در گزارش روز ملی یوز انجمن یوزپلنگ ایرانی عنوان شد

سال ۹۵ هیچ یوز ماده‌ای در دوربین‌های تله‌ای انجمن یوز ثبت نشد

    کد خبر :95283

انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام کرد: در پایشهای سال ۹۵ این انجمن هیچ یوز ماده‌ای ثبت نشد اما در ماه‌های گذشته موسسه تصویر حیات وحش، از یک ماده یوز پلنگ در میاندشت تصویربرداری کرده است.

به گزارش مهر در ادامه پایش وضعیت یوزپلنگ های ایرانی، در سال ۹۵ دور سوم پایش با هدف بروز رسانی پارامتر های جمعیتی، با تاکید بر ارزیابی وضعیت یوزپلنگ های ماده و زادآوری در دستور کار قرار گرفت.

برای به دست آوردن دیدی بهتر از جمعیت، تلاش شد تا مناطق بیشتری پایش شوند که از آن ها می توان به پناهگاه حیات وحش میاندشت با وسعت ۸۴ هزار هکتار در استان خراسان شمالی، پارک ملی و منطقه ی حفاظت شده ی سیاه کوه با مساحت ۲۰۵ هزار هکتار، پناهگاه حیات وحش دره انجیر به وسعت ۱۷۵ هزار هکتار در استان یزد و پناهگاه حیات وحش نایبندان با وسعت یک میلیون و پانصد هزار هکتار در استان خراسان جنوبی اشاره کرد. با توجه به بررسی ها و عکس های بدست آمده از مناطق مورد پایش، یک یوزپلنگ نر در پناهگاه حیات وحش میاندشت، چهار یوز پلنگ نر در پناهگاه حیات وحش دره انجیر و دو یوز پلنگ نر در پناهگاه حیات وحش نایبندان به زندگی خود ادامه می دهند.

هیچ یوز پلنگ ماده ای از جلوی دوربین های تله ای عبور نکرده یا عبور آن ثبت نشده است، اما در ماه های گذشته حین بررسی منطقه میاندشت توسط موسسه تصویر حیات وحش، یک ماده یوز پلنگ در این منطقه تصویر برداری شده است.

همچنین انجمن یوزپلنگ ایرانی نهم شهریور ماه ۱۳۹۵ و با توجه به وضعیت نامناسب یوزپلنگ ایرانی درکشور، کمپینی تحت عنوان نامه نجات ترتیب داد. در این نامه مشکلات یوزپلنگ عنوان شد و طی هفت بند پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت موجود بیان شد.

نامه مذکور از نهم شهریور ماه و همزمان با دهمین گرامیداشت روز ملی یوزپلنگ ایرانی به مدت یک ماه بر روی وبسایت www.cheetahday.com قرار گرفت. در این مدت ۹ هزار و ۵۱۱ حامی حقیقی،۲۲ حامی حقوقی (لینک) و ۲۵ چهره شناخته شده سیاسی، هنری و ورزشی از این کمپین حمایت کردند.

در ادامه پیگیری ها دو وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و راه و شهر سازی نسبت به همکاری در حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اعلام آمادگی کردند و وزارت راه و شهرسازی اعلام داشت که یک میلیارد تومان بودجه جهت فنس کشی مسیر پر خطر مهاجرت یوز پلنگ آسیایی در استان سمنان اختصاص داده شده است که قرار است به زودی عملیات فنس کشی در این منطقه آغاز شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید