اکسپریا ایکس زد 1 و ایکس‌ زد 1 کامپکت معرفی شد؛ اندروید اوریو، پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ و ۴ گیگابایت رم

    کد خبر :95383

لحظاتی پیش، سونی از پرچم‌دار جدید خود با نام‌ اکسپریا ایکس‌زد ۱ و ایکس‌زد ۱ کامپکت با نمایشگر ۵.۲ و ۴.۶ اینچی، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ و ۴ گیگابایت رم رونمایی کرد.

سونی به‌عنوان یکی از مهره‌های نسبتا قدیمی دنیای گوشی‌های هوشمند، محصولات جدید خود را به نمایشگاه بین‌المللی ایفا ۲۰۱۷ آورده است تا جهانیان را با آن‌ها آشنا کند. ژاپنی‌ها در نمایشگاه ایفا امسال از دو گوشی هوشمند با نام‌های اکسپریا ایکس‌زد ۱ و ایکس‌زد ۱ کامپکت رونمایی کردند.

اکسپریا ایکس‌زد ۱ و ایکس‌زد ۱ پریمیوم، نخستین گوشی‌های هوشمندی هستند که به‌همراه نسخه‌ی هشتم از سیستم‌عامل محبوب اندروید معرفی می‌شوند. سونی این گوشی‌ها را با هدف جایگزینی دو گوشی ایکس‌زد و ایکس کامپکت رونمایی کرد. مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی نسبت به نسل گذشته‌ی آن‌ها را می‌توان استفاده از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ و طراحی به‌روزشده‌ دانست؛ بدین ترتیب که ایکس‌زد ۱ اکنون از بدنه‌ای کاملا فلزی بهره می‌برد.

هر دو گوشی جدید سونی از سیستم دوربین Motion Eye این شرکت بهره می‌برند که برای نخستین بار، سال گذشته و به‌همراه گوشی ایکس‌زد پریمیوم معرفی شد. دوربین اصلی پرچم‌داران جدید سونی از حسگری ۱۹ مگاپیکسلی با فناوری Predictive Capture‌ بهره می‌برد؛ به‌موجب این فناوری، دوربین، چند ثانیه پیش از آنکه دکمه‌ی شاتر را فشار دهد، تصویری را ثبت خواهد کرد تا بدین ترتیب از وقوع مشکل از‌دست‌رفتن لحظات به‌یاد‌ماندنی جلوگیری شود.

علاوه‌بر موارد یادشده، دوربین ایکس‌زد ۱ و ایکس‌زد ۱ کامپکت قادر به ضبط فیلم‌هایی با رزولوشن 4K و نرخ‌های عادی یا اچ‌دی با نرخ فریم ۹۶۰ فریم‌برثانیه است. اگرچه دوربین اصلی گوشی‌های جدید سونی به‌لطف فناوری SteadyShot‌، به‌صورت الکترونیکی از لرزش تصویر در فیلم‌ها جلوگیری می‌کند؛ اما از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر برای ثبت عکس‌های بدون‌ لرزش بی‌بهره است. ژاپنی‌ها برای دوربین جلوی اکسپریا ایکس‌زد ۱ و اکسپریا ایکس‌زد ۱ کامپکت به‌ترتیب از سنسورهای ۱۳ و ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده‌اند؛ در حالی که لنز به‌کاررفته در نسخه‌ی کامپکت، زاویه‌ی دید بسیار عریضی دارد.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که اکسپریا ایکس‌زد ۱ ارائه می‌دهد، حالتی موسوم به اسکن سه‌بعدی است؛ بدین ترتیب که دوربین اصلی گوشی می‌تواند با اسکن یک جسم، تصویری سه‌بعدی از آن را ثبت کند؛ از این تصویر می‌توان در پرینت سه‌بعدی استفاده کرد یا آن‌ را در شبکه‌‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشت. سونی در نظر دارد تا این قابلیت را با بازی‌ها نیز یکپارچه کند؛ بنابراین احتمالا در آینده‌ی نزدیک، ممکن است کاربر قادر به اسکن سر خود و سپس استفاده از آن به‌عنوان آواتار باشد؛ اما در حال حاضر سونی همکاری خود را بازی‌ساز‌ها نهایی نکرده است.

اکسپریا ایکس‌زد ۱ از نمایشگری ۵.۲ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی بهره می‌برد که از فناوری اچ‌دی‌آر نیز پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که نسخه‌ی کامپکت این گوشی به نمایشگری ۴.۶ اینچی با رزولوشن اچ‌دی بهره می‌برد. پوشش نمایشگر هر دو گوشی از نوع گوریلا گلس ۵ بوده و سونی موفق به دریافت گواهی IP68 برای آن‌ها از مؤسسه‌ی IEC شده است.

قلب تپنده‌ی هردو گوشی جدید ژاپنی‌ها، پردازنده‌ی هشت هسته‌ای و ۱۰ نانومتری اسنپدراگون ۸۳۵ است و این پردازنده‌ را حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی و باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی همراهی می‌کنند. حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی هر دو نسخه نیز به ترتیب ۶۴ و ۳۲ گیگابایت است؛ البته سونی در هر دو گوشی درگاهی مشترک با سیم‌کارت دوم برای حافظه‌ی میکرو‌اس‌دی در نظر گرفته است.

سونی مدعی است که چنین مشخصات فنی بالارده‌ای، اکسپریا ایکس‌زد ۱ کامپکت را به‌تنها گوشی کامپکت و لوکس موجود در بازار بدل می‌کند؛ چرا که تمام گوشی‌های مبتنی بر اسنپدراگون ۸۳۵ از نمایشگرهای بزرگتری استفاده می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید