تاسیسات نظامی ایران سری است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۴۵
    کد خبر :93625

سخنگوی دولت با بیان اینکه تاسیسات نظامی ایران سری است و هر کسی نمی‌تواند به آن دست پیدا کند، گفت: آنها فقط آرزوهای خود را بیان می کنند ما ازمنافع ملی خود دفاع می‌کنیم.

به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در اولین نشست خبری خود در دولت دوازدهم با تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) گفت: گرامی می دارم یاد و ایثارگری دو شهید دولت باهنر و رجایی را که اساسا هفته دولت با این وجه تسمیه در جامعه مطرح است.

وی افزود: این نخستین جلسه بعد از رای اعتماد قاطع مجلس به وزرا است، از نمایندگان فهیم و همراه ملت تشکر می کنم که رای قاطع ۲۹ اردیبهشت را با این رای اعتماد ادامه دادند، امیدوارم دولت از حمایت مجلس برخوردار باشد تا بتواند مطالبات مردم را عملی کند.

نوبخت با اشاره به انتخاب خود به عنوان سخنگوی دولت افزود: با شما خداحافظی کردم و تصور کردم در این جایگاه نخواهم بود. از من قبول کنید که کار سخنگویی ماموریتی است که رئیس جمهور می تواند به فردی تحویل دهد، این دستور به بنده داده شد تا دوباره موظف شوم و در راستای قبلی فعلا در خدمت شما باشم.

سخنگوی دولت درباره خرید گندم گفت: در راستای امنیت غذایی پیش بینی کردیم حدود ۱۱ تن گندم به ارزش ۱۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان را امسال خریداری کنیم که تا این تاریخ ۷ میلیون۸۸۰ هزار تن به ارزش ۱۱هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان خریداری شده و تا این لحظه ۷ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان به کشاورزان پرداخت شد.

وی درباره ناوگان تاکسی رانی عنوان کرد: تا این تاریخ ۵۴هزار و ۴۵۷ خودرو جدید جایگزین خودروهای فرسوده شده است.

نوبخت همچنین درواکنش به اظهارات نیکی هیلی درخصوص بازدید از تاسیسات نظامی ایران، گفت:در این باره وزارت خارجه و مسئولان مربوطه با صراحت بیان اظهارنظر کردند. تاسیسات نظامی ایران سری است و هرکسی نمیتواند به آن دست پیدا کند. آنها فقط آرزوهای خود را بیان می کنند، ما ازمنافع ملی خود دفاع می کنیم و این صحبت قابل استماع نیست.

نوبخت درباره نحوه توزیع بودجه در کشور گفت: اصلاحات متعددی در سازمان برنامه و بودجه از امسال و سال ۹۷ انجام می دهیم که یکی از برنامه ما این است که بودجه ریزی سنتی را عوض کنیم هر دستگاه باید بگوید چه برنامه و اهدافی دارد تا براساس آن بودجه تعیین شود.

سخنگوی دولت افزود: مصمم هستیم به جای اینکه این پول ها را به وزارتخانه ها بدهیم استان ها را احیا کرده و اختیارات هر استان را زیاد کنیم. همه کسانی که می توانند در چارچوب استانی تعریف شوند بودجه استانی دریافت می کنند.

نوبخت درباره زمان سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: معمولا برای هفته آخر شهریور طراحی می شود.

وی درباره اینکه دولت برای جلوگیری از ورود ۸۰۰ کالایی که مشابه داخلی دارد به کشور چه برنامه ای دارد گفت: دولت مصمم است واردات کالاهای مشابه داخلی را محدود کند که در این باره اصلاح تعرفه هم انجام شده است. ما دنبال اشتغال کشاورزان و کارگران داخلی هستیم این جز سیاست دولت است.

سخنگوی دولت درباره ستاد اقتصاد مقاومتی و ایجاد معاونت اقتصادی گفت: اگر به سازوکار تصمیم گیری اقتصادی دولت توجه کنیم پاسخ این سوال مشخص خواهد شد. در دولت یازدهم غیر از اینکه هر دستگاه شرح وظایف خود را دارد به دلیل اینکه شرایط رکود تورمی سنگین بوده و پیچیدگی های اقتصادی زیاد بود تصمیم گرفته شد ستادی با عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.

وی افزود: معاونت اقتصادی ایجاد و آقای نهاوندیان مسئول آن شد. این موضوع بر وزانت ستاد فرماندهی اقتصادی می افزاید و هیچ موازی کاری به شمار نمی رود. آقای نهاوندیان قبل از این هم در ستاد اقتصاد مقاومتی بود و از این به بعد در معاونت اقتصادی حضور خواهد داشت. همه در تصمیمات هماهنگ هستیم هر کدام نظری داریم اما به طور هماهنگ و همسو عمل خواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره معاون اجرایی دولت گفت: در این باره بی خبر هستم.

وی درباره میزان کسری بودجه دولت و عدم پرداخت کامل حقوق نیروهای مسلح گفت: بودجه سال ۹۶ را با رقم ۳۱۹هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم که با مبنای قیمت ۵۰ دلار برای فروش نفت صورت گرفت. ما برای ۵۵ دلار احتمالی فروش نفت نیز سقفی در نظر گرفتیم. پیش بینی ما این بود که مثل سالهای گذشته ۲۰ درصد درآمد های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم اما مجلس اعلام کرد باید ۳۰ درصد واریز شود و با این شرایط بودجه در اختیار ما را تقلیل داد.

وی افزود: اقدام اولیه که حقوق نیروهای مسلح را ۲۳ روزه دهند خوب نبود اما نباید این عمل رسانه ای می شد. به رغم اینکه صددرصد آنچه گفته شد در بودجه تحقق پیدا نکرد اما حقوق نیروهای مسلح را بیش از ۱۰۰ درصد تخصیص دادیم. انصاف نبود اینگونه مسئله رسانه ای می شد. ما باید به نیروهای مسلح افتخار کنیم دولت خیلی زیاد در راستای تقویت بنیه دفاعی مصمم است و دشمنان ما ناراحت هستند و انتقاد می کنند که چرا این توجه صورت گرفته است.

سخنگوی دولت گفت: این تصمیم می توانست پخته شده انجام شود. به هرحال توصیه می کنم هر چه زودتر نسبت به پرداخت های نیروهای مسلح اقدام شود.

نوبخت درباره تشکیل معاونت اطلاع رسانی در دولت عنوان کرد: بنده به عنوان سخنگوی دولت این مسئولیت را ندارم که از صبح تا شب در فضای مجازی سرچ کنم و پاسخگوی رسانه ها باشم. وظیفه من بیان مصوبات دولت است و در کنار این اقدام به سوالات خبرنگاران هم پاسخ می دهم. شاید رئیس جمهور به خاطر اطلاعات من و تجربه چهارسال گذشته این مسئولیت را به بنده دادند.

وی گفت: تصمیم گرفته شد در دوره دوازدهم این فضا فراتر عمل کند. من یک همکار کوچک دولت هستم و انتخاب بنده به معنی نفی دیگر همکار عزیز ما نیست.

نوبخت ادامه داد: احساس می کنم فرصت کوتاهی در اختیار من قرار گرفته همه تلاشمان را می کنیم تا مسئولیت خود را به درستی انجام دهیم. ما در این فکر هستیم که معاونت اطلاعات ایجاد کنیم که این امر با وجود ارتباطات و اطلاعات در کشور ضروری است.

سخنگوی دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: دو صندوق مهم کشوری و لشکری داریم که حقوق بازنشستگی را پرداخت می کنند. اما سرنوشت این بود که این صندوق ها قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان از رقم کسورات نیستند. درحال حاضر سازمان برنامه و بودجه علاوه بر شاغلین حقوق بازنشستگان را نیز پرداخت می کند.

وی افزود: بازنشستگان اعلام کردند حقوق ما کم است همین امسال 3هزار و 500 میلیارد تومان برای هم طرازی دریافت های بازنشستگان اختصاص دادیم اما واقعا در توان ما نیست که این رقم را افزایش دهیم. ما به پیمانکارانمان هم بدهکاریم باید کارهای عمرانی هم انجام دهیم.

نوبخت درباره تغییرات استانداران و افزایش اختیارت آنها گفت: رئیس جمهور و وزیر کشور از عملکرد استانداران ارزیابی دارند اما طبیعی است که در سطح استانداران نیز در جهت بهبود اوضاع تغییراتی انجام شود. ممکن است اختیارات هم افزایش یابد به صورتی که مثلا بودجه ها به استانداران تعلق گیرد.

وی درباره افزایش قیمت ارز و اینکه دولت سیاست های انبساطی درنظر گرفته شده یا خیر گفت: یکسان سازی نرخ ارز مورد نظر دولت است ما در دولت قبل مقدماتی برای این کار انجام دادیم. اگر امروز تغییراتی در بازار ارز ایجاد شده و تلقی شود که یکسان سازی نرخ ارز است باید در نظر بگیریم که پول ملی کشورمان تضعیف نشود. رهبر انقلاب در دیدار اخیر مطالبه تقویت پول ملی را داشتند که ما هم این ماموریت را دنبال می کنیم.

نوبخت درباره ارزیابی از عملکرد دولت گفت: ما در برخی موارد کار دشواری انجام دادیم. امتیازدهی به اختیار مردم است ممکن است به برخی جاها نرسیده باشیم اما جان فشانی کردیم هماهنطور که جوانان ما در دفاع مقدس رشادت و صداقت به خرج دادند.

وی درباره حضور شهردار تهران در جلسات دولت گفت: هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

نوبخت در پاسخ به مهر درباره بخشنامه وزارت صنعت درخصوص حذف قیمت از روی برخی کالا ها با هدف آزاد سازی قیمت ها و احتمال ایجاد گرانی گفت: با خبرم وزیر صنعت با توجه به پیشینه ای که در وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند طرح هایی در این باره دارند که درخواست می کنم در اولین فرصت در این باره توضیح دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید