دونالد ترامپ همچنان به دنبال از بین بردن «برجام» /تعهد عربستان به آمریکا برای کاستن از قدرت ایران در منطقه /رئیس‌جمهور آمریکا در زمین ایران بازی می‌کند؟

    کد خبر :94910

تلاش های ترامپ برای از بین بردن برجام همچنان ادامه دارد.

علی رغم کارهایی که دولت ترامپ برای منزوی کردن ایران انجام داد و در تلاش بود که قدرت خود را در خاورمیانه افزایش دهد، اما همچنان این فعالیت ها به نفع ایران تمام می‌شود.

به گزارش نامه نیوز به نقل از slatest در روز شنبه حزب الله توافق کرد که در منطقه ای در مرز لبنان و سوریه آتش بس اعلام کند، جایی که ارتش لبنان، ارتش سوریه و حزب ‌الله مبارزه می کنند و داعش در محاصره نیروهای حزب الله قرار داشتند. در حالی که سوریه در ابتدا اعلام کرده بود هیچ گونه توافقی را با داعش نخواهد پذیرفت اما در جهت تبادل اجساد و شکل دادن به منطقه عاری از تنش، این توافق بوجود امد.

این توافق نشان می دهد که حزب الله و دیگر گروه های حمایت شده از سوی ایران قدرت و نفوذ خود را در سوریه افزایش دادند آنهم در شرایطی که اکنون جناح های مختلف شورشی خیز برداشتند و از سوی دیگر بشار اسد از ایران حمایت می کند.

ایران همچنین در منطقه خلیج فارس نیز جایگاه بالایی بعد از آنکه رابطه دیپلماتیکی اش با قطر از سر گرفته شد پیدا کرده است. رابطه قطر با ایران پس از حمله برخی تندروها به سفارت عربستان در ۲۰۱۶ به دستور عربستان سعودی قطع شد اما در حال حاضر قطر به طور مستقل در سیاست های خارجی اش عمل می کند و رابطه نزدیکی را با ایران دارد.

این تلاش های عربستان که با تعهد به ترامپ برای کاهش قدرت ایران صورت گرفته، به شدت عقب افتاده است. قطر تا به حال در رابطه با ایران عقب نشینی نکرده و در حال حاضر وابستگی تجاریش با ایران افزایش پیدا کرده است.

گروه فلسطینی حماس هم در روز دوشنبه اعلام کرد که رابطه خود را با ایران افزایش داده است.

از دیگر بُردهای ایران این است که سازمان بین المللی انرژی هسته ای در روزهای آینده گزارشی را منتشر خواهد کرد که انتظار می رود در آن گزارش نشان داده شود که ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ پایبند بوده است، مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز به همین نتیجه رسیده اند و ترامپ نیز دوبار با بی میلی شدید این موضوع را تایید کرده است. در حالی که ترامپ گفته است که دیگر نمی خواهد توافق هسته ای داشته باشد اما استیو بانن و سباستین گرکا این موضوع را برای ترامپ سخت تر می کنند.

تمام این گزینه ها نشان می دهد که ترامپ در به در به دنبال دلایلی است که توافق هسته ای را از بین ببرد. اگر او بتواند موفق شود، کشور های اروپایی با او همراهی نخواهند کرد و مجدد تحریم ها را بر علیه ایران افزایش نمی دهند.

در حالی که آمریکا تلاش می کند با سیاست های خارجی اش در جهان رهبری کند، ایران ثابت می کند که می تواند دست بالاتر را داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید