پر بازده ترین صنایع بورس تهران + جدول

    کد خبر :93920

شاخص بورس تهران طی معاملات روز گذشته با رشد ۲۴۰ واحد به سطح ۸۳ هزار و ۲۵۲ واحد رسید. با احتساب این رشد، حالا شاخص بورس در کانال ۸۳ هزار واحدی تثبیت شده است. رشد شاخص همچنان متاثر از رشد قیمت‌های جهانی بود.

به گزارش اقتصادنیوز ، بر همین اساس شاخص سهام تحت تاثیر معاملات مثبت در گروه‌های فلزی و معدنی در روند صعودی چشمگیر قرار گرفت. حالا نه تنها شاخص کل در حال رشد کردن است، بلکه ارزش معاملات نیز هر روز بیشتر می‌شود. البته بخش عمده ارزش معاملات تنها در چند نماد تمرکز داشت.

این نمادها عمدتا جزو گروه‌های فلزی و معدنی بورس تهران هستند. تمرکز معاملات در این گروه‌ها ریسک‌ها و فرصت‌هایی را برای بازار سهام به دنبال دارد. اصلاح قیمت در گروه‌های کالایی ممکن است نگرانی‌هایی برای کل بازار سهام به دنبال بیاورد. البته به دلیل اینکه رشد قیمت نمادهای فلزی – معدنی پشتوانه بنیادی داشته است، این ریسک حداقل در کوتاه‌مدت پررنگ نشان نمی‌دهد.

در مقابل به نظر می‌رسد هنوز این گروه‌ها جای رشد دارند و رونق بورس اشباع نشده است. توجه سهامداران به عوامل بنیادی به جای حرکات دسته جمعی و موج‌سواری نشان از یک بلوغ بورسی دارد که یک فرصت برای فعالان تالار شیشه‌ای محسوب می‌شود.روز گذشته در بورس تهران 169 میلیارد تومان سهام و حق‌تقدم در نمادهای عادی دست به دست شد.

این در حالی است که میانگین ارزش معاملات خرد روزانه بورس تهران در مرداد ماه رقمی در حدود 116 میلیارد تومان بوده است. به‌نظر می‌رسد که محرک‌های این روزهای بورس به حدی قدرتمند هستند که فعالان بورس تجربه شهریورهای سال‌های گذشته را فراموش کرده و با سرعت بیشتری در حال معامله هستند.

فعالان بورس تهران در شرایطی به خرید سهام در نمادهای معدنی و فلزی رغبت نشان می‌دهند که یک متغیر سیستماتیک در حال تغییر است؛کاهش نرخ سود بانکی.کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی که این روزها در محافل بورسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، در صورت اجرایی شدن می‌تواند نسبت قیمت به درآمد کلیت بازار را رشد دهد. اما رشد شاخص بورس تهران همچنان به‌طور نامتوازن و به نفع گروه‌های معدنی و فلزی رقم می‌خورد. این موضوع دو پیام عمده دارد؛ اول آنکه به نظر می‌رسد نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام نشده و صرفا شاهد انتقال نقدینگی از سمت سایر صنایع به سمت گروه فلزی و معدنی هستیم. شاخص گروه فلزات اساسی تنها 3درصد دیگر با قله تاریخی خود فاصله دارد. این در حالی است که برخی صنایع، از جمله بانک‌ها و خودرویی‌ها در کف سالانه خود قرار دارند. گروه‌های کوچک‌تر نیز که از ابتدای سال جاری تا خرداد ماه رشد قابل توجهی را ثبت کرده بودند، حالا با ضعف تقاضا و فشار فروش روبه‌رو‌ هستند. به عبارت بهتر، سهامداران سایر گروه‌ها تلاش دارند سهام خود را به فروش رسانده و وارد گروه فلزی و معدنی شوند.به نظر می‌رسد که پیام دوم رشد نامتوازن بورس در برهه فعلی، این موضوع باشد که فعالان اقتصادی، هنوز به اجرایی شدن کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی امیدوار نیستند، به ویژه که در روزهای اخیر رقابت برخی بانک برای جذب سپرده بیش از پیش عیان شده و بانک‌ها تلاش دارند قبل از 11 شهریور، تا می‌توانند سپرده جذب کنند. به همین جهت، فعالان اقتصادی هنوز انگیزه کافی برای انتقال سرمایه‌گذاری‌های خود از سایر بازارهای موازی به بورس را ندارند. این موضوع می‌تواند تا حدودی به نفع بازار سهام باشد. چنانچه کاهش نرخ سود به درستی صورت نگیرد، آنگاه ریسک خاصی به بازار تحمیل نمی‌شود. به عبارت بهتر بازار سهام هنوز کاهش نرخ سود را اصطلاحا «پیش‌خور» نکرده است.

1114528_e70bf2eb-1d66-4c52-8166-352eee8f8758

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید