تب کریمه در دام عشایر نفوذ ندارد؛ مردم نگران دام های عید قربان نباشند

    کد خبر :94856

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: من این موضوع را که چرای دام، مراتع را نابود می کند به هیچ عنوان قبول ندارم. مراتع به حضور دام برای بقا نیاز دارند.

کرمعلی قندالی رییس سازمان امور عشایر کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص دام های وارداتی و تاثیر آن بر دام عشایری اظهار کرد: دام های وارداتی که از مراجع قانونی وارد می شود مشکل بیماری ندارند و در ابتدای امر قرنطینه می شوند و در تنظیم بازار هم مشکلی ایجاد نمی کنند. این دام ها هم در کشور مبدا و هم در کشور ما تحت نظارت کامل دامپزشکی قرار می گیرند.

وی افزود: برخی از این دام ها به صورت ذبح شده هم وارد کشور می شوند که تنها قصد از این واردات تنظیم بازار است که تاثیری بر روند کار عشایر ندارد. آن میزان از واردات دام هم که به صورت قاچاق وارد می شوند توسط پایگاه های سازمان دامپزشکی در نقاط مرزی و ورودی کشور مورد بررسی دقیق می شوند تا ناقل بیماری نباشند، ما در بخش عشایری به خاطر دام های وارداتی ضرر زیادی را متحمل نشده ایم.

قندالی در رابطه با بیماری تب برفکی و ارتباط آن با دام های وارداتی خاطر نشان کرد: تب برفکی از بیماری های بومی ایران است و ارتباطی به دام های وارداتی به کشور ندارد. در برخی مناطق این بیماری به صورت اپیدمی شده وجود داشت که با ورود به فصل انتقال بیماری به دام ها سرایت کرد.

وی با اشاره به تب کریمه کنگو نیز اذعان داشت: خوشبختانه در این شش ماهه از سال 96 خسارت قابل توجهی به دام عشایر از سوی کنه هیالوما و بیماری تب کریمه کنگو وارد نشده است و با پیشگیری های اعمال شده این کنه در بین دام عشایر وجود ندارد.

رییس سازمان امور عشایر کشور در خصوص عید قربان و دام های آماده توزیع عشایر تصریح کرد: تمام دام هایی که در روز عید قربان به فروش می رود توسط دامپزشک و با نظارت کامل سازماندامپزشکی کنترل می شود و مردم به هیچ عنوان نگران خرید دام های توزیع شده در سطح شهر ها و استان های کشور نباشند و با خیال راحت به خرید دام برای روز عید مبادرت کنند. تمام دام های تولید شده توسط عشایر کنترل شده است و جای هیچ نگرانی نیست.

قندالی در واکنش به برخی ادعاها در خصوص تخریب مراتع توسط دام های عشایری تاکید کرد: من به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم. درصد بسیار جزیی ممکن است مربوط به عشایر باشد اما تخریب اصلی محیط زیست و مراتع توسط فعالیت های نا درست انسانی اعم از استخراج بی رویه معادن، تاسیس راه ها و اتوبان ها، شهرک های مسکونی و صنعتی، پادگان ها و کارخانجات صورت می گیرد که پس از صدمه دیگر قابل جبران نیستند.

رییس سازمان امور عشایر کشور در پایان گفت: در مرتعی که ظرفیت چرای دام ندارند در صورتی که عشایر تولید دام خود را کنترل کنند و از ظرفیت مراتع دور دست استفاده کنند برای محیط زیست هیچ مشکلی به وجود نمی آید. در ضمن استفاده دام از مراتع برای سال آینده آن مرتع مفید به فایده نیز خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید