بیانیه موگرینی در واکنش به آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ

    کد خبر :93787

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام کره شمالی در شلیک موشک از فراز کشور ژاپن تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین المللی دانست و اعلام کرد که این اتحادیه واکنش بیشتر و مناسب را بررسی خواهد کرد.

در بیانیه موگرینی آمده است: امروز کره شمالی موشکی از فراز جزیره هوکایدو شلیک کرد و این اولین باری است که کره شمالی چیزی را که گمان می رود یک سلاح بالستیک باشد از فراز ژاپن شلیک کرده است. حمایت کامل خودم را از ژاپن و مردم این کشور در مواجهه با این تهدید مستقیم اعلام می کنم.

به گزارش بازتاب، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: این اقدامات نقض فاحش تعهدات بین المللی جمهوری دمکراتیک خلق کره(DPRK)است که در چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مشخص شده و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی است. چنانکه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ماه گذشته تاکید کردند، جمهوری دمکراتیک خلق کره باید بدون تاخیر، بطورکامل وبدون قید وشرط به تمام تعهدات خود عمل کرده وازاقدامات تحریک آمیز بیشتر که می تواند تنش های منطقه ای و جهانی را افزایش دهد ، خودداری کند.

این بیانیه می افزاید: جمهوری دمکراتیک خلق کره باید وارد گفت وگوی معتبر و معنادار برای خنثی کردن تنشها و ایجاد امکان برداشتن گامهایی برای دنبال کردن هدف عاری سازی کامل شبه جزیره کره از سلاح هسته ای بشود. اتحادیه اروپا آماده حمایت از چنین فرایندی از طریق رایزنی با متحدان کلیدی خود است.

موگرینی در ادامه تاکید می کند: ما بطور کامل از برگزاری جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه حمایت می کنیم. وحدت جامعه بین المللی برای رسیدگی به این چالش ، ضروری است. اتحادیه اروپا با رایزنی نزدیک با متحدانش و مطابق با بحثهای شورای امنیت ، واکنشهای بیشتر مناسب را بررسی خواهد کرد.

این در حالی است که به دنبال شلیک یک موشک توسط کره شمالی بر فراز ژاپن، دو کشور آمریکا و ژاپن به همراه کره جنوبی روز سه شنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواستند جلسه اضطراری تشکیل دهد هر چند هنوز مشخص نشده است که جلسه اضطراری شورای امنیت که 15 عضو دارد چه زمانی تشکیل خواهد شد.

کره شمالی بامداد سه شنبه موشکی را از سواحل شرقی خود شلیک کرد که از فراز خاک ژاپن عبور کردو موجب وحشت ساکنان مناطق شمالی این کشور شد. دولت ژاپن پس از پرتاب این موشک از مردم ناحیه شمال شرقی توهوکو خواست که به پناهگاه‌های زیرزمینی و نقاط ایمن بروند. کره شمالی اخیرا دو موشک قاره پیما آزمایش کرد و همزمان گزارش‌هایی هم از آماده‌سازی این کشور برای یک آزمایش هسته‌ای جدید منتشر شده است.

تنش‌ها بین آمریکا و کره‌شمالی در ماه گذشته به شدت بالا گرفته بود و پیونگ یانگ حتی تهدید کرد که جزیره گوام را هدف قرار دهد؛ تهدیدی که با واکنش مشابه واشنگتن مواجه شد.
منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید