بارزانی خواستار ضمانت کتبی برای تعویق همه‌پرسی استقلال است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ ۹:۲۲
    کد خبر :93846

رئیس منطقه کردستان عراق می‌گوید، اگر جایگزین بهتری برای همه‌پرسی استقلال وجود نداشته باشد، این، بدین معناست که همه‌پرسی باید در موعد خود برگزار شود.

به گزارش  فارس «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق که بر جدا شدن این منطقه از عراق اصرار دارد، در مصاحبه‌ای جدید اعلام کرد که برای به تعویق انداختن زمان همه‌پرسی، خواستار تضمین است.

او با بیان اینکه اگر همه‌پرسی برگزار شود و مردم به آن «نه» بگویند، استعفا می‌کند، تأکید کرد که «همه‌پرسی حق بدیهی مردم در تعیین سرنوشت» است و ترجیح می‌دهد که شراکت با بغداد به همسایگی خوب، تبدیل شود.

بارزانی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تأکید کرد که سال گذشته در بغداد به حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و سران جریان‌های سیاسی گفته است که «شراکت با بغداد شکست خورده و تلاش می‌کنیم، همسایگان خوب و همکار باشیم».

رئیس منطقه کردستان با بیان اینکه «آنها ما را به عنوان شریک نپذیرفتند، پس گزینه ما همه‌پرسی و استقلال» است گفت که تنها فرصت برای تعویق زمان همه‌پرسی، ضمانت مکتوب بغداد، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است مبنی بر اینکه هر زمان همه‌پرسی برگزار شد، نتیجه آن را بپذیرند.

او در پاسخ به اینکه ماه گذشته هیأتی ایرانی به کردستان آمد و از شما چه خواست، پاسخ داد که «دیدار ما کاملا دوستانه بود. آقای حسن دانایی‌فر سفیر سابق ایران در بغداد پیام تهران را آورد و خواستار همکاری و هماهنگی شد. هیأت ایرانی تحفظ خود را در قبال همه‌پرسی اعلام و تأکید کرد که زمان آن نامناسب است و بهتر است که مشکلات از طریق بازگشت به قانون اساسی و از طریق تجارب گذشته میان اربیل و بغداد حل شود و گفت که اشتباهات از طرف همه طرف‌ها واقع شده است. اما ما به آنان گفتیم که ما از این مرحله عبور کرده و دیدگاه‌مان را هم گفتید.

بارزانی در پاسخ به این سوال که آیا هیأت ایرانی به شما هشدار هم داد، و آیا بعد از آن تهدید نشدید، گفت «اصلا. بسیار دوستانه و مؤدبانه با ما سخن گفتند… در رسانه گاهی این مسئول یا آن، تهدیدهایی کرده‌اند».

این مقام کردستان عراق همچنین با اشاره به سفر وزیر خارجه ترکیه به کردستان نیز گفت که او نیز زمان همه‌پرسی را نامناسب اعلام کرده و خواستار تعویق آن شد. مولود چاووش اوغلو گفت که آنکارا بیم آن دارد که مشکلات داخلی ایجاد شود و با توجه به اینکه هنوز نبرد با داعش به پایان نرسیده، سبب جنگ داخلی میان اقشار عراقی شود و بر وضعیت امنیتی و ثبات منطقه تأثیر سوء بگذارد.

به گفته بارزانی، وزیر خارجه ترکیه گفته که آنکارا می‌داند که به کردهای عراق ظلم شده و قانون اساسی بخوبی اجرا نشده و حق کردستان است که حقوق خود را مطالبه کند اما انتظار دارد که در چارچوب کشور عراق باشد.

بارزانی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش ایران با رئیس جمهور ترکیه نگران نشدید، گفت «اصلا. نگران نشدم».. و در پاسخ به سوال که آیا ایران و ترکیه و سوریه، کردستان را محاصره نخواهند کرد گفت: وضعیت تغییر کرده است. جهان تغییر کرده.. الان دهه 60 و اتحاد سنتو یا سعدآباد نیست.. مطمئن باش که ما ضرر می‌کنیم [اگر محاصره شویم] اما آنان بیش از ما ضرر می‌کنند اگر اقدام به چنین کاری کنند.

او از اینکه دولت بغداد حق نیروهای نظامی کردستان عراق (پیشمرگه) را از سلاح و تجهیزات نداده گله کرد و نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق را به دلیل سیاست‌هایش علیه کردستان، بشدت مورد انتقاد قرار داد و بیان اینکه «او سلاح‌هایی که باید به ما میداد در منطقه التاجی بین بغداد و سامراء انبار کرد اما همه آن به دست داعش افتاد» به نخست‌وزیر فعلی اشاره کرده و گفت: حیدر العبادی به حل مشکلات تمایل دارد. العبادی با دیگران تفاوت دارد اما موانع زیادی سر راه اوست. رابطه خوبی هم با او دارم اما به این باور رسیده‌ام که او نمی‌تواند آنچه به ما وعده کرده، اجرا کند؛ به دلایلی که خارج از اراده اوست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید