رسانه ملی به کمک بازار سرمایه بیاید

    کد خبر :95643

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که رادیو و تلویزیون از فراگیری مناسبی در کشور برخوردارند گفت: متاسفانه تا کنون از پتانسیل رسانه ملی بهره‌گیری مناسبی در زمینه ساخت و تولید برنامه‌های مدون در راستای آشنایی جامعه با بازار سرمایه صورت نگرفته است.

مهدی کاظمی اسفه در گفتگو با تسنیم با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در اقتصاد، بویژه بازار سرمایه گفت: بدون شک بازار سرمایه نبض اقتصاد کشور است و در صورتی که به خوبی در این زمینه فرهنگ‌سازی شود، تامین مالی صنایع و بنگاه‌ها از این مسیر صورت گرفته و شاهد رونق اقتصاد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور بانک‌محوری آن است، در حالی که در کشورهای پیشرو، بازار سرمایه محور اصلی اقتصاد را تشکیل می‌دهد، بنابراین اگر می‌خواهیم به سمت شکوفایی اقتصادی پیش برویم باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: البته در این میان نقش رسانه ملی بیش از هر رسانه دیگر می‌تواند اثرگذار باشد، چرا که رادیو و تلویزیون از فراگیری مناسبی در کشور برخوردار هستند و از تمامی اقشار جامعه، مخاطب رسانه ملی می‌باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که فرهنگ‌سازی در زمینه موضوعات مرتبط با بازار سرمایه مختص گروه سنی خاصی نیست و تمامی گروه‌های سنی و مخاطبان را شامل می‌شود اذعان داشت: متاسفانه تا کنون از پتانسیل رسانه ملی بهره‌گیری مناسبی در زمینه ساخت و تولید برنامه‌های مدون در راستای آشنایی جامعه با بازار سرمایه صورت نگرفته است.

کاظمی اسفه ادامه داد: زمانی که می‌گوییم اقتصاد باید بازار سرمایه‌ محور شود می‌بایست متناسب با آن زمینه‌سازیها در بخش‌های مختلف جامعه صورت بگیرد؛ بنابراین اقتصاد کشور و نیز بازار سرمایه امروز بیش از هر روز دیگری محتاج مقوله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است که در این میان نقش رسانه ملی به دلیل تنوع و گستردگی مخاطبان می‌تواند بیش‌تر از تمامی رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که رسانه‌های دیگر در این زمینه فرهنگ‌سازی در راستای بهبود شرایط و نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور چه اثری می‌توانند داشته باشند تصریح کرد: بدون شک هر یک از ابزارهای اطلاع‌رسانی و هر یک از رسانه‌ها مخاطبان خاص خود را دارند و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه بازار سرمایه می‌بایست از مجراهای مختلف و با استفاده از توان و پتانسیل تمامی رسانه‌ها صورت بگیرد، اما در این میان باید نقش رسانه ملی نیز در زمینه فرهنگ‌سازی و آشنایی جامعه با مقوله بازار سهام و تامین مالی از این طریق مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید دوباره بر این که رسانه ملی از تنوع مخاطب و گستردگی برخوردار است و باید در این زمینه نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد اذعان داشت: طبق قانون دیر یا زود سهام عدالت مشمولان آزادسازی خواهد شد و مطابق آن مشمولان باید بتوانند از طریق بازار سرمایه اقدام به خرید و فروش سهام خود کنند.

کاظمی اسفه افزود: بر این اساس در حال حاضر شمار سهامداران عدالت در کشور 50 میلیون نفر است و اگر قرار باشد آزادسازی این سهام در اواخر امسال یا سال آینده صورت بگیرد، حجم زیادی از نقدینگی وارد اقتصاد و بازار سرمایه کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: جدای از این موضوع که باید فرهنگ‌سازی مناسبی در زمینه حفظ سهام و مفاهیم مربوط به بازار سرمایه برای دارندگان سهام عدالت صورت بگیرد، می‌بایست رفته رفته به سمتی پیش برویم تا اقشار مختلف جامعه به این باور برسند که آوردن نقدینگی به بازار سرمایه علاوه بر این که می‌تواند به صورت فردی موجب افزایش سرمایه آنها شود، در بحث کلان اقتصادی نیز این موضوع می‌تواند به بهبود مسیر تامین مالی صنایع از طریق بازار سهام منجر شود و از این منظر نیز اقتصادی پویا و رو به رشد داشته باشیم؛ به همین دلیل نقش رسانه‌ها بویژه رسانه ملی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: البته منظور از حضور مردم در بورس این نیست که سرمایه‌گذاران خرد به صورت مستقیم در بازار سرمایه اقدام به خرید و فروش سهام کنند؛ چرا که در بورس‌های پیشرو و بزرگ دنیا که بیش از 70 درصد افراد جامعه در آنها حضور دارند، همانند بورس ما هر فرد به‌صورت مستقیم و انفرادی اقدام به خرید و فروش سهام نمی‌کند و از طریق ابزارهای مختلف همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امر صورت می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین ما هم باید به این سمت پیش برویم که نخست مردم به این باور برسند که مکان مناسب برای سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی، بازار سرمایه است و در گام بعدی اطلاع‌رسانی مناسبی در زمینه چگونگی حضور آنها در این بازار صورت بگیرد.

کاظمی اسفه اظهار داشت: بر این اساس نقش رسانه‌ها بویژه رسانه ملی در زمینه ساخت برنامه‌های مختلف برای رسیدن به این مقصود بیش از پیش ضروری بنظر می‌رسد و متولیان امر نباید به سادگی از پتانسیل‌های رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه‌ها بسادگی عبور کنند.

وی همچنین با بیان این که در فرآیند حمایت از بازار سرمایه، رسانه ملی سهم قابل توجهی دارد اذعان داشت: مهم‌ترین نقشی که این رسانه می‌تواند در این زمینه ایفا کند، مطالبه‌گری و حمایت از بخش خصوصی، آشنایی جامعه با بازار سرمایه و مجاب کردن متولیان اقتصادی با موضوع تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بورس محوری شدن اقتصاد بجای بانک محوری است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته نباید از تلاش‌های صورت گرفته توسط رسانه‌ها بویژه رسانه ملی در زمینه فرهنگ‌سازی و آشنایی جامعه با مفاهیم مربوط به بازار سرمایه غافل شد و خوشبختانه صدا و سیما در این زمینه گام‌های موثری برداشته است، اما با یک برنامه‌ریزی مدون و حساب شده باید در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید