توافق دولت و مجلس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت تا ۳‌ماه دیگر

    کد خبر :93905

رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از انجام توافق میان دولت و مجلس برای تعیین تکلیف نحوه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت خبر داد.

به گزارش همشهري، عصر دوشنبه نشستي در مجلس برگزار شد كه درآن وزيراقتصاد و معاونانش به همراه اعضاي كميسيون اقتصادي براي حل و فصل سريع مشكلات اقتصادي به توافق رسيدند. يكي از مواردي كه در اين نشست درباره آن تصميم‌گيري شد موضوع سهام عدالت بود.

 

ماجراي سهام عدالت؛ آنچه گذشت

براساس قانون كار آزاد‌سازي‌ سهام عدالت بايد در سال 94به پايان مي‌رسد اما اكنون 2سال گذشته است و خبري از آزاد‌سازي‌ سهام عدالت نيست. 3سال پيش سازمان خصوصي‌سازي‌ لايحه‌اي را تدوين و در آن تكليف آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را مشخص كرد اما اين لايحه در هيأت دولت به بن‌بست خورد. علت اين موضوع هنوز مشخص نيست اما دولت بنا به دلايلي لايحه سهام عدالت را به مجلس ارسال نكرد. پارسال برخي مقامات مسئول از ارائه اين لايحه به رهبري براي كسب تكليف و دريافت اذن از ايشان خبر دادند اما بعدا برخي منابع ديگر اين خبر را تكذيب كردند و تأخير در ارسال لايحه آزادسازي سهام عدالت را به مسائل ديگري مرتبط دانستند. گويا اختلاف اصلي در مورد آزاد‌سازي‌ سهام عدالت بحث در مورد نحوه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت است. در ميانه اين رويدادهاسازمان خصوصي‌سازي‌ از زمستان پارسال برنامه مدوني را براي تقسيم سود سهام عدالت تدوين كرد و از مشمولان سهام عدالت خواست براي دريافت كامل سهام عدالتشان 500هزار تومان به خزانه دولت واريز كنند.

در نشست مشترك چه گذشت؟

در چنين شرايطي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از فرصت استفاده كرد و وزير جديد اقتصاد را براي هماهنگي‌هاي اقتصادي بيشتر به كميسيون اقتصادي مجلس دعوت كرد. ميرعلي اشرف عبدالله پوري‌حسيني رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ كه در عين حال معاون وزير اقتصاد هم هست در اين نشست حضور داشت. او درباره نتايج اين نشست به «همشهري» گفت: براساس توافق وزير اقتصاد و رئيس كميسيون اقتصادي مجلس قرار شد زمينه‌هاي آزاد‌سازي‌ سهام عدالت بررسي و در نهايت نتايج كار تا 3‌ماه آينده و در نشست بعدي جمع بندي شود. او درباره دلايل تأخير پيش آمده در ارائه لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت به مجلس گفت: سازمان خصوصي‌سازي‌ به وظايف خود عمل كرده است و ما لايحه را تدوين و به دولت ارسال كرده‌ايم، حال براي ادامه كار، دولت بايد لايحه را به مجلس بفرستد. از او پرسيديم چرا دولت لايحه سهام عدالت را به مجلس ارسال نكرده است، او گفت: من دراين باره چيزي نمي‌دانم، بايد در مورد اين از خود مقامات مسئول بپرسيد كه علت ارسال نشدن لايحه به مجلس چيست. رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي هم گفت: مقرر شد با همكاري مشترك مجلس و وزارت اقتصاد، موضوع آزادسازي سهام عدالت و انتقال مالكيت آن به مردم در قالب طرح يا لايحه تا 3‌ماه آينده به نتيجه برسد.

آزادسازي سهام عدالت تا 3ماه آينده

محمدرضا پور ابراهيمي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هم در اين‌باره گفت:در نشست عصر دوشنبه وزير اقتصاد و معاونان او حضور داشتند و درخصوص برنامه‌هاي كاري اين وزارتخانه در 4سال آينده صحبت شد. او ادامه داد: اولويت مسائل اجرايي كشور درخصوص مسائل اقتصادي است و بر اين اساس قصد داريم با تعامل و همكاري با وزارت اقتصاد براساس يك جدول زمانبندي به مشكلات اقتصادي رسيدگي شود. پورابراهيمي افزود: بحث آزادسازي سهام عدالت و انتقال مالكيت اين سهام به مردم در نشست مشترك وزير اقتصاد و مجلس مورد بررسي قرار گرفت و توافق شد بر اين موضوع تا 3‌ماه آينده طرح يا لايحه‌اي تدوين و به سرانجام برسد. اين نماينده مردم در مجلس افزود: توجه جدي به‌خصوصي‌سازي‌ و كاهش تصدي گري دولت از ديگر موضوعاتي بود كه در نشست كميسيون اقتصادي مورد بررسي قرار گرفت. پورابراهيمي افزود: درصورت به سرانجام رسيدن طرح‌ها و لوايح كه در كميسيون اقتصاد مجلس در حال بررسي است تحولات اساسي در اقتصاد كشور ايجاد مي‌شود.او ادامه داد: در اين جلسه تأكيد شد با همكاري وزارت اقتصاد و نهادهاي مسئول به موضوعاتي مانند اصلاح نظام بانكي رسيدگي شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید