تاثیر انتخابات بر بازار جهانی فولاد

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۷:۴۹

مدیربین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت:انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ایران، هندوستان و چین که طی سال۲۰۱۷ برگزار می شوند، تاثیر بسزایی بر بازار جهانی فولاد دارد.

کیوان جعفری طهرانی ضمن بیان این مطلب که سال ۲۰۱۷ سال مهمی در دنیا است خاطرنشان کرد: در طول این سال ۱۰ انتخابات ریاست جمهوری در دنیا برگزار می‌شود.

وی گفت: در اوایل سال ۲۰۱۷ و در ماه مارس انتخابات عمومی هلند مبنی بر عدم خروج هلند از اتحادیه اروپا را داشتیم و متعاقب آن انتخابات استانی هنگ کنگ در همان ماه برگزار شد. بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را در ۲۳ ماه آپریل داشتیم که دور دوم آن در ۷ ماه می برگزار خواهد شد.

جعفری طهرانی تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از آن جهت مهم است که در این کشور زمزمه های خروج از اتحادیه اروپا شنیده می شود و از اینرو ممکن است سناریوی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در این کشور تکرار شود که در این صورت بازار فولاد و سایر کامودیتی ها از این اقدام تاثیر می پذیرند.

وی ادامه داد: خطر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا ترسناک است و به شخصه معتقدم هر تغییری در جایجایی دولت ها و روسای جمهور کشورهای تعیین کننده، تاثیر شگرفی بر روی بازار فولاد و سایر کامودیتی ها خواهد داشت. درمورد فرانسه اگر در دور دوم انتخابات که ۱۰ روز آینده برگزار می شود، رقیبی که مایل به خروج فرانسه از اتحادیه اروپا است، پیروز شود، بازار و صنعت فولاد با شروع مبحث Frenchxit حتی ممکن است شاهد نوسانات منفی شود.

رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن ایران اشاره ای به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا داشت و افزود: یکی از سناریوهایی که درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اتفاق افتاد به آوریل سال ۲۰۰۷ یعنی قبل از بحران جهانی باز می گردد. در آن زمان شرکت تاتا استیل کارخانه ورشکسته کورس (Corus) انگلستان را خرید. همه می دانستند این خرید خطرناک است ولی تاتا در ادامه  بلند پروازی های خود این کار را انجام داد. تاتا تمامی اموال مازاد خود را در دنیا فروخت تا نهایتا بتواند این کارخانه را به تملک خود بیاورد ولی کم کم این کارخانه و سایر فولادسازان انگلیسی متحمل ضرر شدند. ضرردهی فولادسازان انگلیسی ناشی از قیمت های فروشی بود که در اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده بود و فولادسازان به آن اعتراض داشتند درنتیجه زمزمه خروج از اتحادیه اروپا را به صورت انفرادی با اعمال تغییرات در قوانین آغاز کردند.

وی تاکید کرد: صنایع فولادسازی به عنوان صنعت مادر همواره برای انگلستان صنعتی سرنوشت ساز و تعیین کننده محسوب می شدند به همین خاطر هم زمزمه خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس از صنایع فولادسازی آغاز شد.

جعفری طهرانی انتخابات ایران را هم برای بازار کامودیتی به ویژه فولاد مهم خواند و گفت: ما در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۱۹ می ۲۰۱۷) انتخابات ریاست جمهوری ایران را داریم. درست است که در ۴ سال گذشته شاهد تعدیل و کاهش تحریم های اقتصادی علیه کشور بودیم و این خود برای جذب سرمایه گذار خارجی و حضور سرمایه های خارجی نویدبخش بود اما هنوز هم مشکل حمایت بانک ها مسئله جدی برای حضور شرکت های خارجی محسوب می شود. درمجموع بانک ها سیستمی محتاطانه دارند و احتیاط را در دستور کار خود قرار می دهند. اگر بانک های خارجی احساس کنند تمهیدات لازم از سوی دولت ایران انجام خواهد شد با کمال میل در کشور ما حضور خواهند یافت. در نتیجه چشم امید بانکداران خارجی به انتخابات ریاست جمهوری ایران است که امید است تغییر شدیدی در بازار فولاد منطقه ایجاد نکند.

وی در ادامه گفت: انتخابات بعدی که بر بازار جهانی فولاد بسیار تاثیر گذار است، انتخابات هندوستان به عنوان سومین فولاد ساز جهان در ماه جولای است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات نخست وزیری نیز انجام می‌شود. جالب است که امسال از چهار کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری هندوستان، ۳ نفر زن هستند و انتخاب هر یک از آنان ممکن است بر سیاست های هند برای تولید ۲۵۰ میلیون تن فولاد در افق ۲۰۲۵ تاثیر سو بگذارد و باعث شود تا هندوستان به جای تبدیل شدن به قدرت فولاد، به طرف مسائل داخلی از جمله مسئله رفاه اجتماعی و بالا بردن خط فقر متمایل شود.

وی اظهار داشت: بعد از آن در طول تابستان چند انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای آفریقایی برگزار می شوند که زیاد مهم نیستند اما مهم ترین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ در ماه اکتبر یا نوامبر ۲۰۱۷ (هنوز تاریخ دقیق اعلام نشده است) برگزار می شود و مربوط به ریاست جمهوری چین به عنوان قدرت اول فولادی جهان است. رئیس جمهور یا همان رئیس حزب کمونیست چین به عنوان بزرگترین فولادساز جهانی نقش بسزایی در بازار فولاد جهان ایفا می کند. دقیقا در نوامبر ۲۰۱۲ در انتخابات ریاست جمهوری چین، هوجین تائو بعد از دو دوره ۵ ساله کرسی ریاست حزب کمونیست چین را به شی جین پینگ تحویل داد. شی جین پینگ از ابتدا نسبت به سیاست های هوجین تائو اعتراض داشت و معتقد بود اگرچه  وی کشور چین را توسعه داد و نقش بسزایی در پیش برد اقتصاد چین داشت و حتی توانست اقتصاد این کشور را از رتبه سوم جهان به دوم ارتقا دهد ولی حمایت های بیش از حد «بانکداری در سایه» سیستم بانکی آنها را با مشکل مواجه کرده است. نهایتا شاهد بودیم که شی جین پینگ در مسند رئیس حزب کمونیست چین قرار گرفت و پیشرفت های زیادی در توسعه صنعت فولاد چین اتفاق افتاد. چین اعلام کرده‌است تا ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰ میلیون تن از ظرفیت مازاد تولید فولاد خود را کاهش خواهد داد اما عملا این اتفاق بدین شکل نمی افتد و فقط واحدهایی با ظرفیت تولید زیر ۵ میلیون تن که دیگر اقتصادی نیستند یا از تکنولوژی قدیمی استفاده می کنند، جای خود را به کارخانجات فولاد بزرگتر با تکنولوژی به روزتر مشابه بائو استیل خواهند داد. در ۱۰ روز ابتدایی ماه آوریل دیدیم که چین رکورد تازه ای در تولید فولاد به ثبت رساند. همچنین اعلام می شود برخی کارخانه ها به صورت غیرقانونی تولید را ادامه می دهند که به شخصه این مسئله را قبول ندارم و معتقدم تمامی این ها برنامه ریزی شده است و با هدف انجام می شود.

رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: نهایتا می بینیم که تداوم حضور شی جین پینگ در دومین دوره ۵ ساله ریاست جمهوری چه تاثیری می تواند در زمینه حفظ موضع چین با سیاست ها فعلی یا تغییرات ناگهانی با انتخاب رئیس جمهور جدید داشته باشد. با این حال معتقدم شی جین پینگ به این نتیجه رسیده که باید برای حمایت از صنعت فولاد خود، تولید را کاهش دهد و به تولید محصولات کیفی اختصاصی و فروآلیاژها و آلیاژهای خاص روی آورد.

وی انتخابات دیگر در سال ۲۰۱۷ را انتخابات صدراعظم آلمان به عنوان هفتمین فولادساز جهان آن هم در ماه اکتبر دانست و در ادامه گفت: آلمان تا بدین جا هیچ صحبتی پیرامون خروج از اتحادیه اروپا نداشته‌ و چون سیاستی برای خروج ندارد اتفاق خاصی در انتظار فولادسازان قوی این کشور نیز نخواهد بود بویژه اینکه از هم اکنون خانم آنگلا مرکل خود را برای دور چهارم صدراعظمی آلمان آماده کرده است و این خود نوید بخش عدم تغییرات شدید در آلمان است. در ادامه، در ماه دسامبر انتخابات کره جنوبی را داریم. کره جنوبی در تولید فولاد به عنوان ششمین تولید کننده فولاد جهان تعیین کننده است ولی انتخابات آن بر بازار و چرخه فولاد تاثیری نخواهد داشت.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید