزایا و معایب این طرح همچون میزان کاهش بار ترافیکی مسیر تهران-کرج، کاهش میزان آلایندگی شهر تهران و تاثیر آن در ترافیک درون شهرهای تهران و کرج در دست مطالعه قرار دارد.

به گفته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، طرح بی‌آرتی حومه‌ای در دو مسیر جاده قدیم و آزادراه تهران-کرج در دست مطالعه قرار دارد تا در صورت اجرا چند نقطه پر مسافر شهر کرج به تعدادی از نقاط پر مسافر داخل شهر تهران و طبق برنامه کلان وزارت راه و شهرسازی به حمل‌ونقل عمومی درون شهری متصل شود.

تقی‌زاده با اشاره به تجربه های بین المللی راه‌اندازی «بی‌آرتی حومه‌ای» خاطرنشان کرد: این مد حمل‌ونقلی در کشورهای مختلف از جمله ترکیه به ویژه شهر استانبول در حال جابجایی حجم بالایی از مسافران شهرهای اقماری اطراف استانبول در حد مترو است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به طور حتم بی‌آرتی حومه‌ای نیز دارای خط ویژه عبور برای تردد آسان و سریع و فارغ از ترافیک معمول روزانه خواهد بود زیرا هدف اصلی ما جابجایی سفرهای کاری روزانه است اما احتمال بازگشایی خط برای روزهای آخر هفته وجود دارد که در جزییات طرح و در طول مطالعه بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه «اولویت ما در وزارت راه وشهرسازی حمل‌ونقل ریلی است» تصریح کرد: مردم باید این حق را داشته باشند تا مد حمل‌ونقل ریلی مورد نظر خود را به سلیقه خود انتخاب و استفاده کنند؛ اما یکی از مزایای حمل مسافر از طریق اتوبوس قابلیت ورود به داخل شهر است که حمل‌ونقل ریلی مشکلات خاص خود در این زمینه را دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید