پیشنهادهایی برای گالری‌گردی در روزهای بهاری

گالری‌ها، مراکز هنری و فرهنگسراهای تهران با برپایی نمایشگاه‌هایی از هنرهای تجسمی، در دومین ماه بهار میزبان هنردوستان هستند.

در نمایشگاهی به نام «سماع قلم» مجموعه خط‌های عبدالله قهرمان به‌نمایش درخواهد آمد. وی در این نمایشگاه ضمن کارروی آیات قرآنی، توجه ویژه‌ای نیز به مولانا داشته و حتی نام نمایشگاه خود را از این مصرع مولانا «چه سماع‌هاست در جان چه قرابه‌های ریزان» الهام گرفته است. یکی از آثار او در این نمایشگاه، اثری است که قهرمان با آن موفق به کسب مدال طلای فستیوال شارجه شده است.

این نمایشگاه از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت در گالری فردا برپا شده است و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به این گالری  واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک دو واحد ۲ مراجعه کنند.

شهرکتاب فرشته

نمایشگاه گروهی تایپوگرافی با عنوان «نقاشی‌خط» مجموعه‌ای از آثار ۹ هنرمند در زمینه خطاطی و نقاشی را شامل می‌شود. آثار این نمایشگاه حال و هوایی تلفیقی دارند.در این نمایشگاه گروهی آثاری از محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، سالار احمدیان، امید خاکباز، بابک رشوند، علیرضا سعادتمند، عین‌الدین صادق‌زاده، مهدی فلاح و کیارش یعقوبی به‌نمایش گذاشته می‌شود.

مجموعه «نقاشی‌خط» ۱۵ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۷ در گالری فرشته و به آدرس خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، پلاک ۱۶۷۱ گشایش می‌یابد و به‌مدت ۱۱ روز میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

خانه عکاسان حوزه هنری

نمایشگاهی با موضوع تحریم‌های دارویی علیه ایران برگزار می‌شود. در کنار آن نیز کتاب «جنگ خاموش» شامل آثار عکاسی سیدمحمدمهدی حسینی، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی عکاسی خبری از دانشکده خبر و دارای یک نمایشگاه عکس انفرادی و گروهی رونمایی خواهد شد.

نمایشگاه یادشده از ۱۳ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در خانه عکاسان ایران واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، خانه عکاسان ایران، گالری ۱ برپاست.

گالری آریانا

نمایشگاه «از قطب جنوب تا لوت» شامل آثار سوگل خلخالیان افتتاح می‌شود.

گزارشی از سفر خلخالیان به قطب جنوب و کویر لوت ایران در شکلی تازه و متفاوت در این نمایشگاه منعکس می‌شود و شباهت‌های این دو سرزمین دور از هم، در قالب مجموعه‌ای تصویری به نمایش درمی‌آید. همچنیندر این نمایشگاه توماری در حمایت از پیوستن ایران به  «سیستم پیمان جنوبگان» به امضا خواهد رسید.

نمایشگاه «از قطب جنوب تا لوت» ١٥ و ١٦ اردیبهشت در گالری آریانا به آدرس الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره ۹ برپا خواهد بود.

گالری مژده

نمایشگاه نقاشی و مجسمه «بازخوانی پیرامون» با نمایشگاه‌گردانی فریدون فربود برگزار شده است.

در این نمایشگاه از ۳۵ هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز، ۴۰ اثر ارائه شده که نگاه و تحلیل شخصی هر هنرمند به پیرامونش را نشان می‌دهد.

مخاطبان با قدم زدن در نمایشگاه می‌توانند میزان تاثیرات مثبت و منفی اتفاقات روز در خلق آثار هنری را رصد کنند. برخی با نقاشی‌هایی آبستره، پرتره‌هایی با صورت‌های نامشخص، مجسمه‌های متفاوتی از جنس فلز، چوب و مواد بازیافتی و مجسمه‌های صوتی که توجه مخاطبان را هنگام ورود به گالری به خود جلب می‌کند، شناخت خود از اطراف را تعریف کرده‌اند.

نمایشگاه «بازخوانی پیرامون» تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه در گالری مژده برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه یکشنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۱۲ تا ۱۸ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ ۱ دیدن کنند.

خانه هنرمندان ایران

به‌مناسبت روز جهانی گرافیک و آغاز جشن هفته تئاتر، نمایشگاه گرافیک و پوسترهای تئاتر ایران در گالری‌های ممیز، پاییز، زمستان و میرمیران خانه هنرمندان ایران گشایش یافته است.

این نمایشگاه تا ۱۶ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برپاست.

گالری نقش‌جهان

نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی منیر داوری با عنوان «تجلیات» افتتاح می‌شود.

داوری در این نمایشگاه از ۱۵ اثر خود که در دهه ۸۰ روی آن‌ها کار کرده، رونمایی می‌کند. تکنیک کارهای او، رنگ روغن است. در بیانیه نمایشگاه «تجلیات» درباره موضوع نمایشگاه آمده است: نمایانگر این است که خالق، حقیقت مطلق است و تمام ذرات هستی، عکس رخ او در آینه هستی هستند و هر آنچه را که ما در پیرامون خود می‌نگریم، تجلی خداوند است، «فاینما تولو فثم وجه الله»، «به هر طرف که رو کنی روی اوست» دریابیم تقدس ذره ذره تجلیات هستی را.

این نمایشگاه از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه نقش جهان به آدرس نیاوران (باهنر)، خیابان همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی ۲، پلاک ۹ برقرار است. نگارخانه شنبه تعطیل است.

گالری گلستان

مجموعه‌ای از تازه‌ترین نقاشی‌های هادی فراهانی هنرمندی که سال‌ها مقیم کانادا بود، بعد از ۲۵ سال، ۱۵ اردیبهشت در گالری گلستان به نمایش درمی‌آید.

هادی فراهانی که در سال ۱۳۶۷ در موزه هنرهای معاصر تهران و سال های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ در گالری گلستان آثارش را به صورت انفرادی به تماشا گذاشته بود، جدیدترین نقاشی‌های خود را در گالری گلستان ارائه می‌کند. «صورتش بیرون و معنیش اندرون» عنوان این نمایشگاه است که برگرفته از مصرعی از مثنوی مولاناست.

گالری گلستان از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه میزبان نقاشی‌های هادی فراهانی می‌شود. گالری گلستان در دروس، خیابان کماسایی، شماره ۳۴ واقع شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید