اوج‌گیری دوباره قیمت پروازهای داخلی

    کد خبر :95550

با وجود تاکید دولتی‌ها در خصوص کاهش قیمت بلیت هواپیما با اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم اما طی دو سال اخیر بازار حمل‌ونقل هوایی کشور نرخ‌های عجیب و غریب فراونی به خود دیده،در جدیدترین نمونه بلیت پرواز تهران-مشهد به حدود ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش تسنیم، تا قبل از 9 آذرماه سال 94، مدیران وقت و دست‌اندرکاران بخش حمل‌ونقل هوایی کشور اظهارنظرهای هماهنگی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بیان می‌کردند. حرف آنها این بود که با اجرای ماده 161 برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل هوایی مسافر قرار نیست قیمت‌ها افزایش یابد و ارتقای کیفیت پروازها و افزایش رضایتمندی مردم از اثرات این اقدام خواهد بود.

مهرماه 92 پهلوانی رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود: با توجه به بسترسازی‌های انجام شده در سال گذشته با آزادسازی قیمت‌ها نرخ‌ها ظرف یک سال به حالت طبیعی بر می‌گردد.»

پرورش مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز همان روزها با اشاره به این‌که زمینه‌ها و شرایط آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در گزارشی تقدیم وزیر راه شده است،گفت: آزادسازی به‌معنای افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه با این کار نرخ برخی مسیرهای پروازی با هزینه سفر جاده و ریل برابر می‌شود.»

آذرماه 92 نوریان قائم مقام سابق آخوندی درباره آزادسازی قیمت‌ها گفته بود:‌ « آزادسازی بلیت به معنی افزایش نرخ نیست.»

از این دست اظهارنظرها را به وفور می‌توان با یک سرچ ساده در اینترنت پیدا کرد. اما با وجود اطمینان خاطر متولیان امر 24 ساعت پس از اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما (10 آذر سال 94) پس‌لرزه‌های این کار گریبان مردم را گرفت و نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد رکود 400 هزار تومان را ثبت کرد.

طی سال های 94 و 95 نرخ بلیت هواپیما برخلاف ادعای مسئولان وقت کاهش نیافت که روند افزایشی خود را با یک شیب ملایم ادامه داد و مردادماه امسال به عنوان نمونه پرواز تهران-مشهد 600 هزار تومان شد. از سوی دیگر همزمان با دور جدید سفرهای تابستانی نرخ بلیت پروازهای داخلی نیز در آستانه پایان فصل گرم رو به فزونی نهاده است. هم‌اکنون قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد حدود 600 هزار تومان است، نرخ بلیت پرواز تهران-کیش نیز به‌عنوان یکی از مسیرهای پُرتقاضا 430 هزار تومان است.

تا پیش از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، ایرلاین‌ها قیمت‌های اعلام شده سازمان هواپیمایی کشوری و مصوب شورایعالی هواپیمایی کشوری را در پروازهای خود اعمال می‌کردند. تا پیش از پاییز 94 نرخ پروازهای داخلی قیمت‌های متعادلی داشت. نرخ پرواز تهران-مشهد 1313 هزار تومان بود. یا پرواز تهران کیش 170 هزار تومان و پرواز بندرعباس-کرمانشاه 197 هزار تومان بود. پرواز بندرعباس-کرمانشاه در حال حاضر 510 هزار تومان است.

در نمونه‌ای دیگر پرواز تهران-چابهار که در گذشته‌ای نه چندان دور 202 هزار تومان بود هم‌‌اکنون 520 هزار تومان است. حدود دو سال از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما می‌گذرد، اما با این حال نه خبری از ایجاد رقابت بین ایرلاین‌ها و به تبع آن کاهش قیمت‌ها برای جذب مسافر است و نه این‌که مردم دل خوشی از خدمات پروازی دارند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید