شایع‌ترین مشکل چشمی

    کد خبر :94832

ناصری پور اظهار داشت: اختلالات انکساری شایع‌ترین مشکل چشمی به شمار می‌رود.

مسعود ناصری‌پور در نشست خبری که در ارتباط با بیست و هفتمین کنگره چشم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: اختلالات انکساری شایع‌ترین مشکل چشمی به شمار می‌رود و این مسئله می‌تواند مبنای معاینات چشمی به شمار رود و در واقع محل خوبی برای غربالگری بیماری‌های چشم است.

وی با بیان اینکه بیماران به غلط تصور می‌کنند که اگر عینک گرفتند دیگر بینائیشان مشکلی ندارد و هیچ مسئله‌ای در ارتباط با اختلالات چشمی آنها را تهدید نمی‌کند، افزود: در حالی که معاینه دوره‌ای چشم می‌تواند سبب تشخیص به موقع بیماری‌ها و درمان آن شود.

دبیر هیأت بورد چشم‌پزشکی با تأکید بر اینکه اگر ما تأکید می‌کنیم که افراد معاینه چشمی را حتما نزد چشم‌پزشک انجام دهند تنها برای تست سلامت آنها و جلوگیری از روش غلط‌های تشخیصی و درمانی است، گفت: همه جا اپتومتریست‌ها در مورد اختلالات عیوب انکساری در کنار چشم‌پزشکان فعالیت می‌کنند و فلسفه ایجاد این رشته در ایران نیز همین بوده است.

پورانصاری اضافه کرد: متأسفانه اپتومتریست‌ها گاهی مشاهده شده که انجمن آنها گفت‌وگوهایی را انجام می‌دهند که جای نگرانی دارد و باید حتماً توجه داشت که تشخیص سلامت بینایی لازم است توسط چشم‌پزشک انجام شود نه اپتومتریست.

وی در ادامه به موضوع اختلالات چشمی در بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت: شایع‌ترین اختلال دید در این بیماران به دلیل سیستم عروقی چشم و تورم قسمت مرکزی شبکیه است. همه این‌ها می‌تواند اختلال به بیماری در افراد مبتلا به بیماری را ازدیاد کند.

دبیر هیأت بورد چشم‌پزشکی تأکید کرد: بیماران دیابتی باید به صورت منظم و دوره‌ای معاینات چشمی شوند حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند.

پورانصاری عنوان کرد: شیوع دیابت در جوامع 8 تا 10 درصد بوده و در برخی از مناطق کشور همچون یزد بیشتر است و اختلالات بینایی ناشی از دیابت بسته به مدت زمانی که فرد به دیابت مبتلا شده است دارد یا بطور کلی در بیمارانی که دیابت نوع یک دارند شروع علامت اختلالات چشمی دیرتر است.

وی گفت: افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند، از همان ابتدا باید مورد معاینه چشمی قرار گیرند همچنین باید توجه داشت که عوامل تأثیرگذار در اختلال بینایی افراد دیابتی میزان قند خون و طول مدت دیابت است که هر چه این دو عامل بیشتر باشد اختلال بینایی نیز بیشتر خواهد شد، البته معیار کنترل دیابت اندازه‌گیری قند سه‌ماهه است.

دبیر هیأت بورد چشم‌پزشکی خاطرنشان کرد: درصد نابینایی در افراد مبتلا به دیابت نیز به شدت بیماری دیابت و کنترل آن است که اگر این مشکل کنترل شود حتی بعد ممکن است بعد از 30 سال فرد دچار اختلال بینایی نشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید