افتتاح خط آهن قزوین – رشت تا پایان تابستان

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۰۳

وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت، ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از راه آهن قزوین- رشت که در دست ساخت است در جمع خبرنگاران گفت: این محور یکی از محورهای اصلی ریلی ایران است که جنوب کشور را به شمال وصل کرده و علاوه بر آن که ساخت این راه آهن مورد تقاضای مردم استان گیلان بود، مردم سایر مناطق کشور نیز ساخت آن را خواستار بودند. ضمن اینکه امتداد این خط ریلی تا آستارا و اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان، سبب انتفاع مردم کشورهای حاشیه غربی خزر و شرق اروپا از اتصال به بنادر جنوبی ایران خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشرفت راه آهن قزوین-رشت ۹۱.۵درصد بوده ادامه داد: تا پایان تابستان امسال مرکز استان گیلان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساخت راه آهن قزوین –رشت یکی از سخت ترین پروژه های ریلی کشور بود افزود: به دلیل وجود بخش زیادی از مسیر در مناطق کوهستانی و جنگلی مشکلات فنی و پیچیدگی عمرانی زیادی داشته ایم. به طوری که ۲۵ کیلومتر تونل مشتمل بر ۵۰ دستگاه و ۸.۵ کیلومتر پل از ویژگی های این راه آهن است.

آخوندی مراحل اجرایی این پروژه را در روزهای پایانی آن دانست و اظهار کرد: این مسیر یکی از زیباترین خطوط ریلی ایران است که با توجه به قرار گرفتن خط آهن قزوین – رشت در مسیر جنگلی و همچنین عبور از دریاچه سد منجیل یکی از خطوط ریلی گردشگری کشور به حساب می آید. ضمن اینکه به معماری راه نیز در ساخت آن توجه شده است.

وزیر راه و شهرسازی سرعت در نظر گرفته شده برای قطارهای مسیر قزوین – رشت را ۱۶۰ کیلومتر عنوان و خاطرنشان کرد: این قطارها از افتتاح می تواند با مسیر هوایی آن هم رقابت کند، بنابراین از مسیر جاده ای و زمینی به صرفه تر خواهد بود.

آخوندی هزینه اجرای این پروژه را ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: تا به حال دو هزار میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است. ضمن اینکه ۳۳ هزار مترمربع فضای ایستگاهی برای ایستگاه های این مسیر در نظر گرفته شده است و ایستگاه نهایی در رشت نیز که در برنامه ریزی قبلی در پنج کیلومتری مرکز گیلان جانمایی شده بود براساس ایده شهرسازی ریل پایه به زودی به میدان گیل شهر رشت منتقل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید