پاسخ وزارت نفت به اظهارات یک کاندیدای ریاست‌جمهوری

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۳۷

وزارت نفت جهت روشنگری در باره اظهارات اخیر حجت الاسلام رئیسی به قصد انتقاد و زیر سوال بردن دولت در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اطلاعیه‎ای منتشر کرد.

 متن اطلاعیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به شرح زیر است:

جناب آقای رئیسی یکی از نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی انتخاباتی خود به قصد انتقاد و زیر سوال بردن دولت به نکته ای درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرده اند که جای تعجب دارد و از فردی چون ایشان انتظار نمی‌رفت.

جناب رئیسی گفته‌اند: «پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ٩٢ با ٧٠,٤ درصد تحویل این دولت شد و باید سال ٩٣ به بهره برداری می رسید. سوال این است که چرا سه سال تأخیر روی داده است. ما می توانستیم در این باره ١٠ هزارمیلیارد تومان صرفه جویی کنیم، پولی که کشور برای واردات صرف می کرد می توانست کمتر خرج شود.»

پیش از هر سخنی ذکر این نکته لازم است که جناب رئیسی با سوابق و اطلاعاتی که ظاهراً از فرآیند امور صنعتی دارند به خوبی واقف‌اند که میان خرج کردن پول در پروژه‌ها و رسیدن به تولید تفاوتی اساسی و بنیادین وجود دارد. به بیان روشن‌تر هزینه کردنی که منجر به تولید نشود اساساً نمی تواند ملاک قضاوت درباره واقعیت‌های یک پروژه عظیم صنعی قرار گیرد.

برای این‌که خدای ناکرده اطلاعات نادرستی که در اختیار آقای رئیسی قرار می‎دهند به باور ایشان تبدیل نشود نکاتی را جهت روشنگری به عرض می‌رسانیم.

در مرداد ١٣٩٢، پیشرفت فیزیکی ساختمان و نصب تجهیزات سه واحد اصلی فرآیندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی قرار داشت و به ترتیب برابر با ١٤، ١٣ و ١٠ درصد بود که با احتساب خدمات مهندسی طرح و خرید تجهیزات، پیشرفت فیزیکی واحدهای فرآیندی پالایشگاه در مقطع زمانی یادشده برابر با ٤٢ درصد و با احتساب همه واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه (آب، برق و …) برابر ٤٧,٩ بوده است که الان این پیشرفت به ٩٠.٣ درصد رسیده است.

جناب رئیسی پرسیده‌اند که چرا سه سال تاخیر روی داده است؟ مزید استحضار ایشان باید بگوییم این پروژه از سال ٨٦ که هیچ تحریمی در کار نبوده آغاز شده و به تایید اهل فن باید ظرف چهار و حداکثر ظرف پنج سال به پایان می‌رسید. حال چرا پس از ٦ سال در میانه سال ٩٢ واحدهایی که به تولید منجر می‌شده‌اند، با هزینه‌ای معادل ٣/٢ میلیارد دلار از زمان شروع طرح، فقط ٤٧ درصد پیشرفت داشته و بخش اصلی و دشوار کار که نصب و اجرا بوده در مجموع حدود ١٣ درصد پیشرفت داشته باشد، پرسشی است که اتفاقاً مشاوران جناب رئیسی که در آن زمان بر مسند مدیریت نفت بودند باید آن را پاسخ دهند! بد نیست مردم شریف ایران بدانند اکنون نیز که به یاری خداوند تولید بنزین از این پالایشگاه آغاز شده، تکمیل کارهای باقی‌مانده، به یکسال کار شبانه‌روزی و صرف هزینه‌های سنگین نیاز دارد در حالی‌که کل طرح می‌بایست تا سال ٩١ و با هزینه‌ای کمتر از سه میلیارد دلار به پایان می‌رسید!

بهتر بود آقای رئیسی از مشاورانشان پاسخ می‌خواستند که چرا پروژه در اختیارشان از سال ٨٦ تا ٩٢ فقط ٤٧ پیشرفت داشته و چرا  سه بار کل پیمانکارانش تغییر کرده‌اند؟! تغییراتی که هر یک به مثابه زلزله‌ای هشت ریشتری بوده و پروژه را با یک درهم ریختگی مدیریتی مواجه کرده بود؟!

در دوره جدید بود که، مدیران شرکت ستاره خلیج فارس و قرارگاه خاتم الانبیاء نهایت صبر و حوصله را برای گره گشایی از کار فروبسته این پالایشگاه از خود نشان دادند.

اگر مشاورانی که جناب آقای رئیسی به خدمت گرفته‌اند، صادقانه  اطلاعات بدهند، بی‌گمان ایشان فردی نیستند که برای چند رأی وارد موضوعات و مباحثی شوند که از مدار انصاف خارج است.

پاسخ پرسش‌های آقای رئیسی را مشاورانشان که چنین معجزاتی داشتند باید بدهند و برای مردم روشن کنند چرا در سال‌هایی که در دولت گذشته بر مصدر امور بودند پروژه‌ها را مطابق آنچه اکنون آقای رئیسی می‌گویند در مدت استاندارد به پایان نرساندند و بیشتر اوقاتشان را صرف بخش جذاب کار یعنی خریدهای خارجی کردند؟!

چنانچه جناب آقای رئیسی توضیحات دولت و مقام‌های وزارت نفت را درباره این پروژه عظیم باور ندارند ایشان را که اعلام کرده‌اند حل معضلات کشور را نباید جناحی کرد، توصیه می کنیم فرای حلقه مشاورانشان که حب و بغضی آشکار با دولت و مدیران وزارت نفت دارند، از برادرانمان در قرارگاه خاتم الانبیاء واقعیت آن‌چه در این پروژه گذشته است را جویا شوند آن‌گاه درخواهند یافت که پروژه ستاره خلیج فارس که بی‌تردید می‌توانست به عنوان مصداق «فاجعه مدیریت پروژه» در دانشگاه‌ها مثال زده شود، چگونه به اینجا رسید و صد البته نقش برجام در تسریع کارها چه بود؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید