اخطار یک نماینده درباره دریافت وام از کره‌جنوبی بدون مصوبه مجلس

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۴۶
    کد خبر :93631

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، نسبت به دریافت وام از کره‌جنوبی بدون مصوبه مجلس اخطار داد.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در جلسه علنی امروز مجلس با ارائه اخطار قانون اساسی به استناد اصل ۸۰ قانون اساسی مبنی بر اینکه گرفتن یا دادن هر گونه وام یا کمک‌های بلاعوض باید با مصوبه مجلس باشد، اظهار داشت: گزارش‌هایی درباره دریافت وام از برخی کشورهای خارجی مانند کره‌جنوبی مطرح می‌شود که مصوبه مجلس را ندارد و ضروری است که هیأت رئیسه در این رابطه توضیح دهد.

وی همچنین با اشاره به قطع سخنانش در تذکر قبلی توسط نایب رئیس اول مجلس گفت: در گزارش امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درباره روند اجرای برجام ۱۵ مورد نقض برجام توسط آمریکایی‌ها اعلام شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: طبق بند ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام، دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو تحریم‌ها و یا لغو مؤثر تحریم‌ها را رصد کند و در صورت لزوم، اجرای برجام را متوقف کند؛ اما با توجه به این گزارش صریح کمیسیون امنیت ملی که امروز ارائه شد، تاکنون گزارشی از سوی دولت از اجرای بند ۳ قانون اقدام متقابل ارائه نشده است.

سلیمی گفت: همچنین در رابطه با نحوه اجرایی شدن بخش دیگر این قانون و میزان پول‌های آزاد شده و نحوه هزینه کردن آنها نیز گزارشی به مجلس داده نشده است.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: در رابطه با گرفتن وام از کره‌جنوبی، چون صورت‌مسئله برای ما مشخص نیست که آیا دولت این وام را گرفته و یا یک شرکت دولتی و نیز طرف کره‌ای، دولت کُره بوده است یا یک شرکت کره‌ای؛ لذا باید بررسی شود که آیا مصداق اصل ۸۰ قانون اساسی است یا خیر.

وی همچنین درباره نقض برجام و عدم اقدام متقابل نیز تصریح کرد: یک هیأت نظارت بر اجرای برجام ایجاد شده است که مسئولان بلندپایه کشور در آن حضور دارند و کار را رصد می‌کنند و هر جا نیاز به عکس‌العمل باشد، طبق فرمان ۹ ماده‌ای رهبری و مصوبه مجلس، کار خودشان را می‌کنند.

مطهری عنوان کرد: ما به این شورا اعتماد داریم و به نظر من تاکنون عملکرد خوبی داشته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید