اطلس باستان‌شناسی خلیج‌فارس در مراحل پایانی

«مراحل اولیه تهیه و عملیاتی شدن نقشه و اطلس باستان‌شناسی خلیج‌فارس به پایان رسیده که از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور و همکاری‌های بین المللی در این زمینه استفاده می‌کنیم.»

 حمیده چوبک – رییس پژوهشکده باستان شناسی – با بیان اینکه، حفظ مرزهای فرهنگی و سیاسی برای حفظ آثار فرهنگی از وظایف و تعهدات ماست افزود: خلیج فارس بحثی نیست که تنها در یک روز به آن پرداخته شود، هر روز درگیر آن هستیم .

«چوبک» با تاکید بر این‌که برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و زنده نگه داشتن نام خلیج فارس باید تلاش کرد، با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته درپژوهشکده باستان شناسی در سال‌های گذشته بیان کرد: بحث مطالعات باستان‌شناسی خلیج‌فارس با توجه به حساسیت‌های موجود و مصادره ارزش‌های فرهنگی، در سرلوحه کاری و اولویت پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی قرار گرفته است .

او مطالعات جامع باستان‌شناسی خلیج فارس به سرپرستی عباس مقدم را جزو طرح‌های ملی پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرد و گفت: پروژه باستان شناسی زیر آب نیز به سرپرستی توفیقیان انجام می‌شود و در سطح بین‌المللی توانسته‌ایم کارگاه‌های آموزشی موثری برگزار کنیم.

«چوبک» با مهم خواندن امر حفاظت از آثار فرهنگی با یادی از پروفسور عدل گفت: عدل معتقد بود در حالی‌که سیراف در این وضعیت به سر می‌برد چگونه می‌توانیم در اندیشه پاسداشت خلیج فارس باشیم .

وی با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی ارزشمند در کرانه‌های شمالی نیز از ارزش‌های ماست؛ بیان کرد: در سال گذشته مطالعات زیادی از مکران تا هرمزگان و بوشهر از دوران پارینه سنگی تا تاریخی و اسلامی انجام گرفته که با توجه به طرح جامعی که در نظر داریم کافی به نظر نمی‌رسد .

چوبک در ادامه از تهیه و عملیاتی شدن نقشه و اطلس باستان شناسی خلیج فارس خبر داد و گفت: از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور و همکاری‌های بین المللی در این زمینه  استفاده می‌کنیم .

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری همایش بین‌المللی خلیج‌فارس گفت: بررسی تخریب‌های صورت گرفته در سیراف نیز با توجه به تجربه باستان‌شناس اسماعیل اسماعیلی جلودار به وی سپرده شده است، که در آینده فعالیت‌های خوبی در زمینه آن صورت خواهد گرفت .

تأثیر ساکنان خلیج فارس بر جهان

 سید احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم و مشاور ریاست پژوهشگاه نیز با اشاره به کتاب «میراث دریانوران ایرانی در بنادر چین» اثر دکتر وثوقی به بیان مختصری درباره مطالب این کتاب پرداخت و گفت: در این کتاب تأثیر ساکنان خلیج فارس و دریانوردان آن بر جهان و دریای چین و سواحل آن و چگونگی انتقال فرهنگ و آثارشان به آن‌سوی دریاها پرداخته شده است .

کیانوش کیانی، مسئول گردآوری دایره‌المعارف خلیج‌فارس نیز در این نشست گفت: روز ملی خلیج فارس در اواخر دولت خاتمی به تصویب شورای فرهنگی عمومی رسید .

او با یادی از محمد حسن گنجی، باستانی پاریزی، جمشید صداقت کیش و احمد اقتداری که هر یک نقش بسزایی در خلیج‌فارس شناسی داشته‌اند تصریح کرد: برای معرفی نام خلیج‌فارس باید تلاش‌های جدی صورت گیرد، زیرا تبلیغات زیادی درباره آن در کشورهای دیگر در حال شکل‌گیری است .

وی افزود: در این راه می‌توان با چاپ کتاب‌های جامع و ترجمه آنها به زبان‌های زنده دنیا نام خلیج فارس را زنده نگه داشت، زیرا که این نام یک هویت است .

مردم شناسی و مردم نگاری جزایر خلیج فارس

علیرضا حسن‌زاده، رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این نشست نیز گفت: کتاب مطالعات مردم شناسی خلیج‌فارس جزیره قشم که حاصل فعالیت‌های میدانی پژوهشگران مردم‌شناسی در سال های ۸۴ و ۸۵ است، امسال به چاپ می‌رسد.

او افزود: در دو دهه گذشته با تلاش میرشکرایی، مردم‌نگاری مناطق هم مرز با خلیج فارس انجام شده که بخشی از این جزایر در این مجموعه قرار می‌گیرند، اما امسال مردم‌شناسی و مردم‌نگاری جزایر خلیج فارس را انجام می‌دهیم .

حسن‌زاده اظهار کرد: ۲۲ پژوهش خاص در مورد خلیج‌فارس مانندمردم‌نگاری جاسک و بندر دیر انجام شده و امیدوارم که بتوان آنها را به زبانهای  فارسی وانگلیسی چاپ کنیم .

وی تهیه اطلس مردم‌نگاری خلیج فارس و مطالعه جزایر آن با تمرکز بیشتر را از برنامه‌های پژوهشکده مردم شناسی اعلام کرد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید